ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Столична община
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 87
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Строителство
Предмет: Предмет на обществената поръчка е неотложен ремонт на покрив над столова, фоайе и сервизни помещения, съгласно количествена сметка за необходимите видове работи, публикувана заедно с настоятото решение.
Прогнозна стойност: 116666.66 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00087-2017-0092
Вид на процедурата: Пряко договаряне
Решение за откриване на процедурата: № СОА17-РД93-141 от 26.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
1. Да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
2. Нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
3. За преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на публично състезание;
4. Обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № СОА 17-РД93-141 от 26.07.2017 г. на заместник-кмета на Столична община, упълножмощен със Заповед № СОА17-РД09-78/17.01.2017 г. от кмета на Столична община за откриване на процедура на пряко договаряне на основание  чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че стойността на поръчката е 116 666,66 лв. без ДДС, но с оглед на обстоятелството, че процедурата е изтеглена чрез Системата на случаен избор (ССИ), АОП осъществява контрол на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.  
Видно от поле V.2) на същото решение, обществената поръчка ще бъде възложена по реда на чл. 65, ал. 1 и 2 от ППЗОП, като договорът ще бъде сключен с „Елегант ЛТ” ООД.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил копия на  следните документи:
1.   Констативен протокол от 04.07.2017 г. на комисия от експерти към Дирекция „Социални дейности“ – СО. В документа са описани установени във връзка с градушка от 03.07.2017 г. щети на Дом за деца „П.Р. Славейков“, находящ се на ул. „Пиротска” № 175, а именно: цялостно нарушена покривна хидроизолация на кухненския блок, компроментирана ламаринена обшивка по бордове и шапки, нарушена и намокрена мазилка по стените и таваните на прилежащите помещения, както и наводнени и счупени осветителни тела по таваните в същите помещения.
2.   Решение № 240 от 23.06.2016 г. на Столичния общински съвет. От него е видно, че от 01.07.2017 г. в сградата на ул. „Пиротска” № 175, се разкрива дом за стари хора „Надежда”;
3.   Заповед № 0025 от 11.01.2017 г. на Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане, относно откриване на специализирана институция – дом за стари хора, с адрес ул. „Пиротска” № 175, р-н Възлаждане, гр. София;
4.   Разпечатка от интернет страницата на в. Дневник, в която е публикувана новина за паднала на 03.07.2017 г. градушка в София.
5.   Снимков материал на несените щети.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на пряко договаряне, открита на основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, се възлага авариен ремонт на покрив над столова, фоайе и сервизни помещения в дом „П. Р. Славейков”.
Правомерното прилагане на избраното правно основание изисква да е налице необходимост от неотложно изпълнение, поради възникнали изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОП. Като такива възложителят определя паднали над гр. София, на 03.07.2017 г., масивна градушка и обилен дъжд, в резултат на които са установени множество разкъсвания по покривната хидроизолация, липсващи и силно компрометирани части от ламаринените обшивки по покрива на кухненския блок, компрометирана мазилка по стени и тавани във вътрешната част на помещенията под покрива. Представената разпечатка от интернет страницата на в. Дневник потвърждава, че през нощта на 03.07.2017 г. през столицата е преминала буря, а на сутринта е валяла градушка с размер на грахово зърно. Според материала, в резултат на силния дъжд, са съборени десетки дървета, счупени са керемиди на покриви и са се образували завирвания на кръстовища. Това е наложило намеса на екипи на Пожарната и отклоняване на някои линии на градския транспорт. От приложения констативен протокол става ясно, че при оглед на дом „П.Р. Славейков“, извършен на 04.07.2017 г., комисия от двама експерти на Столична община установява, че покривната хидроизолация на кухненския блок е нарушена и компрометирана, липсват парчета от ламаринената обшивка по бордове и шапки, мазилката по станите и таваните на прилежащите помещения е нарушена и намокрена, а осветителните тела са наводнени и счупени. Въз основа на посоченото може да се приеме, че за възложителя е възникнала необходимост от извършване на ремонтни дейности на сградата с цел недопускане на последващи аварии.
Наред с горното, законосъобразното прилагане на избраното правно основание изисква обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност да не се дължат на възложителя. В случая от наличната информация не става ясно какво е било състоянието на сградата преди 03.07.2017 г. - кога е бил последният ремонт на покривната конструкция, как е поддържана ламаринената обшивка и т.н. По изложената причина и доколкото е неясно дали за сградата е полагана дължимата грижа, от предоставената информация не може да се приеме за безспорно, че  констатираните в протокола от 04.07.2017 г. щети са последица единствено от падналите на предходния ден градушка и пороен дъжд, респ. че са налице изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Във връзка със сроковете за определяне на изпълнител, в мотивите се посочва, че са необходими спешни ремонтни дейности, без да се излагат доводи относно невъзможността за спазване на съкратените срокове по ЗОП (по чл. 178, ал. 3 ЗОП).
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание не може да се приеме за безспорно доказано. За да е обосновано определянето на изпълнител с процедура на пряко договаряне, възложителят следва да може да докаже, че са изпълнени всички изисквания на чл. 182, ал. 1, т. 1 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).