ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Добрич АД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 83
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на обществената поръчка включва предоставянето на водоснабдителни услуги в прогнозно количество 71500 куб.м. годишно, общо за срока на договора 286000 куб.м., както и отвеждането и пречистването на същото количество отпадни води. Доставяната питейна вода трябва да отговаря на изискванията за качество съгласно Наредба № 9 от 16 март 2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. Всички дейности по договора ще се заплащат по цени, утвърдени от КЕВР. Срок за изпълнение на договора: 4 години.
Прогнозна стойност: 520000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00083-2017-0007
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 12 от 19.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
 
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 12 от 19.07.2017 г. на изпълнителния директор на „МБАЛ – Добрич” АД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
В поле IV.3) от решението за откриване на процедурата е посочено, че обществената поръчка се възлага за срок от 4 години.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 520 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да одобрява и съответно да изпраща покана за участие в процедурата, а след влизане в сила на решението ще сключи договор с „Водоснабдяване и Канализация – Добрич” ЕООД, гр. Добрич.
След извършена справка в списъка на ВиК операторите към 31.12.2015 г., публикуван на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ и след преглед на Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. /обн. в ДВ, бр. 7/2010 г./ на министъра на регионалното развитие и благоустройството се установи, че „Водоснабдяване и Канализация – Добрич” ЕООД гр. Добрич, вписано под № 15 в списъка и под № 14 в решението, извършва ВиК дейности на територията на осем общини, в т.ч. и на Община Добрич.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлага предоставянето на водоснабдителни услуги, както и отвеждането  и пречистване на отпадъчните води за нуждите на „МБАЛ – Добрич” АД, за срок от 4 години. Съгласно чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
Видно от изложената по-горе фактическа обстановка и извършените проверки, дружеството „Водоснабдяване и Канализация – Добрич” ЕООД, гр. Добрич, притежава изключителни права за доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води за територията на Община Добрич–град, където се намира лечебното заведение - „МБАЛ – Добрич” АД, за чиито нужди се обявява настоящата поръчка. Изложеното води до извода, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респективно при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното основание в конкретния случай може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).