ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Добрич АД
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 83
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на обществената поръчка включва предоставянето на газоснабдителни услуги в прогнозно количество 300 хиляди нормални куб.м. (хнм3) годишно, за срока на договора 1200 хиляди нормални куб.м. (хнм3). Срок за изпълнение на договора: 4 години.
Прогнозна стойност: 680000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00083-2017-0006
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 11 от 19.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 11 от 19.07.2017 г. на изпълнителния директор на „Многопрофилна болница за активно лечение (МБАЛ) - Добрич” АД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване на процедурата, прогнозната стойност на поръчката е 680 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да одобрява и изпраща покана за участие в процедурата до избраното лице и след влизане в сила на решението ще сключи договор с единственият изпълнител, притежаващ изключителни права за дейността - „Черноморска технологична компания” АД. С оглед на това, че в предходното поле - V.1) е записано, че новото наименование на ”Черноморска технологична компания” АД е „Аресгаз" АД (променено с вписване в търговския регистър 20160707153215)”, то може да се предположи, че в поле V.2) на решението е допусната техническа грешка чрез посочване старото наименование на дружеството.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени, но в съответствие с чл. 134, вр. с чл. 132 от ППЗОП в решението за откриване на процедурата е направена препратка с точен интернет адрес към електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), регистър „Лицензии”.
Извършена справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от КЕВР, потвърждава, че на „Черноморска технологична компания” АД са издадени лицензии №№ Л-132-08/26.02.2004 г. и Л-132-12/27.04.2009 г. за дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител”, за територията на регион „Добруджа”, която обхваща и Община Добрич. Срокът на действие на лицензиите е 35 години, т.е. до 26.02.2039 г. Видно от справка за издадените лицензии от КЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, достъпна също на интернет страницата на Комисията,  под № 2 са вписани горепосочените две лицензии, в полза на „Аресгаз” АД с териториален обхват Регион „Добруджа” и общините: Добрич, Тервел, Търговище и Омуртаг“. От Търговския регистър се установи, че наименованието на „Черноморска технологична компания” АД е  променено на „Аресгаз” АД. 
 
Изводи:
С разглежданата процедура се цели предоставяне на услуги по газоснабдяване за нуждите на „МБАЛ – Добрич” АД, за срок от 4 години.
Обществените отношения свързани с осъществяването на възлаганата дейност са уредени в Закона за енергетиката (ЗЕ). Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, а според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Цитираните текстове са основание за заключение, че снабдяването с природен газ на определена територия е дейност, която може да се реализира само от конкретни лица. В този смисъл, отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е приложим редът за избор на изпълнител по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП. От представените мотиви и направените справки се установи, че „Аресгаз” АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите по разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията, на която се намира обектът, за чийто нужди се възлагат доставките, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от независим специализиран държавен орган - КЕВР, на основание ЗЕ.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се счита за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).