ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на труда и социалната политика /МТСП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 422
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата обществена поръчка е Предоставяне на юридически услуги на Управляващия орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" /ОПРЧР/. Подпомагане на Управляващия орган на ОПРЧР за ефикасно изпълнение на дейностите, съгласно разпоредбите и предписанията на регламентите на ЕС за Структурните фондове. Юридическите услуги включват следното: 1. Извършване на писмени консултации, предоставяне на правни становища и правни анализи по оценка за съответствие със законодателството в областта на държавните помощи и прилагане на режима на държавните помощи, включително и проверка за: 1.1. Анализ на свързаността между предприятията за целите на чл. 2, т. 2 от Регламент (ЕС) № 1407/2013 с оглед съответствие с правилата за минимални помощи, относно приложимостта на чл. 3 на Регламент /ЕО/ № 1407/2013 за ненадвишаване на максимално допустимия размер на помощта de minimis, предоставяна на едно и също предприятие за период от 3 бюджетни години; 1.2.Анализ на свързаността между предприятията за целите на чл. 3 от Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/2014 с оглед съответствие с правилата за държавни помощи, относно приложимостта на чл. 4 на Регламент (ЕС) № 651/2014 за ненадвишаване на максимално допустимия размер на държавната помощ; 1.3.Определяне на категория предприятие в съответствие с чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП и по смисъла на Приложение I към Регламент /ЕС/ № 651/2014 за процедури, за които е приложимо. 2. Предоставяне на становища за наличие/липса на конфликт на интереси по смисъла на чл. 57 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (финансов регламент); 3. Извършване на специализирани юридически услуги при разрешаване на юридически казуси, възникнали в процеса на управление и изпълнение на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”, включващи следното: • Предоставяне на писмени и устни консултации и/или становища на УО на ОПРЧР по действащото европейско и национално законодателство в областта на финансовото управление и контрол на Европейските структурни и инвестиционни фондове, практиката на Съда на Европейския Съюз, националните съдилища, Комисията за защита на конкуренцията; • Изготвяне на проекти на документи, договори, пълномощни, вътрешни правила и актове на УО на ОПРЧР, както и други правни документи; • Участие в провеждането на срещи и преговори с бенефициенти по ОП РЧР, както и участие при провеждането на преговори с оглед извънсъдебно решаване на спорове.
Прогнозна стойност: 200000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00422-2017-0013
Вид на процедурата: Пряко договаряне
Решение за откриване на процедурата: № РЕ-ОП-21 от 19.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възложителят може да проведе пряко договаряне с определени лица, когато обществената поръчка е за услуги по Приложение № 2 и е на стойност по чл. 20, ал. 2, т. 2 ЗОП.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № РЕ-ОП-21 от 19.07.2017 г. на главния секретар на Министерство на труда и социалната политика (упълномощено лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, съгласно Заповед № РД01-357/17.05.2017 г.) за откриване на процедура на пряко договаряне на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че стойността на поръчката е 200 000 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, поканата за участие в процедурата се изпраща до следните лица: 1. Адвокатско дружество „Милянков и Николов”; 2. Адвокатско съдружие „Вададжийска и Вучова”; 3. Адв. Йорданка Попова- Петкова; 4. Адв. Ваня Ангелова; 5. Адв. Миглена Янакиева- Белчева.
В поле V.1) от решението се посочва, че предметът на настоящата процедура обхваща дейностите, които попадат в Приложение № 2 към чл. 11, ал. 3 от ЗОП, правни услуги, които не са в изключенията от приложното поле на ЗОП, по чл. 13, ал. 1, т. 7 ЗОП.
В АОП не са представени доказателства в подкрепа на изложените в решението за откриване твърдения. В придружителното писмо към решението в раздел „Друга информация” се пояснява, че поради естеството на настоящата процедура за възлагане на обществена поръчка, а именно- пряко договаряне за правни услуги, попадащи в Приложение № 2 няма как да бъдат ангажирани доказателства, които да подкрепят посочените в решението за откриване на процедурата мотиви.
 
Изводи:
В съответствие с разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗОП възложителят може да проведе пряко договаряне с определени лица, когато обществената поръчка е за услуги по Приложение № 2 и е на стойност по чл. 20, ал. 2, т. 2 ЗОП. Представените в решението за откриване твърдения сочат, че  предметът на поръчката се състои в предоставяне на юридически услуги на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (ОПРЧР), които не попадат в изключенията на ЗОП, обхванати от разпоредбата на чл. 13, ал. 1, т. 7 ЗОП.  Съгласно цитираната норма, законът не се прилага при предоставяне на правни услуги, свързани с представителство на клиент от адвокатско дружество или от адвокат в арбитражна или помирителна процедура, трета страна или пред международна арбитражна или помирителна инстанция, или в производство пред съд, юрисдикция или публичен орган на държава членка, или трета страна или пред международен съд, юрисдикция или институция. Извършена справка в Списъка на социалните услуги и други специфични услуги по Приложение № 2 към чл. 11, ал. 3 ЗОП, потвърждава, че правните услуги, доколкото не са изключени съгл. чл. 13, ал. 1, т. 7 ЗОП са в обхвата на списъка. Според информацията в Приложение № 2 цитираните правни услуги са със CPV код-79100000-5 до 79140000-7; 75231100-5.
Съгласно чл. 20, ал. 2, т. 2 ЗОП възложителите прилагат процедурите по чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗОП, когато обществените поръчки имат прогнозна стойност при услугите по приложение № 2 - от 70 000 лв. до съответния праг по ал. 1, който за публични възложители е 500 000 лв. Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на разглежданата поръчка е 200 000 лв. без ДДС, т. е. попада в стойностния  праг по чл. 20, ал. 2, т. 2 ЗОП.
От изложеното дотук, може да се счита, че в конкретния случай, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).