Изисквания на ЗОП:
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 09-01-8 от 19.07.2017 г. на директора на Териториално поделение Държавно горско стопанство (ТП ДГС) - Брезник за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 1500 лв. без ДДС, но с оглед на обстоятелството, че процедурата е изтеглена чрез Системата на случаен избор (ССИ), АОП осъществява контрол върху нея, на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 79, ал. 7 ЗОП във връзка с чл. 65, ал. 1 и 2 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят няма да изпраща покана за участие в процедурата до избраното лице, тъй като ще сключи договор с дружеството, носител на изключителни права за услугите за водоснабдяване и канализация за област Перник, община Брезник, а именно „Водоснабдяване и канализация” ООД („ВиК” ООД).
В АОП не са представени доказателства в подкрепа на изложените мотиви. В поле V.1) е посочен следния линк към списък на ВиК оператори и на обхвата им на действие - http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf.
След преглед на Решение № РД-02-14-2234/22.12.2009 г. (обн. В ДВ, бр. 7/2010 г.) на министъра на регионалното развитие и благоустройството и след справка в списъка на ВиК операторите към 31.12.2015 г., публикуван на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) се установява, че дружеството „ВиК” ООД- гр. Перник, вписано под № 26 в решението и под № 27 в списъка, извършва ВиК дейности на територията на общините Перник, Брезник, Радомир, Земен и Трън.
Изводи:
В съответствие с нормата на чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
В конкретния случай се възлага доставка на питейни води и пречистване на отпадъчни води, за срок от 48 месеца, за следните обекти на ТП ДГС: административна сграда в гр. Брезник и държавен горски разсадник „Старият яз“ в местност „Старият яз“ в землището на гр. Брезник. Видно от изложената фактическа обстановка и извършените проверки, дружеството „ВиК” ЕООД, гр. Перник е единственият възможен изпълнител на възлаганите дейности на територията на общините Перник, Брезник, Радомир, Земен и Трън, където се намират обектите на възложителя, за чиито нужди се възлага настоящата обществена поръчка. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП може да се приеме за законосъобразен. |