ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 81
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: При изпълнение на поръчката следва да се доставят мляко и млечни продукти за приготвяне на храна за децата от неорганизирания контингент на детските кухни и организирания контингент деца, посещаващи детските ясли и яслените групи на детските градини на територията на oбщина Варна с изисквания, описание и ориентировъчни количества, както следва: Прясно мляко-3,6% масленост пастьоризирано, съгласно Tехнологична документация на производителя, ,бутилка по 1 л., 9 000 бр. Прясно мляко-3,5% масленост пастьоризирано, съгласно Tехнологична документация на производителя, бутилка по 1 л., 9 000 бр. Прясно мляко-3,2% масленост пастьоризирано, съгласно Tехнологична документация на производителя, кутия по 1 л., 42 200 бр. Прясно мляко – 3% масленост пастьоризирано, съгласно Tехнологична документация на производителя, плик по 1 л., 19 000 бр. Кисело мляко – масленост 3,6 %, съгласно БДС12:2010 , индивидуална опаковка 0,400 кг., 70 300 бр. Сирене от краве мляко, съгласно БДС 15:2010, кутии по 8 кг. изцедено тегло, 7 300 кг. Сирене от краве мляко, съгласно БДС 15:2010, вакуумирана опаковка по 1 кг, 1100 кг. Сирене от краве мляко, съгласно БДС 15:2010, вакуумирана опаковка до 0,500 кг., 180 кг. Кашкавал от краве мляко, съгласно БДС 14:2010, опаковка вакуум по 1 кг, 1 200 кг. Кашкавал от краве мляко, съгласно БДС 14:2010, опаковка вакуум до 0,500 кг., 100 кг. Краве масло, не по-малко от 82 %, масленост, цвят светложълт до кремав, вкус специфичен, съгласно Tехнологична документация на производителя, опаковка фолио с гр. 0,250 кг., 26 000 бр. Краве масло с не по-малко от 82% масленост, светложълт до кремав, вкус – специфичен, съгласно Tехнологична документация на производителя, опаковка фолио с гр. 0,125, 19 000 бр. Сметана заквасена млечна, без съдържание на растителни мазнини, с масленост 20-30%, съгласно Tехнологична документация на производителя, индивидуална опаковка до 0,400, 400 бр. Извара кашкавалена от обезмаслено мляко, млечна, безсолна, вкус, мирис и аромат специфичен за продукта, съгласно Tехнологична документация на производителя, индивидуална опаковка до 0,500 кг., 1 500 бр. Био оризово мляко, съгласно Tехнологична документация на производителя, тетрапак кутии по 1 литър, 100 бр. Био оризова напитка с какао, съгласно Tехнологична документация на производителя, тетрапак кутии по 1 литър, 100 бр.
Прогнозна стойност: 400000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00081-2017-0057
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 2155 от 13.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 2155 от 13.07.2017 г. на кмета на община Варна (чрез директора на ОП „Комплекс за детско хранене“, съгласно Заповед № 2052/04.07.2017г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване на настоящото договаряне е записано, че прогнозната стойност на поръчката е 400 000 лв. без ДДС.
От поле V.2) на същото решение, става ясно, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без предварително обявление, е „Варна Оборот” ЕООД.
В подкрепа на изложените в решението мотиви не са приложени доказателства.
При проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се потвърди изнесената от възложителя информация относно стартирана „открита“ по вид процедура с уникален номер 00081-2017-0032 и с предмет: „Доставка чрез покупка на хранителни продукти за приготвяне на храна за децата от неорганизирания контингент – деца в детските кухни и организирания контингент – деца, посещаващи детските ясли и яслените групи на детските градини на територията на Община Варна, финансирани от Община Варна, по обособени позиции”. От мотивите на възложителя и информацията в РОП, става ясно, че визираната процедура е обжалвана и прекратена. В обявлението за възложена поръчка, публикувано в РОП, липсва информация относно приложеното правно основание за прекратяването й.
След извършена проверка на електронната страницата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се установи, че с Определение № 652/15.06.2017 г. Комисията е оставила без разглеждане жалбата на „Ийт Уел“ АД срещу Решение № 0930 от 03.04.2017 г. на кмета на Община Варна за стартиране на „открита“ процедура. В мотивите на Определението Комисията е констатирала, че в хода на висящото пред нея производство, възложителят е представил Решение № 1377/12.05.2017 г., с което на основание чл. 110, ал. 1, т. 5 от ЗОП е прекратил процедурата за възлагане на обществената поръчка. Коментирани са доводите за прекратяване на процедурата, които са свързани с нарушения, допуснати при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени без това да промени условията, при които е обявена процедурата. КЗК е установила, че решението за прекратяване е влязло в сила, поради което жалбата е лишена от надлежен предмет и като процесуално недопустима е оставена без разглеждане, а производтвото пред КЗК е прекратено.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне се възлага „доставка на мляко и млечни продукти, необходими за приготвяне на храна за децата от организирания и неорганизирания контингент на детските кухни и децата, посещаващи детските ясли и яслените групи на детските градини на територията на Община Варна“. В конкретния случай, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се аргументира с изтичане срока на действие на предходен договор за доставка за посочените продукти и необходимостта от своевременното им осигуряване. В решението се посочва, че е налице потенциална опасност от забава на доставки на жизнено важни хранителни продукти за нуждите на една от най-уязвимите групи лица - децата. С оглед характера на възлаганите продукти за безспорно се счита, че прекъсването им може да застраши здравето на лицата, за които са предназначени, тъй като ще наруши режима на тяхното хранене. Приема се също, че дейностите по доставка на хранителните продукти за нуждите на децата не трябва да остават необслужени. Доколкото обаче предходният договор не е приложен към преписката, а в мотивите се коментира „потенциална опасност от забава“, остава неясно от кой момент доставката на хранителни продукти за детските кухни, детските ясли и яслените групи на детските градини на територията на Община Варна не е обезпечена.
Наред с горното, за да се приеме, че възникналата ситуация представлява изключително обстоятелство, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, последиците й не трябва да са резултат от действие или бездействие на възложителя, т.е. той следва да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предотврати настъпването им. От изложената фактическа обстановка е видно, че възложителят е предприел действия за обезпечаване на доставките на хранителни продукти за нуждите на децата, като на 03.04.2017 г. е стартирал „открита“ процедура, по обособени позиции, но на 12.05.2017 г. тя е прекратена на основание чл. 110, ал. 1, т. 5 от ЗОП. С оглед обстоятелството, че посочената норма се прилага, когато са установени нарушения при откриването и провеждането на процедурата, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които тя е обявена, се налага заключението, че липсата на изпълнител е резултат от грешки на възложителя.
Заедно с посоченото, от наличната информация не може да се прецени дали възложителят правилно е планирал действията си по стартирането на откритата процедура за осигуряване на доставките. Доколкото в решението за откриване на разглежданото договаряне липсва информация за крайния срок на предходния договор, в случая е неясно дали при откриването на конкурентната процедура възложителят е съобразил момента на стартирането й с непрекъсваемия характер на възлаганите доставки и възможността за оспорване от заинтересованите лица. С оглед на изложеното, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за обезпечаването на хранителни продукти за нуждите на децата, възложителят следва да разполага с аргументи, сочещи, че откриването на конкурентна процедура за възлагане на визираните доставки е осъществено в обичайно необходимия разумен срок, преди изтичане на действащия договор.
В допълнение, липсват данни как се осигуряват доставките на хранителните продукти към настоящия момент. При проверка в РОП не се установи след определението на КЗК от 15.06.2017 г. възложителят да е стартирал нова конкурентна процедура за визираните дейности.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай не е безспорно доказано. Сключването на договор може да е обосновано, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, че са изпълнени всички условия на избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).