ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Българска национална телевизия /БНТ/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 388
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: С предвидената за провеждане процедура, Българска национална телевизия (БНТ) цели закупуването на техника и оборудване за отразяване (разпространяване на картина и звук) на събитията по време на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. В обхвата на обществената поръчка с горепосочения предметен обхват, с оглед комплексността и спецификите на подлежащите на закупуване техника и оборудване, както и с цел ефективна организация на изпълнението и постигане на качествени резултати, са включени следните четири обособени позиции: - обособена позиция № 1: „Доставка на камерни канали и броудкаст оборудване за телевизионно студио НДК”, - обособена позиция № 2: „Система за записване, обработка на видеоматериали и архивиране”, - обособена позиция № 3: „Доставка на система за конвертиране и кодиране на видеоматериали” и - обособена позиция № 4: „Модернизиране на сателитна станция в сателитна площадка НРТЦ”.
Прогнозна стойност: 5906900 USD
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00388-2017-0011
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП-01-19 от 12.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
1. Да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
2. Нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
3. За преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
4. Обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № ЗОП-01-19 от 12.07.2017 г. на  генералния директор на Българската национална телевизия (БНТ), в което са изложени мотиви за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал.1, т. 4 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) прогнозната стойност на поръчката е 5906 900 USD, но с оглед на това, че в останалите документи по преписката, същата сума е в лева, се предполага, че е допусната техническа грешка и в действителност прогнозната стойност на поръчката е 5 906 900 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението са посочени лицата, до които са изпратени покани за участие, както следва: 1. „Динакорд – България“ ЕООД, 2. „Булкомп“ ООД, 3. „Техно“ ООД, 4. „Аудио-видео консулт“ ООД.
В мотивите за избор на процедура се посочват следните обстоятелства:
Цитира се решение на Министерския съвет (МС) № 165 от 23.03.2017 г., с което БНТ е определена за домакин - разпространител на картина и звук от събитията по време на Българското председателдство на Съвета на Европейския съюз (ЕС) през 2018 г. Пояснява се, че за БНТ възниква необходимост от закупуване на активи, с оглед обезпечаване изпълнението на възложения ангажимент за осигуряване безплатни кадри за всички акредитирани български и чуждестранни медии по време на Председателството. Посочват се високите технически изисквания по международните телевизионни норми за осигуряване и излъчване на картина и звукот разпространителя на сигнала - Europe by Satellite (EbS), както и стандартите на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Визират се две Постановления на Министерски съвет, които определят средствата за прогнозно разпределение на разходите по Председателството, осигуряващи възможност за спешното закупуване на необходимата техника.
В подкрепа на изложените от възложителя мотиви са изпратени следните копия на документи:
1. Решение на МС № 165 от 23.03.2017 г., с което БНТ е определена: 1. за домакин - разпространител на картина и звук от събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. и 2. да предоставя безплатни кадри за всички акредитирани български и чуждестранни медии по време на Председателството;
2.Доклад с вх. № 121/29.03.2017 г. от ръководител на сектор „Комуникационни апаратни“ – БНТ относно: Работно посещение в Европейската Комисия в Брюксел, който отразява целта на срещата, а именно - изисквания от страна на разпространителя на сигнала Europe by Satellite (EbS) към БНТ, уточняващи обстоятелства относно условията на излъчване на сигналите, начин на отразяване на различните моменти от събития и пресконференции – на живо или с видео архив, плащане и излъчване на сателитен канал, технически параметри на излъчването и т.н.;
3. Протокол № 2 от Съвета за технологично развитие към БНТ от проведени заседания на 30.03.2017г., 04.04.2017г. и 06.06.2017г., относно техническото обезпечаване по провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018г.;
4. ПМС № 67/05.04.2017г., обн. ДВ бр. 29 от 7 Април 2017г., в сила от същата дата, за одобряване прогнозно разпределение на разходите за подготовка и провеждане на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. и на допълнителни разходи за 2017г.;
5. ПМС № 112/15.06.2017 г.,обн. ДВ. бр.49 от 20 Юни 2017г., в сила от същата дата, за изменение и допълнение на ПМС № 67/05.04.2017 г., с което Министерски съвет предвижда средства, които да бъдат отпуснати целево на БНТ за закупуване на техника за разпространение на картина и звук от събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се цели закупуването на техника и оборудване за отразяване (разпространяване на картина и звук) на събитията по време на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска, когато конкретната потребност от изпълнение се налага да бъде удовлетворена незабавно.Възложителят се позовава на наличие на изключителни обстоятелства, в резултат на които е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката, поради невъзможност за обявяване на конкурентна по вид процедура, дори и при условията на съкратени срокове.
Като основен аргумент за избор на разглежданата процедура се определя приетото от МС на РБРешение №165/23.03.2017 г., коетоопределя БНТ за домакин – разпространител на картина и звук от събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. (т. н. „host broadcaster“). Посочва се, че в качеството на национален обществен доставчик на аудиовизуални медийни услуги, по смисъла на чл. 6, ал. 3 от Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), на БНТсе възлага да осигурява безплатни кадри за всички акредитирани български и чуждестранни медии по време на Председателството. Националната телевизия е натоварена да осигурява аудиовизуален материал от неформалните съвети на министрите и други събития на високо равнище, които ще се състоят в София и ще участва активно в техническото изграждане на международния Пресцентър. Отбелязва се, че БНТ поема отговорността за организирането, телевизионното излъчване и разпространението на аудиовизуално съдържание, отразяващо Българското председателство. Това съдържание ще бъде заявявано и разпространявано чрез мрежата на Евровизия до всички нейни членове – обществени доставчици на аудио-визуални медийни услуги от страните членки на ЕС. В мотивите се допълва, че международните технически изисквания на разпространителя на сигнала - Europe by Satellite (EbS), както и стандартите на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) определят допълнителни критерии за подбор на технологията, с цел безпроблемното и безотказно отразяване на Председателството. В тази връзка се акцентира крайният срок – 01.10.2017 г., когато необходимото оборудване за изпълнение на поставената към БНТ задача, следва да е напълно интегрирано, изпитано, работещо и въведено в експлоатация в базите на възложителя, определени за отразяване на председателството, като първото събитие за излъчване с безотказно работещо оборудване е на 25-26.10.2017 г. В допълнение, всички служители на БНТ и наетите външни лица трябва да бъдат обучени за работа с отделните системи и оборудването като цяло. Според мотивите, определената дата (01.10.2017 г.) е заложена като крайна за БНТ от министъра за Българското председателство на Съвета на ЕС. Друг основен аргумент по отношение наличие на неотложност от изпълнение обекта на поръчката се посочва Решението на МС, обективирано в ПМС № 112/15.06.2017 г. за отпускане на целеви средства за закупуване на техниката за разпространяване на картина и звук от събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г. със строго лимитиран краен срок за усвояването им в рамките на бюджетната 2017 г. 
От изложените мотиви и представените към тях доказателства става ясно, че със свое Решение № 165 от 23.03.2017 г. МС е определил БНТ за домакин-разпространител на картина и звук от събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС. Цитираното решение се счита за начален момент на възникнало събитие от извънреден характер, в резултат на което се налагат действия по спешното възлагане на дейностите, предмет на поръчката. Въпреки, че разглежданата процедура не е открита в кратки срокове след приетото решение на МС относно БНТ, кредитират се доводите на възложителя, че подготовката за нейното откриване е започнала без забавяне. Извършена е подготовка, включваща организационни въпроси, свързани с изготвяне на техническото задание и прецизното определяне на предстоящите за изпълнение задачи. В подкрепа на подобно съждение са проведените за целта три заседания на Съвета за технологично развитие към БНТ, първото от което на 30.03.2017 г., а последното на 06.06.2017 г., обективирани в Протокол № 2, в който са определени задачите, целения резултат и е одобрено окончателното Техническо задание.Успоредно с това, според мотивите, постъпва текуща информация от Центъра по подготовка на Българското председателство, както и препоръки на Europe by Satellite (EbS) към ЕК и на Генералния секретариат на Съвета, относно целите и задачите към БНТ за техническото обезпечаване и осигуряване на нормалното протичане на дейностите по отразяване на предстоящитесъбития с общоевропейско или глобално значение. В този смисъл се приемат за обосновани доводите на възложителя, че за обявяването на разглежданата процедура се е изисквало технологично време, необходимо за: установяване на предметния обхват; техническите характеристики и параметрите на техниката за закупуване; изготвяне на технически спецификации; запознаване със съществуващите инфраструктура и оборудване в НДК, с цел синхронизиране на дейностите  и т.н.
В допълнение, неизпълнението или забавата на действията, свързани с вменените към БНТ ангажименти и отговорности на телевизионен домакин, може да се разглежда като неизпълнение на нормативно установени задължения на възложителя(регламентирани в чл. 6, ал. 3 от ЗРТ, както и възложени му с Решение № 165/23.03.2017 г. на МС), което ще се отрази негативно и на поетите от държавата задължения по разпространяване на събитията по време на Българското председателство на Съвета на ЕС.
Не на последно място като причина за неотложното възлагане еобстоятелството, че подлежащите на доставка техника, оборудване и системи се характеризират с изключителна специфика, поради което доставката им би отнела по-дълъг период от време. В допълнение, част от техниката е обект на производство само след конкретна поръчка, което също предопределя нужда от период за доставка.  Освен това монтажът, синхронизирането на оборудването и извършването на проби са дейности изискващи технологично време. С оглед на посоченото може да се приеме, че оставащият срок до 01.10.2017 г. е особено необходим за изпълнение на поръчката като цяло. От посочените съображения може да се изведе обосновано заключение, че са налице„изключителни“ обстоятелствапо смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, за преодоляването на които не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се счита за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).