ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Медицински институт към Министерство на вътрешните работи /МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 23
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: “Доставка на хранителни продукти на едро за обезпечаване нуждите на МИ-МВР”
Прогнозна стойност: 1410245.02 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00023-2017-0005
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 14875 от 11.07.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 14875 от 11.07.2017 г. на директора на Медицинския институт на МВР (МИ-МВР) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
- Договор, рег. № 505/07.08.2014 г., сключен между МИ-МВР и „Панда – И.П.” ЕООД с предмет: „Периодични доставки на хранителни продукти”, за срок от 36 месеца, считано от датата на подписването му от двете страни;
- Жалба, по реда на чл. 196 и сл. от ЗОП от ДЗЗД „Чех Груп” срещу Решение № 10743/16.05.2017 г. на директора на МИ-МВР за откриване на обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за обезпечаване нуждите на МИ-МВР”, до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с вх.№ ВХР-1216/12.06.2017 г. по описа на КЗК;
- Писмо от КЗК до МИ-МВР, вх. № 5569/30.06.2017 г., с което на основание чл. 200, ал. 1 ЗОП председателят на КЗК уведомява възложителя за образувано пред Комисията производство по преписка № КЗК/573/27.06.2017 г., във връзка с постъпила жалба с вх. № ВХР-1216/12.06.2017 г. от ДЗЗД „Чех Груп” срещу Решение № 10743/16.05.017 г. на директора на МИ-МВР.
В поле IV.7) на решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 1410245.02  лв. без ДДС, а според информацията в поле V.2) и приложената покана - лице, до което се изпраща поканата за участие в процедурата е „Панда ИП” ЕООД.
При извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се потвърди изнесената в решението за откриване на процедурата информация, че с Решение № 10743 от 16.05.2017 г.  МИ - МВР е стартирал „открита” процедура с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на МИ – МВР в гр. София и филиали в гр. Банкя, гр. Хисаря и гр. Варна“,  вписана в РОП с уникален № 00023-2017-0004. От оповестената на 03.07.2017 г. „Информация при производство по обжалване“ става ясно, че решението за откриване на процедурата е обжалвано. Към жалбата има искане за налагане на временна мярка „спиране на процедурата”. При справка на електронната страница на КЗК се установи, че с Определение № Акт-790-13.07.2017 г., КЗК е оставила без уважение искането на ДЗЗД „Чех Груп“ за налагане на временна мярка „спиране на процедурата”.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на хранителни продукти за нуждите на МИ-МВР. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска, когато конкретната нужда от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В случая необходимостта от използване на правното основание се аргументира с настъпили изключителни обстоятелства, водещи до възпрепятстване извършването на дейността на възложителя. За такива се определят опасността от прекъсване доставката на хранителни продукти за нуждите на лечебни заведения към МИ-МВР, поради изтичане срока на действащия договор за доставка на хранителни продукти и настъпила забава при избора на изпълнител по откритата на 16.05.2017 г. процедура за доставка със същия предмет. Трудностите при избора на изпълнител са породени от внесена жалба срещу решението за нейното откриване. Посочва се, че при невъзможност за редовно осигуряване на хранителни продукти за нуждите на възложителя, същият ще е принуден да преустанови дейността си, което съществено ще засегне интересите на лекуващите се лица, служителите в лечебните заведения и на обществото. Следва да се приемат за основателни аргументите на възложителя, че прекъсването доставките на хранителни стоки, предназначени за приготвянето на пълноценно хранене в болничните заведения на Медицинския институт, би застрашило живота и здравето на настанените там пациенти и би довело до неизпълнение на нормативно установени дейности по осъществяване на здравеопазването в МИ на МВР. Посочените обстоятелства водят до заключение, че периодичната доставка на стоки от първа необходимост, каквито са хранителните продукти, следва да е непрекъсваема. В този смисъл се счита за основателно, че за обезпечаването им, до приключване на обжалваната „открита” процедура, е налице необходимост от предприемане на неотложни действия по осигуряването на изпълнител.
Наред с горното, за да се допусне, че възникналата ситуация е била непредвидима за възложителя, настъпването й не трябва да е резултат от негови действия или бездействия, а да е причинена от обстоятелства, появили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. От приложените документи по преписката става ясно, че действащия договор за доставки на хранителни продукти е сключен на 07.08.2014 г. за срок от 3 години, както и че новата поръчка със същия предмет е открита на 16.05.2017 г., т.е. възложителят е планирал да избере нов изпълнител в рамките на около три месеца. При откриването на процедура възложителят следва да съобрази периода от стартиране до приклюването й, със срока на действащия договор, когато се касае за осигуряване на доставки с непрекъсваем режим. Доколкото обжалването е правно допустимо и регламентирано в ЗОП, той следва да прецени и възможността за оспорване на процедурата от заинтересованите лица и да отрази тази възможност при стартиране на новата процедура. Същевременно времетраенето на производството по обжалване, вкл. и пред по-горната инстанция (Върховния административен съд) не е строго ограничено и е относително неизвестно. С оглед на изложеното, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за обезпечаването на хранителни продукти за нуждите на МИ-МВР, възложителят следва да разполага с аргументи, сочещи, че откриването на конкурентна процедура за възлагане на визираните доставки е осъществено в обичайно необходимия разумен срок, преди изтичане на действащия договор. Доколкото няма яснота кога ще приключи обжалването, то възложителят коректно е декларирал, че договорът за изпълнение на поръчката следва да бъде с продължителност, до сключване на договор с избран изпълнител по обжалваната открита процедура със същия предмет, но не по-дълъг от 18 месеца. Това условие е отразено в текста на поле VII.1) на решението за откриване процедурата на договаряне без предварително обявление.
Предвид изложеното, изборът на процедура на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП може да се приеме за законосъобразен, ако възложителят разполага с аргументи, че правилно е планирал действията си по провеждане на „откритата“ процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).