ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция Национална полиция /ГДНП/ към Министерство на вътрешните работи /МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 5070
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: 1. Предметът на поръчката е „Продажба на топлинна енергия за стопански нужди от „Топлофикация София” ЕАД на сгради, предоставени за управление на ГДНП, с адрес гр. София, бул. "Александър Малинов" №1”. 2. За петгодишния период на договора количеството топлинна енергия е приблизително 4 500 МВтч. 3. Прогнозната стойност на поръчката за петгодишния период е 300 000 лв. без вкл. ДДС.
Прогнозна стойност: 300000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 05070-2017-0003
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 328600-40308 от 28.06.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 328600-40308 от 28.06.2017 г. на директора на Главна дирекция „Национална полиция” (ГДНП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване на процедурата, прогнозната стойност на поръчката е 300 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да одобрява и изпраща покана за участие в процедурата до избраното лице, тъй като ще сключва договор с „Топлофикация София” ЕАД, на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП. Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени, но в съответствие с чл. 134, вр. с чл. 132 от ППЗОП в решението за откриване на процедурата е направена препратка с точен интернет адрес към електронната страница на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), регистър „Лицензии”.
Извършена справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от КЕВР, потвърждава, че на „Топлофикация София” ЕАД е издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия“ за територията на гр. София. Срокът на действие на лицензията е 20 години, т.е. до 15.11.2020 г. В тази връзка, в поле в решението за откриване на процедурата е посочено, че ако срокът на лицензията не бъде продължен по реда на чл. 42, ал. 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ), договорът се прекратява на основание чл. 68, ал. 1, т. 6 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за стопански нужди от „Топлофикация София” ЕАД на потребители в гр. София (приети с Решение по Протокол № 23 от 03.08.2007 г. на Съвета на директорите на "Топлофикация София" АД, на основание чл. 149, ал. 1, т. 3 от ЗЕ и  одобрени с Решение № ОУ-033/08.10.2007 г. на ДКЕВР, на основание чл. 21, ал. 1, т. 4 от ЗЕ.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се цели доставка на топлинна енергия за стопански нужди на сгради, предоставени за управление на ГДНП - МВР, на територията на гр. София, за срок от 5 години.
Обществените отношения, свързани с осъществяването на възлаганата дейност, са уредени в Закона за енергетиката. В чл. 130, т. 1 от него е регламентирано, че топлопреносното предприятие е длъжно да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране, а според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Цитираните текстове са основание за заключение, че снабдяването с топлинна енергия на определена територия е дейност, която може да се реализира само от конкретни лица. В този смисъл, отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е приложим редът за избор на изпълнител по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От представените от възложителя мотиви и извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката и списъка на топлоснабдителни компании става ясно, че „Топлофикация София” EАД е носител на изключително право за пренос на топлинна енергия, придобито по силата на административен акт – лицензия, издадена от независим специализиран държавен орган, на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. София, където ще се реализира възлаганата доставка.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание е законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).