ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция Национална полиция /ГДНП/ към Министерство на вътрешните работи /МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 5070
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: 1. Предметът на поръчката е "Извършване на услугите водоснабдяване, отвеждане и пречистване на отпадъчните води за нуждите на ГДНП на обекти с адреси: гр. София, бул. "Александър Малинов" №1 и гр. София, бул. "Патриарх Герман" №5". 2. За петгодишния период на договора количеството питейна вода е приблизително 250 000 куб. м. 3. Прогнозната стойност на поръчката за петгодишен период е 420 000 лева без включен ДДС.
Прогнозна стойност: 420000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 05070-2017-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 328600-40300 от 28.06.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 328600-40300 от 28.06.2017 г. на директора на Главна дирекция „Национална полиция” (ГДНП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.3) от решението е посочено, че обществената поръчка се възлага за срок от 5 години, с прогноза стойност 420 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да одобрява покана за участие в процедурата и няма да я изпраща до избраното лице. В мотивите за избор на процедураза прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 1, б. „в” от ЗОП възложителят се позовава на подписандоговор за концесия между Столична община и „Софийска вода” АД, в резултат на който дружеството има изключителни права за осъществяване на тази дейност за срок от 25 години, считано от 1999 г. Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
При извършена проверка в публичния регистър на концесиите, достъпен чрез интернет страницата на Министерския съвет на адрес: http://www.nkr.government.bg/app?service=external/Browse&sp=204&sp=533,се констатира, че под номер O - 000145 в него е вписана общинска концесия за строителство за водоснабдителната система и канализационната система на гр. София, област София (столица), община Столична, населено място София с орган, представляващ концедента - кмета на община Столична, предоставена на Софийска вода АД с БУЛСТАТ 130175000 за срок от 25 години от 06.10.2000 г.
Извършена справка на интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на адрес http://www.dker.bg/PDOCS/vik-operatori-31dec2015.pdf, раздел ВиК - Списък на ВиК операторите към 31.12.2015 г. установи, че под № 43 в списъка е записано „Софийска вода” АД, гр. София. В последната колона от списъка, който е в табличен вид, са вписани обособените територии на действие, които ВиК операторите обслужват, съгласно Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, с което са обявени обособените територии на действие на ВиК операторите, обхвата на обособените територии и техните граници (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.). Според визираното решение, „Софийска вода” АД извършва ВиК дейности на територията на община София-град.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлага извършване на услуги по водоснабдяване, отвеждане и пречистване на отпадъчните води за нуждите на обекти, предоставени за управление на ГДНП - МВР, на територията на гр. София, за срок от 5 години.
Съгласно чл. 198а, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ), за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги, територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ).
В конкретния случай, обектите, за чиито нужди е обявена поръчката, са на територията на гр. София, където въз основа на концесия, ВиК дейностите се извършват от „Софийска вода” АД, гр. София. Посоченото обстоятелство, кактои Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн. в ДВ, бр. 7/2010 г.)саоснование за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното основание в разглежданата процедура се приема за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).