ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Общинско предприятие "Организация и контрол на транспорта" /ОП "ОКТ"/ - Пловдив
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 267
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Обществената поръчка е с предмет: "Надграждане на системата за управление на трафика (СУТ), включително система за видеонаблюдение и комуникационна система за пренос на данни, изпълнени по Договор с деловоден № 14ДГ1418/17.12.2014 г."
Прогнозна стойност: 200000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00267-2017-0051
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 829 от 05.06.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- Поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 829 от 05.06.2017 г. на директора на ОП „Организация и контрол на транспорта” при Община Пловдив (възложител съгласно Заповед № 17ОА1156/17.05.2017 г.), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б“ от ЗОП.
Съгласно поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е в размер на 200 000 лв. без ДДС, но с оглед на това, че процедурата е изтеглена чрез Системата на случаен избор (ССИ), АОП осъществява контрол върху нея, на основание чл. 233, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1 от ЗОП.
Видно от поле V.2) на решението, покана за участие ще бъде изпратена до „Телелинк“ ЕАД, гр. София.
В подкрепа на изложените в решението мотиви са изпратени следните копия на документи:
- Споразумение за създаване на консорциум с наименование „Пловдив Интелигентни Транспортни Системи“ (ПИТС) между SCHOTHAUER & WAUER GMBH & CO KG (S+W) и „Телелинг” ЕАД, подписано и влязло в сила на 04.12.2013 г. От документа е видно, че като водеща страна в консорциума ще действа „Телелинк” ЕАД;
- Анекс, подписан на 24.02.2014 г. към споразумение за консорциум, сключено на 04.12.2013 г., с който страните S+W и „Телелинг“ ЕАД коригират сключеното споразумение за консорциум, като заменят погрешно изписаното дружествено наименование на участника S+W с правилното такова: SCHOTHAUER & WAUER Ingenieurgesellschaft fur Strassenverkehr mbH & CO. KG;
- Договор № 14ДГ1418/17.12.2014 г. между Община Пловдив и Консорциум „Пловдив Интелигентни Транспортни Системи” с предмет „Проектиране, изграждане и внедряване на център за управление на трафика” по проект: „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в гр. Пловдив”, изпълняван от Община Пловдив в качеството си на бенефициент по ОПРР 2007-2013;
- Декларация за съгласие от 14.05.2017 г., подписана от генералния мениджър на S+W, с която се декларира, че S+W – Инженерно дружество за улично движение мбХ Шлотхауер и Вауер се съгласява „Телелинк“ ЕАД да изпълнява дейностите, свързани с разширението на проекта на Пловдив, с изключение на системата INES+;
- Заповед № 3295 от 01.12.2016 г. на кмета на Община Пловдив, с която се упълномощава директора на дирекция „Обществени поръчки” при Община Пловдив да въвежда данни в ССИ, достъпна чрез Портала на АОП, както и да изпраща документите и информацията, необходими за осъщестяване на външен контрол от страна  на АОП, съгласно гл. XIV от ППЗОП.
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че през 2013 г. Община Пловдив е провела „открита“ процедура по ЗОП с предмет: „Проектиране, изграждане и внедряване на център за управление на трафика” по проект „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“. Информация за процедурата се съдържа в Регистъра под уникален номер № 00267-2013-0107. Видно от обявлението за възложена поръчка, с избрания изпълнител – консорциум „ПИТС“, е сключен договор № 14ДГ1418 от 17.12.2014 г. на стойност 5 186 350 лв. без ДДС. От информацията за изпълнен договор става ясно, че същият е приключил на 31.12.2015 г.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се възлагат дейности по надграждане на системата за управление на трафика (СУТ), вкл. система за видеонаблюдение и комуникационна система за пренос на данни. От решението за откриване на процедурата става ясно, че в резултат на изпълнения от консорциум „ПИТС” договор № 14ДГ1418/17.12.2014 г. е изградена СУТ и създаден и оборудван Център за управление на трафика. Системата обхваща 50 кръстовища, на които е извършена модернизация на светофарните уредби, а 15 кръстовища са с изпълнено видеонаблюдение чрез CCTV камери. Според мотивите на възложителя, Община Пловдив е взела решение за надграждането на СУТ с включването на 3 пешеходни  светофарни уредби, 8 транспортни светофарни уредби и монтиране на CCTV камери за видеонаблюдение на 9 кръстовища.
Правното основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „б” от ЗОП се прилага, когато поръчката може да бъде изпълнена само от конкретно физическо или юридическо лице поради наличие на технически причини. В решението за откриване на процедурата са изложени мотиви, че дейностите, свързани с разширението на проекта следва да бъдат възложени на дружеството проектирало, изградило и внедрило Центъра за управление на трафика в гр. Пловдив. Като основен аргумент се изтъква обстоятелството, че изпълнителят по договора от 17.12.2014 г. осъществява поддръжката и гаранционното обслужване на досега изградените системи и запазването и правилната им експлоатация обуславя надграждането на СУТ да бъде извършено единствено от водещия съдружник - „Телелинк” ЕАД, предвид липсата на конкуренция и поради технически причини. Информация в тази насока се съдържа в приложения като доказателство Договор № 14ДГ1418/17.12.2014 г., видно от който предметът му обхваща доставка, съхранение, монтаж, инсталиране, захранване с енергия и данни, интеграция, тестване, пускане в експлоатация и поддръжка на следните уредби: СУТ; система за видеонаблюдение; система за приоритет на автобусите от масовия градски транспорт; комуникационна система за пренос на данни; осигуряване на пълна съвместимост на системите и др. дейности. Съгласно чл. 38 от договора, изпълнителят се задължава да предостави гаранционно обслужване и поддръжка на системите за срок от 5 години, считано от датата на подписване на приемо-предавателен протокол, удостоверяващ пускането в експлоатация на оборудването и софтуера на системите. В споразумението за създаване на консорциум е договорено, „Телелинк“ ЕАД да действа като водеща страна на консорциума, с 90 % дялово участие. По отношение на отправената покана, конкретно до „Телелинк“ ЕАД, в мотивите си възложителят се позовава на документ с вх. № 1160/01.06.2017 г., с който другата страна на консорциума (S+W) дава писменото си съгласие, дейностите, свързани с разширението на проекта да се изпълняват от водещата страна – „Телелинк” ЕАД. Към преписката е приложено копие на официален превод на Декларация за съгласие с дата: 04.05.2017 г., подписан от ген. мениджър на „Шлотхауер и Вауер”, за която се предполага, че отговаря на визирания в мотивите документ. Доколкото се касае за функциониране на системи за управление и контрол на трафика върху обекти на градската мрежа за обществен транспорт в едно населено място - гр. Пловдив, приемат се за основателни доводите на възложителя, че разширяването обсега на обслужване с нови обекти следва да се извърши в съответствие с изградените и внедрени системи, в т.ч. и Центъра за управление на трафика, с оглед съвместимост на оборудваната в него техника, логистична база, пренос на данни и т.н. В тази насока е и тезата му, че по силата на сключения с изпълнителя договор от 17.12.2014 г. (приключен на 31.12.2015 г.), същият се задължава да поддържа системите в рамките на пет годишен гаранционен срок.
Наред с горното, в мотивите на възложителя не са изложени аргументи и не са представени доказателства, които в достатъчна степен да потвърдят, че лице различно от поканеното не може да реализира възлаганата дейност, а именно да достави съвместими с досега изградените системи за видеонаблюдение и пренос на данни, които да бъдат приобщени (интегрирани) към СУТ. Според общинското предприятие, с досегашния изпълнител се цели „запазване и правилна експлоатация” на системите, поддържани от „Телелинк” ЕАД. Това съждение обаче не е подкрепено с обосновани доводи и относими документи, които да изяснят, дали поканеното дружество държи някакви права върху системата, които обективно биха попречили по един или друг начин надграждането на СУТ да бъде осъществявано и от други лица, респ. технически да затрудни експлоатацията на Системата като цяло.
Посочените съображения не позволяват да се изведе обосновано заключение, че в случая са налице причини от технически или функционален характер, поради което не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител по отношение на предходния изпълнител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание не може да се приеме за безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).