ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Осигуряване на 17 бр. едногодишни абонаментни превозни документи /абонаментни карти/ за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Варна на служителите от ТД на НАП Варна и Дирекция ОДОП Варна
Прогнозна стойност: 12318.71 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0041
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 8-17 от 01.06.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 8-17 от 01.06.2017 г. на зам.-директора на ТД на НАП Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) от решението е записано, че „Градски транспорт” ЕАД e лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без предварително обявление.
В поле VII.1) на решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 12 318.71 лв. без ДДС, а общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 354 065,00 лв. без ДДС, т.е. над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „б” от ЗОП.
По отношение на доказателства в подкрепа на мотивите за избор на процедура, в решението е направена препратка към официалния сайт на Община Варна, в съответствие с чл. 134 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага осигуряването на абонаментни карти за пътуване по редовна тарифа в обществения градски транспорт за цялата градска мрежа в гр. Варна, за служителите на ТД на НАП Варна и Дирекция „ОДОП” Варна. Изборът на процедура се аргументира с наличието на единствен превозвач на територията на Община Варна по всички автобусни и тролейбусни линии от транспортната схема на общината. За това си твърдение възложителят се позовава на публикувано в електронния сайт на Община Варна Решение № 2361-16 по Протокол № 42 от заседание, проведено на 05-06.08.2015 г. на Общински съвет (ОбС) Варна, с което се възлага на кмета на Община Варна да предостави на „Градски транспорт” ЕАД 100 % от градските и крайградски линии за превоз на пътници от транспортната схема на гр. Варна. В мотивите за избор на процедура се посочва още, че за отпечатването на билети, карти и абонаментни карти за превоз на пътници, „Градски транспорт” ЕАД подава до министъра на финансите писмена заявка с копие на сключен договор с Община Варна, удостоверяващ, че дружеството е превозвач, съгласно разпоредбите на чл. 11, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, прието с ПМС № 289/30.11.1994 г. Допълва се, че в гр. Варна няма други лица, извършващи превоз по всички автобусни и тролейбусни линии от транспортната схема на Община Варна, както и продажба на превозни документи за пътуване по линиите на обществения градски транспорт на територията на града.  Според мотивите, този факт се потвърждава от разменена кореспонденция между директора на ТД на НАП Варна и Община Варна, но същата не е приложена към преписката. Не са предоставени и документи, от които да е видно, че кметът на Община Варна е привел в действие Решение № 2361-16/2015 г. на ОбС – Варна, с което му се възлага да предостави на „Градски транспорт” ЕАД – 100 % от градските и крайградски линии за превоз на пътници от транспортната схема на гр. Варна, както и че е предоставил на дружеството правата да издава превозни документи за обслужваните от него линии на обществения градски транспорт на територията на града. Същевременно, в чл. 36, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози е регламентирано, че при превоз по автобусни линии превозвачът е длъжен да издава индивидуален или колективен билет, карта или абонаментна карта. В ал. 4 от същата разпоредба е разписано, че при превоз по автобусни линии, превозните документи по ал. 1, т. 1 може да се издават от друго лице, което не е превозвач, в случаите на сключен договор с превозвача за издаване на превозни документи от името на превозвача или от възложителя на превоза.
С оглед на изложеното, посочените в мотивите към решението доводи не позволяват да се изведе обосновано заключение, че към датата на откриване на разглежданата процедура, „Градски транспорт” ЕАД е единствения изпълнител на услугата, предмет на поръчката, въпреки визираното изключително право да осъществява дейностите по превоз на пътници по градските и крайградски линии от транспортната схема на гр. Варна, по силата на административен акт - Решението на ОбС – Варна.
Предвид изложените съображения, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление за реализиране на възлаганите услуги не може да се приеме за безспорно доказан.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).