Изисквания на ЗОП:
- Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- Не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 9 от 01.06.2017 г. на зам.–директора на ТД на Национална агенция по приходите (НАП) София, упълномощен със Заповед № ЗЦУ-ОПР-9/22.05.2017 г. на изпълнителния директор на НАП, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3 , б. „в” ЗОП.
В поле IV.3) от решението е посочено, че предметът на поръчката обхваща доставка на топлинна енергия с топлоносител гореща вода за административната сграда на ТД на НАП София, офис Перник, в гр. Перник, пл. „Свети Иван Рилски“ № 1Б и 1В, за срок от 36 месеца, считано от датата на сключване на договора.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП няма да се изпраща покана за участие, като договорът ще се сключи с дружество „Топлофикация- Перник” АД, гр. Перник.
В поле VII.1) е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 50 000 лв. без ДДС, а общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през 2017 година е в размер на 745 000 лв. без ДДС.
Доказателства в подкрепа на избора на процедура не са представени в АОП, но е направена препратка към публичния Регистър, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), свободно достъпен през Интернет.
Извършена справка в публичния Регистър на издадените лицензии, поддържан от КЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), установи, че на „Топлофикация Перник” ЕАД, (дружеството е с променена правна форма през 2011 г. - от ЕАД в АД) е издадена лицензия № Л-056-05/08.01.2001 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територията на гр. Перник” вписана под № 37 от същия Регистър. Срокът на действие на лицензията е 15 години. Според информацията в Регистъра с Решение № И1-Л-055-05 от 21.07.2015 г. е продължен срокът на лицензията. В мотивите на решението за избор на процедура е посочено, че удължаването на срока е с 10 години, считано от 01.01.2016 г.
Изводи:
В чл. 130 от ЗЕ е регламентирано задължение топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че снабдяването с топлинна енергия на конкретна територия е дейност, която може да се реализира само от определени лица, поради което при възлагането ѝ е приложима нормата на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
От изложените мотиви и извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, е видно, че „Топлофикация Перник” АД е носител на изключително право за пренос на топлинна енергия, придобито по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. Перник, където следва да се реализира възлаганата доставка.
С оглед на изложеното, се приема, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП е законосъобразно. |