ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: При изпълнение на поръчката следва да се извърши доставка на природен газ за нуждите на офиси за обслужване Добрич и Търговище при ТД на НАП Варна за срок от 3 години, с начало на изпълнение 01.01.2018г. или до достигане на максимално допустимата им стойност в рамките на този срок, която е в размер на 43333.33 без ДДС, както следва: - Обособена позиция № 1 – „Доставка на природен газ за административната сграда на офис за обслужване Добрич при ТД на НАП Варна, находяща се в гр. Добрич, ул.“Независимост” № 31, с прогнозна стойност 12 500,00лв. без ДДС; - Обособена позиция № 2 – „Доставка на природен газ за административната сграда на офис за обслужване Търговище при ТД на НАП Варна, находяща се в гр. Търговище, пл.“Свобода” № 1“, с прогнозна стойност 30 833,33лв. без ДДС.
Прогнозна стойност: 43333.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0039
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 7-17 от 31.05.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 7-17 от 31.05.2017 г. на зам. директора на ТД на НАП Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление.
В поле IV.7) на решението е записано, че общата прогнозна стойност на поръчката е в размер на 43 333.33 лв. без ДДС. В поле VІІ.1. е уточнено, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП е 760 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) възложителят няма да прилага чл. 64, ал. 2 и 3 от ППЗОП (няма да изпраща и одобрява покана за участие), като договорите по всяка обособена позиция ще бъдат сключени с „Аресгаз” АД.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са представени, но е направена препратка към публичния интернет адрес на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Справка в Регистъра на издадените лицензии, поддържан на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) под № 98 са вписани лицензии №№ Л-132-08/26.02.2004 г. и Л-132-12/27.04.2009 г. за дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител”, с титуляр „Черноморска Технологична Компания” АД. Двете лицензии са със срок на действие 35 години. Видно от справка за издадените лицензии от КЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, достъпна също на интернет страницата на Комисията,  под № 2 са вписани горепосочените две лицензии, в полза на „Аресгаз” АД с териториален обхват „Регион „Добруджа” и общините: Добрич, Тервел, Търговище и Омуртаг“.
От допълнителна справка в Търговския регистър се установи, че дружеството „Черноморска Технологична Компания” АД е с променено наименование, а именно „Аресгаз” АД. Законът за енергетиката, уреждащ обществените отношения, свързани с осъществяване на дейността по доставката на природен газ и справката в интернет-страницата на КЕВР потвърждават изложените в мотивите обстоятелства, обуславящи изборът на „Аресгаз” АД като единствен възможен изпълнител на поръчката.
 
Изводи:
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, а според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
От представените мотиви и направените справки се установи, че „Аресгаз” АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите по разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител на териториите, на които се намират обектите, за чиито нужди се възлагат доставките, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от независим специализиран държавен орган - КЕВР, на основание ЗЕ.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се счита за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).