ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Издаване на 6 бр. електронни носители и зареждане с 24 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Русе за служителите от офис за обслужване Русе при ТД на НАП Варна, разпределени в четири тримесечия или общо за 12 месеца
Прогнозна стойност: 4330.08 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0037
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 5-17 от 29.05.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост;
-не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 5-17 от 29.05.2017 г. на директора на ТД на НАП Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) от решението е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП)  възложителят няма да изпраща покана за участие в договаряне, като договор ще бъде сключен с Община Русе.
В поле VII.1) на решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 4 330,08 лв. без ДДС, а общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година е в размер на 354 065,00 лв. без ДДС, тоест над стойностните прагове по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „б” от ЗОП.
По отношение на доказателства в подкрепа на мотивите, в решението е направена препратка към официалния сайт на Община Русе, където е публикувана Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе (приета с Решение № 1462 по Протокол № 52 от 16.07.2015 г., изменена с Решение № 136 по Протокол № 6 от 25.02.2016г. на Общински съвет Русе), в съответствие с чл. 134 от ППЗОП.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага издаване на 6 бр. електронни носители и зареждане с 24 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществения градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Русе, разпределени в четири тримесечия или общо за 12 месеца. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП се допуска в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. Следователно е необходимо безспорно да бъде доказано, че поканеното за участие в процедурата лице е единствен възможен изпълнител на възлаганата услуга. Изборът на процедура в случая се аргументира именно с възможността единствено община Русе да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти за пътуване в обществения градски транспорт на територията на гр. Русе. В допълнение се сочи, че начинът на ценообразуване на превозните документи, издавани от общината, се определя в приложение към договорите за възлагане на превоз на пътници и в писмо от кмета на Община Русе до ТД на НАП Варна. Доказателства в подкрепа на изложените в мотивите обстоятелства не са приложени.
Съгласно чл. 5, ал. 5 от визираната в мотивите Наредба № 14, Община Русе има изключителни права да извършва първоначално издаване и персонализиране на електронни карти за пътуване в обществения градски транспорт на територията на града, при условията на чл. 36, ал. 4 и 5 от Закона за автомобилните превози.
След анализ на изложените мотиви може да се приеме и обоснове заключението, че Община Русе е носител на изключителното право да издава, зарежда и поддържа превозни документи за пътуване в обществения градски транспорт за цялата градска мрежа на територията на гр. Русе. Следователно поканеното в договарянето лице е единственият възможен изпълнител на услугата, предмет на разглежданата поръчка и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респективно при възлагане на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложените доводи, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление за реализиране на възлаганите услуги се счита за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).