ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Държавно предприятие "Фонд затворно дело" /ДП "ФЗД"/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 537
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: „Доставка на фураж за нуждите на ТП на ДПФЗД" по обособени позиции, както следва: поз.1. "Доставка на фураж за нуждите на ТП Белене"; поз. 2 "Доставка на фураж за нуждите на ТП Враца";
Прогнозна стойност: 325726 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00537-2017-0013
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № З-1-1139 от 19.05.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки  е постъпило Решение № З-1-1139 от 19.05.2017 г. на изпълнителния директор на Държавно предприятие „Фонд затворно дело” (ДП „ФЗД”) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
- Докладна записка, рег. № 2-172-1/04.04.2017 г. от експерт-стопанска дейност при ТП на ДП „ФЗД”, гр. Белене, с която уведомява изпълнителния директор на ДП „ФЗД” - София, че договор за доставка на фураж за нуждите на поделение Белене е изтекъл на 23.03.2017 г., а новата поръчка със същия предмет е прекратена;
- Докладна записка, рег. № 2-40-63/15.05.2017 г. от счетоводител при ТП на ДП „ФЗД”, гр. Белене, до изпълнителния директор на ДП „ФЗД” – София, относно спешно предприемане на мерки за сключване на договор за доставки на фуражи. 
В поле IV.7) на решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 325 726 лв. без ДДС, а според информацията в поле V.2), лицата, до които се изпраща поканата за участие в процедурата са: „Бонмикс” ЕООД; „Лана Мел” АД; „ВДК-Дапалис” ЕООД; АПП „Зоохранинвест” и „ФЗ Васил Костов” ООД.
При извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се потвърди изнесената в решението за откриване на процедурата информация, че с Решение № З-1-928/07.02.2017 г. ДП „ФЗД” е стартирало „открита” процедура с предмет: „Доставка на фураж за нуждите на ТП на ДПФЗД” по обособени позиции, както следва: поз. 1 "Доставка на фураж за нуждите на ТП Белене"; поз. 2 "Доставка на фураж за нуждите на ТП Враца"”. От оповестеното на 29.03.2017 г. обявление за възложена поръчка става ясно, че същата не е възложена („не са получени оферти или заявления за участие или всички са били отхвърлени” – Раздел V.1) на обявлението).
 
Изводи:
Видно от описанието на предмета на поръчката, с разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага доставка на фуражи за нуждите на териториалните поделения на ДП „ФЗД” в Белене и Враца. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска, когато съответната нужда от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В случая необходимостта от прилагане на основанието се аргументира с настъпили изключителни обстоятелства, водещи до нарушаване на нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя по чл. 4 от Правилника за устройството и дейността на ДП „ФЗД” (ПУДДПФЗД). В мотивите на възложителя като изключителни обстоятелства се определят привършващи количества фуражи по договор за доставка, (изтекъл на 23.03.2017 г.) и невъзможността за избор на изпълнител по откритата на 07.02.2017 г. процедура за доставка на фураж за нуждите на ТП Белене и ТП Враца, прекратена с решение, рег. № З-1-1047/31.03.2017 г., на основание чл. 110, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 1, т. 2 от ЗОП. Посочва се, че без обезпечаване на необходимия фураж за животните няма да бъдат осигурени нужните протеини и минерали, което ще доведе до редица заболявания и намаляване на млеконадоя. Отбелязва се, че съгласно чл. 38, ал. 1 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) предприятието осъществява дейността си чрез приходи от стопанска дейност и други дейности, насочени към планиране и управление на процесите, свързани с подобряване на условията на труд, чрез оптимизиране на стопанската дейност, която е източник за финансиране на средства за подобряване на условията. Допълва се, че стопанската дейност, извършена от лишените от свобода в условията на пазарна конкуренция, дава възможност за увеличаване на заетостта и нивото на ресоциализация, включваща тяхната професионално-техническата подготовка. Във връзка с посоченото се прави извод, че неизпълнението на описаните дейности обективно нарушават нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя, а именно осъществяването на управление на дейностите, свързани с подобряване на условията за изпълнение на наказанията, съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗИНЗС и чл. 4 от ПУДДПФЗД.
Според чл. 37, ал. 1 от ЗИНЗС държавното предприятие осъществява управление на дейностите, свързани с подобряване на условията за изпълнение на наказанията, като извършва и други стопански дейности, които подпомагат, съпътстват или допълват основния му предмет на дейност. Въз основа на това и с оглед твърдението на възложителя, че с отглеждането, респ. изхранването на домашни животни се цели увеличаване на заетостта и ресоциализацията на лишените от свобода лица и/или подобряване на финансовото състояние на предприятието се налага изводът, че този вид стопанска дейност е спомагателна. По изложената причина изпълнението й трудно може да се приеме за задължително по закон, респ. затруднения при нейното управление да се считат за нарушаване на нормативноустановени дейности на възложителя. Доколкото възложителят твърди, че е нормативно задължен да я осъществява, то това предполага да е ангажиран с перманентното изхранване на животните, които отглежда. Недостигът на пълноценни фуражи за изхранване на отглежданите от възложителя животни вероятно би довело до икономически загуби за него, а пълната им липса безспорно е предпоставка за тяхното заболяване, вкл. смърт, а в по-широк смисъл - за увреждане на околната среда.
За да се приеме, че възникналата ситуация е била непредвидима за възложителя, настъпването й не трябва да е резултат от негови действия или бездействия, а да е причинено от обстоятелства, появили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. От приложените документи по преписката става ясно, че предходният договор за доставка на фураж е изтекъл на 23.03.2017 г., а новата процедура със същия предмет е открита на 07.02.2017 г. След извършена справка в РОП се установи, че той е сключен в резултат на проведена „открита” процедура, вписана под № 00537-2016-0003. Тя е с предмет: „Доставка на хранителни продукти за изхранване на животни, за нуждите на териториални поделения на ДПФЗД, по обособени позиции, като поз. 1. е „Доставка на фураж за нуждите на ТП на ДПФЗД“ с място на изпълнение за обособена позиция ТП Белене, ТП Ловеч и ТП Враца. За изпълнител по нея е избран „Ви Ен Трейдинг” ООД. С оглед на посоченото и доколкото изхранването на домашни животни е дейност, изискваща периодичност, възложителят е следвало да планира откриване на нова конкурентна процедура по ЗОП така, че да осигури непрекъсваемост на доставките. Предвиждането на разумен времеви период за провеждането на процедура е свързано с регламентираното в ЗОП право на обжалване. В този смисъл, за да се приеме, че е положена дължимата грижа за обезпечаването на фуражи за нуждите на ТП Белене и Враца, следва да са налице аргументи и доказателства, сочещи че при откриването на конкурентна процедура за избор на изпълнител са отчетени както времето за провеждането й, така и наличните количества фуражи на склад. В случая на 07.02.2017 г. е стартирана новата „открита“ процедура със същия предмет, разделен на две обособени позиции – за нуждите на ТП Белене и за нуждите на ТП Враца (вписана в РОП под уникален № 00537-2017-0001). На 29.03.2017 г. процедурата е прекратена от възложителя с мотив: „Не са получени оферти или заявления или всички са били отхвърлени”. Според ДП „ФЗД” именно нейното неуспешно приключване е причината за откриване на договарянето по чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП. Посоченият довод не може да се кредитира, тъй като видно от обявлението, с което е оповестено откриването й (полета ІV.2.2) и ІV.2.7), оферти за участие се приемат до 20.03.2017 г. и се отварят на 21.03.2017 г. Предвид това и с оглед предвидените в ЗОП срокове за провеждане на „открита“ процедура, каквато е коментираната, безспорно е, че до 23.03.2017 г. не е било възможно сключването на договор по нея, вкл. без обжалване. С оглед на посочените съображения, възниква въпросът, доколко възложителят правилно е планирал действията по стартиране на новото възлагане, така че своевременно да осигури непрекъсваемост на доставките, предмет на разглеждане.
В докладите на длъжностните лица в ТП Белене се сигнализира за привършващи количества фуражи, същевременно по преписката липсват данни за наличните количества в ТП Враца. Заедно с горното, в поле II.2.4) на обявлението, с което се оповестява откриването на „откритата“ процедура, предметът на поръчката по обособена позиция 2, предназначена за нуждите на ТП Враца”, е: „Доставка на комбиниран фураж, агнешка смеска стартер – 4 000 кг.”. Според възложителя, разглежданата процедура на договаряне цели ограничаване на заболяемостта на животните и увеличаване на техния млеконадой, като в мотивите за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП се акцентира основно върху нуждата от фураж за дойни крави в ТП Белене. По коментираните причини остава спорно, че нуждата от спешни доставки на фуражи се отнася и за двете поделения. Изложените съображения не позволяват да се изведе безспорно заключение, че са изпълнени условията, обуславящи наличието на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП. В допълнение, възложителят не е посочил аргументи относно възможността за справяне с възникналата ситуация чрез провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП, включително при хипотезите на спешно възлагане по чл. 74, ал. 4, чл. 75, ал. 7 и чл. 76, ал. 6 от ЗОП.
Предвид изложеното и коментираните по-горе неизяснени аспекти, изборът на изпълнител чрез процедура на договаряне без предварително обявление не може да се приеме за безспорно доказан. За да е обосновано прилагането на избраното основание, възложителят следва да може да докаже, че са изпълнени всички изисквания на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В допълнение, сключеният договор трябва да обхваща само периода до избор на изпълнител, в резултат на конкурентна процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).