ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Шумен
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 138
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци на територията на населените места от селищната система на Община Шумен: с. Белокопитово; с. Велино; с. Градище; с. Коньовец; с. Лозево; с. Мадара; с. Новосел; с. Панайот Волов; с. Средня; с. Струйно; с. Царев брод; с. Черенча“; с. Благово; с. Васил Друмев; с. Дибич; с.Друмево; с. Ивански; с. Илия Р. Блъсков; с. Кладенец; с. Ветрище; с. Вехтово; с. Костена река; с. Мараш; с. Овчарово; с. Радко Димитриево; с. Салманово“
Прогнозна стойност: 513753.6 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00138-2017-0018
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП 18-01 от 20.03.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опосност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя);
-   за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ЗОП 18-01 от 20.03.2017 г. на зам.-кмета по строителство и екология на Община Шумен (упълномощен за възложител, съгласно Заповед № РД 25-862/20.04.2016 г. на Кмета на Община Шумен), с което се открива процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
- Решение № 352 от 12.01.2017 г. на Върховния административен съд (ВАС) по адм. дело № 12421/2016 г., относно образувана жалба против Решение № 734/04.10.2016 г. на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК);
- Протокол на ВАС от 09.03.2017 г. относно молба за отмяна на влязло в сила Решение № 352 от 12.01.2017 г. по адм. дело № 12421/2016 г.;
В поле IV.7) на решението за откриване на процедурата е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 513 753,6 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението и приложените покани, лицата до които се изпращат покани за участие в процедурата са: „Омега-Интерклинър“ АД,  „Комунална Техника“ ЕООД и „РТК” ООД.
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че през 2015 г. Община Шумен е провела „открита” процедура по ЗОП с предмет: „Организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци на територията на населените места от селищната система на Община Шумен“, публикувана в РОП под уникален № 00138-2015-0015. Видно от информацията в РОП, възложителят е издал Решение № ЗОП 14-05 от 02.02.2016 г. за прекратяването й на основание чл. 39, ал. 2, т. 2 от ЗОП (отм). В РОП е публикувано и второ решение за прекратяването на същата процедура - Решение № ЗОП 14-06 от 12.07.2016 г., на същото правно основание.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци на територията на населените места от селищната система на Община Шумен, а именно - с. Белокопитово, с. Велино, с. Градище, с. Коньовец, с. Лозево, с. Мадара, с. Новосел, с. Панайот Волов, с. Средня, с. Струйно, с. Царев брод, с. Черенча, с. Благово, с. Васил Друмев, с. Дибич, с. Друмево, с. Ивански, с. Илия Р. Блъсков, с. Кладенец, с. Ветрище, с. Вехтово, с. Костена река, с. Мараш, с. Овчарово, с. Радко Димитриево, с. Салманово. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска в случаите, когато съответната нужда от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В конкретния случай, необходимостта от прилагане на основанието се мотивира с невъзможност за сключване на договор по предходна процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци на територията на населените места от селищната система на Община Шумен“, открита с Решение № ЗОП 14-01/18.08.2015 г. Излага се тезата, че липсата на изпълнител, който да извършва дейността на територията на 26 населени места от селищната система на Община Шумен, създава опасност за живота или здравето на хората, застрашава околната среда и възпрепятства ясно регламентирани в Закона за управление на отпадъците (ЗУО) задължения на местната администрация, касаещи дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване. За основателен се счита аргументът, че прекъсване изпълнението на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на територията на Община Шумен дори за кратко, би създало риск от замърсяване на околната среда и е предпоставка да застраши живота или здравето на жителите в общината. В чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от ЗУО са регламентирани задълженията на кмета на общината да организира управлението на дейностите по отпадъците, образувани на нейна територия, и да осигури условия, при които всеки притежател на битови отпадъци се обслужва от лица, на които е предоставено право да извършват дейности по тяхното събиране, транспортиране, оползотворяване или обезвреждане. Приема се, че неизпълнението или забавата на действията, свързани с осигуряване на възлаганите дейности, може да се разглежда като неизпълнение на нормативно установени задължения на общината, регламентирани в ЗУО.
Наред с горното, за да се приеме, че възникването на ситуацията е било непредвидимо за възложителя, настъпването й не трябва да е резултат от негови действия или бездействия, а да е причинено от обстоятелства, проявили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. В мотивите се твърди, че възложителят не е бил в състояние да възложи поръчката и да изпълни законово регламентираните му задължения относно сметосъбирането и сметоизвозването поради многобройните обжалвания. От изложеното в решението за откриване на разглежданото договаряне, от данните в РОП и от приложеното Решение № 352 от 12.01.2017 г. на ВАС по адм. дело № 12421/2016 г. става ясно, че през 2015 г. Община Шумен с Решение № ЗОП 14-01/18.08.2015 г. стартира „открита“ процедура по ЗОП с предмет „Организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци на територията на населените места от селищната система на Община Шумен“. Със свое решение № ЗОП14-05 от 02.02.2016 г., кметът на Община Шумен прекратява процедурата, на основание чл. 39, ал. 2, т. 2 от ЗОП /отм./ - по съображения, че само една от офертите отговаря на предварително обявените от възложителя условия, което не позволява осигуряване на свободна и лоялна конкуренция. Това негово решение е отменено като незаконосъобразно от ВАС, с решение № 7161/14.06.2016 г. по адм. дело № 4944/2016 г., с което преписката е върната на етап, класиране на участниците и избор на изпълнител. След връщането на преписката, кметът на Община Шумен повторно прекратява възлагането на обществената поръчка на същото основание. Аргументира се с обстоятелството, че е налице само една оферта, отговаряща на предварително обявените условия, предвид отстраняването на двама от общо тримата участници при условията на чл. 70, ал. 3 от ЗОП /отм./, а допускането само на едно предложение до крайното класиране води до невъзможност за определянето на изпълнител в съответствие с принципа за свободна и лоялна конкуренция по чл. 2, ал. 1, т. 2 ЗОП /отм./. Образувано е производство пред КЗК по жалба срещу решение № ЗОП14-06/12.07.2016 г. на кмета на Община Шумен, за повторното прекратяване на процедурата. КЗК се произнася с Решение № 734/2016 (по преписка № КЗК-446/2016 г.), което е обжалвано и на 04.11.2016 г. пред ВАС е образувано Административно дело № 12421/2016. В жалбата срещу решението на КЗК се твърди, че незаконосъобразно възложителят при повторното прекратяване на процедурата се е позовал на разпоредбата на чл. 39, ал. 2, т. 2 от ЗОП /отм./. С Решение № 352 от 12.01.2017 г. ВАС приема за законосъобразно прекратяването на процедурата и оставя в сила Решение № 734/04.10.2016 г. на КЗК. В резултат на посоченото откритата на 18.08.2015 г. процедура е прекратена и след продължително обжалване приключва с окончателно решение на ВАС от 12.01.2017 г. За безспорно се приема, че възложителят не е могъл да планира толкова продължително забавяне. Заедно с това прекратяването е на основание чл. 39, ал. 2, т. 2 ЗОП (отм.), което дава възможност на преценка от страна на възложителя дали да преустанови възлагането, доколкото ситуацията позволява да се отложи във времето избора на изпълнител. От последователните решения за прекратяване може да се приеме, че възложителят е предвидил възможността да обезпечи сметосъбирането и извозването на отпадъците до приключването на нова конкурентна процедура, която да осигури по-добри условия за изпълнението на дейността. Същевременно в мотивите не е коментиран предходен договор за изпълнение на дейностите и дали „откритата“ през м. август 2015 г. процедура е стартирана навреме. От наличната информация не може да се установи и от кой момент дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на територията на общината остават или са останали необслужвани и по какъв начин са извършвани и се извършват, след като повече от една година не може да бъде избран изпълнител по откритата процедура. По изложените причини остава неясно защо не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане, включително съкратените, на открита процедура, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне. Аргументи в тези насоки не са представени. При проверка в РОП не се установи след решението на ВАС от 12.01.2017 г. възложителят да е открил конкурентна процедура, която да е за осигуряване на организирано събиране и извозване на твърди битови отпадъци от населените места към община Шумен.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай не е безспорно доказано. Сключването на договор може да е обосновано, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, че са изпълнени всички условия на избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).