ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: 1. Предметът на настоящата обществена поръчка е „Доставка на топлинна енергия от районна централа с топлоносител гореща вода“, в съответствие с изискванията на Закона за енергетиката и Наредба №16-334 от 06.04.2007 г. за топлоснабдяването. 2. Доставката на топлинна енергия следва да е по цени с качество, което да съответства на „Общите условия за продажба на топлинна енергия за стопански нужди от „Топлофикация София” ЕАД на потребители в град София”. 3. Характерът на потреблението е втора категория, за нуждите на стопански потребител, без необходимост от резервно захранване. 4. Количество топлинна енергия се отчита ежемесечно, по монтиран в абонатната станция топломер. 5. Срок за изпълнение - считано от 02.05.2017 г. до 31.12.2020 г., включително. 6. Място на изпълнение - административна сграда с адрес: гр. София, ул. „Аксаков” №29.
Прогнозна стойност: 135000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0012
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ-31 от 17.03.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № РЦУ-31 от 17.03.2017 г. на главния секретар на НАП- оправомощен със Заповед № ЗЦУ-432/15.04.2016 г. за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 135 000 лв. без ДДС.
В поле V.1) от решението възложителят посочва, че общата прогнозна стойност на всички поръчки със сходен предмет, предвидени за възлагане в системата на НАП през настоящата година, е в размер на 745 000 лв. без ДДС и надвишава прага по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „б” ЗОП. Процедурата подлежи на контрол по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП няма да се изпраща покана за участие, а възложителят ще сключи договор с „Топлофикация София” ЕАД.
Доказателства в подкрепа на избора на процедура не са представени в АОП. Извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, установи, че на дружество „Топлофикация София” ЕАД (преобразувано от „Топлофикация София” АД) е издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за дейността „пренос на топлинна енергия на територията на гр. София” вписана под № 20 от същия регистър. Срокът на действие на лицензията е 20 години, т.е. до 15.11.2020 г. Допълнителна справка в Списъка на топлоснабдителните компании потвърди, че дружеството притежава посочената лицензия, вписани под № 10 от същия.  
 
Изводи:
В чл. 130 от ЗЕ е регламентирано задължение топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че снабдяването с топлинна енергия на конкретна територия е дейност, която може да се реализира само от определени лица, поради което при възлагането ѝ е приложима нормата на  чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
От изложените мотиви и извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, е видно, че „Топлофикация София” EАД е носител на изключително право за пренос на топлинна енергия, придобито по силата на административен акт – лицензия, издадена от КЕВР на основание ЗЕ. Териториалният обхват на лицензията включва гр. София, където следва да се реализира възлаганата доставка.
С оглед на изложеното, може да се приеме, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП е обосновано, но при условие, че обществената поръчка не се възлага за срок по- дълъг от срока на лицензията.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).