ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на труда и социалната политика /МТСП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 422
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата процедура за възлагане на обществена поръчка е извършването на дейности с цел развитие на Националната система за оценка на компетенциите MyCompetence чрез разширяване на капацитета и обхвата на MyCompetence и прилежащата инфраструктура, актуализиране на разработените и утвърдени в периода 2010-2014 г. секторни компетентностни модели (СКМ) в 20-те икономически сектора, обхванати от системата, разработване на e-инструменти и среда за анализ и одит на длъжности и на работни места като основа за разработване на новите СКМ, разработване на електронни обучения, както и на електронен модул за анализ и оценка на потребностите от обучение на работната сила.
Прогнозна стойност: 2024165 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00422-2017-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЕ-ОП-5 от 07.03.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
 - не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РЕ-ОП-5 от 07.03.2017 г. на главния секретар на МТСП (упълномощено лице по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, съгласно заповед № РД01-412/01.07.2016 г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 2 024 165 лв. без ДДС.
От поле V.2) на решението и приложената покана е видно, че същата е изпратена до Българска стопанска камара-Съюз на българския бизнес.
В решението възложителят е посочил мотиви, свързани с избора на процедура в подкрепа на които е представил копие на следните документи:
-Договор № BG051PO001-2.1.06 за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от 23.10.2009 г., със страни Агенция по заетостта и Българската стопанска камара и Приложение I „Общи и административни разпоредби” към договора;
-Технически спецификации за възлагане на обществена поръчка с обект „услуга“ и предмет: „Разширяване на капацитета и обхвата на националната система за оценка на компетенциите MYCOMPETENCE“;
-Свидетелство за регистрация на марка № 88333 от 07.05.2014 г., със срок на действие 28.06.2023 г. Видно от документа притежател на марката „MyCompetence®“ е сдружение „Българска стопанска камара-съюз на българския бизнес“. Марката е регистрирана за следните класове услуги: клас 35 Консултантски услуги в областта на човешките ресурси; психологическо тестване за подбор на кадри и клас 41 Информационни услуги в областта на образованието; обучение; професионално ориентиране (съвети в областта на образованието и обучението). ;
-Проекти на документи – декларации, договор и др.;
 
Изводи:
С настоящата процедура на договаряне без предварително обявление възложителят цели актуализация на националната система за оценка на компетенциите „MyCompetence“, чрез разширяване на капацитета и обхвата й. Законосъобразното прилагане на избраното правно основание е свързано с условието, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост, както и да не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция да не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и чл. 5 от ЗАПСП, компютърните програми са обект на авторско право, а негови носители са лицата, в резултат на чиято творческа дейност е създадено произведението. В тази връзка, единствено лицето, което притежава авторски и/или изключителни права върху информационната система, предмет на поръчката, може да реализира дейностите по разширяване и интегриране услугите, предоставяни от нея. Това условие се приема за доказано с приложения договор BG051PO001-2.1.06 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013“, сключен между Агенция по заетостта и Българската стопанска камара (БСК). От договора става ясно, че поканеното в настоящото договаряне лице – БСК е разработила информационната система за оценка на компетенциите MyCompetence и същата притежава авторските права върху този програмен продукт. Посоченото се потвърждава и от чл. 7 от Приложение I, „Общи и административни разпоредби“ неразделна част от договора, в който е записано, че правото на собственост, включително правата на интелектуална и индустриална собственост върху резултатите от проекта, докладите и други документи, свързани с него, са на сдружение “Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес“. В тази връзка може да се приеме, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката и посочената услуга на актуализация може да се осъществи единствено от носителя на правата върху информационната система - БСК.
Заедно с посоченото, правомерното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е обвързано и с условието правата, които служат като основание възложителят да игнорира общия ред за възлагане, да са възникнали законосъобразно. В приложения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ липсва информация на какво основание е сключен, а в мотивите не се коментира редът, по който е избран изпълнителят. Доколкото конкретното възлагане произтича от задължения, поети с предходен договор, от съществено значение е той да е сключен при съблюдаване на приложимите правила, вкл. и тези за възлагане на обществени поръчки.
В допълнение, актуализацията на системата не следва да води до цялостна й подмяна с нова, което ще доведе до необходимост от спазването на общия ред.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание в случая не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).