ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Комплексен онкологичен център/КОЦ/ - Шумен ЕООД/Старо наименование - Междуобластен диспансер за онкологични заболявания със стационар /МДОЗС/ - Шумен
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 979
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет:  „Доставка чрез наем наем на ПОЗИТРОННО – ЕМИСИОНЕН КОМПЮТЪРЕН ТОМОГРАФ РЕТ/СТ скенер по Техническа спецификация».
Прогнозна стойност: 1144800 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00979-2017-0003
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 006 от 06.03.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 006 от 06.03.2017 г. на управителя на „КОЦ - Шумен” ЕООД за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които са представени следните документи:
- договор № 270668/26.05.2016 г., сключен между „КОЦ - Шумен” ЕООД и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за извършване на амбулаторни процедури. Същия е сключен за срока на действие на Националния рамков договор за медицински дейности за 2015 г.;
-  Решение № 005/22.02.2017 г. за одобрение на доклад от работата на комисия, назначена със Заповед № 028/16.02.2017 г. за проведена открита  процедура с предмет: „Доставка чрез наем на позитронно-емисионен компютърен томограф (РЕТ/СТ скенер)”;
- Списък на пациенти за РЕТ/СТ скенер от отделение по нуклеарна медицина с метаболитна терапия;
-  Лицензия с № 04646/12.11.2014 г. издадена от Агенция по ядрено регулиране за използване на източници на йонизиращи лъчения за медицински цели. Същата е валидна до 11.11.2024 г.;
- Заповед № АА-04-168/10.12.2015 г. издадена от Агенция по ядрено регулиране за изменение на лицензия № № 04646/12.11.2014 г. издадена от същата агенция. Изменението касае приложение № 2 на цитираната лицензия;
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди изложената от възложителя информация, а именно:
- с Решение № 002/23.01.17 г. е стартирана „открита“ процедура с предмет „Доставка чрез наем на позитронно-емисионен компютърен томограф (РЕТ/СТ скенер)”;
-  с Обявление за възложена поръчка от 06.03.2017 г., е прекратена откритата процедура. От поле V.1. на обявлението е видно, че не са получени оферти или заявления за участие или всички са били отхвърлени;
В поле ІV.7 на решението за откриване на разглежданото договаряне е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е в размер на 1 144 800 лв. без ДДС.  
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се възлага доставка чрез наем на позитронно-емисионен компютърен томограф (РЕТ/СТ скенер) за нуждите на „КОЦ - Шумен“ ЕООД. В мотивите си възложителят твърди, че нуждата от възлагането е породена от настъпване на изключителни обстоятелства, а именно невъзможността болницата да осигури задължителни онкологични изследвания. В решението се отбелязва, че срочността на извършване на изследванията пряко влияе на плана на лечебното заведение и всяко закъснение би поставило в опасност живота и здравето на пациентите. Приема се и аргументът, че липсата на база за извършване на изследвания е основание за евентуалното прекратяване на индивидуалния договор с НЗОК и ще доведе до неизпълнение на част от предмета на дейност на лечебното заведение. Предвид посоченото и доколкото апаратът се използва при диагностициране на определени заболявания, за обосновани се приемат твърденията на възложителя, че наличието му е от изключителна важност за лечебното заведение и обслужваните пациенти.
Наред с горното, законосъобразното прилагане на избраното правно основание изисква настъпилите последици да не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП, включително и при съкращаване на сроковете. При извършена справка в Регистъра по обществени поръчки (РОП) се установи, че под уникален номер № 00979-2017-0001 в него е вписана информация за проведена от възложителя „открита“ по вид процедура с предмет: „Доставка чрез наем на позитронно-емисионен компютърен томограф (РЕТ/СТ скенер)”. Видно от обявлението за възложена поръчка процедурата е прекратена на основание чл. 107, т. 1 и т. 2, б. „а” от ЗОП, във връзка с чл. 54 и чл. 55 от ЗОП. В посочената информация липсва конкретика относно неизпълнените изисквания от страна на кандидатите в откритата процедура. Независимо от прекратената открита процедура в ЗОП са предвидени различни възможности за съкращаване на сроковете, вкл. провеждане на „ускорени процедури“, при нужда от спешно възлагане. В решението за откриване на настоящото договарянето не се посочва, каква е прчината същите да не се приложат в случая.
Условие за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е и обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност да не се дължат на възложителя. В решението няма данни при прекратяване на откритата процедура на посочените по-горе основания предприети ли са действия от възложителя, свързани с разписаните в ЗОП възможности за отстраняване на допуснати несъответствия относно личното състояние на кандидатите или участниците (чл. 104, ал. 4 от ЗОП). Тази информация е от значение доколкото за участие в настоящото договаряне е поканено дружеството Alliance Medical GmbH, Германия, което е отстранено от участие в откритата процедура поради факта, че същото заедно с другия участник не са отговаряли на поставените критерии за подбор и не са отговаряли на предварително обявените условия на поръчката. В допълнение от изложеното в мотивите не става ясно, къде се извършват към настоящия момент изследванията на пациентите и на какво основание. Във връзка с изложеното, поради непълнотата на мотивите и липсата на доказателства, не може да се направи безспорно заключение, че е изпълнено законовото условие, необходимостта от неотложно възлагане да не се дължи на възложителя.
Предвид изложеното, считаме, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).