ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: БДЖ - Пътнически превози ЕООД
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 1605
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на 48 бр. необработени бандажи от валцувана нелегирана стомана за 6 бр. електрически локомотиви серии 44 и 45
Прогнозна стойност: 62880 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 01605-2017-0006
Вид на процедурата: Пряко договаряне
Решение за откриване на процедурата: № 9 от 28.02.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Процедура на пряко договаряне се провежда по този ред, когато:
-е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства, не е възможно спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 ЗОП, както и на съкратените срокове при спешно възлагане по чл. 178, ал. 3 ЗОП и обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 9 от 28.02.2017 г. на управителя на „БДЖ- Пътнически превози” ЕООД  за откриване на процедура на пряко договаряне на основание  чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
В поле IV.7) от решението е посочено, че стойността на поръчката е 62 880 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на същото решение, лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на пряко договаряне е „ССС Трейд Чеш Републик- Филиал БГ” Клон.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил копия на  следните документи:
1.     Доклад № 03-07-167/16.02.2017 г. от директора на дирекция „ПЖПС” при „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, с който се обосновава нуждата от спешна доставка на 48 бр. бандажи за ел. локомотиви, серии 44 и 45, чрез провеждане на процедура на пряко договаряне по ЗОП;
2.     Технически изисквания за „Доставка на необработени бандажи от валцувана нелегирана стомана за ТПС на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД в съответствие с изискванията на UIC 810-1 и UIC-2, одобрени от директора на дирекция „ПЖПС” при „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД. В документа е посочено, че техническите изисквания са в съответствие с изискванията на UIC 810-1 и UIC 810-2 и заменят „Техническите условия съгласно ПП-ПЛС 810-1/12” от 30.05.2012 г.;
3.     Писмо № 03-07-167/16.02.2017 г. от директора на дирекция „ПЖПС” при „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, с което се потвърждава необходимостта от провеждане на обществена поръчка, чрез пряко договаряне с фирма  „ССС Трейд Чеш Републик - Филиал БГ”- Клон при условията на чл. 182, ал. 1, т. 1 ЗОП.
След извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че с решение № 9 от 04.06.2015 г. възложителят е  стартирал „открита“ процедура с предмет: „Доставка на необработени бандажи от валцувана нелегирана стомана за ТПС, експлоатиран от „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД за едногодишен период” с три обособени позиции, вписана в РОП с уникален номер № 01605-2015-0008. От публикуваната информация в регистъра е видно, че за изпълнител е избрано дружеството „ССС ТРЕЙД ЧЕШ РЕПУБЛИК-ФИЛИАЛ БГ“. Договорът е на стойност 662 376 лв. без ДДС, сключен за срок от една година и приключил на 12.11.2015 г.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на пряко договаряне открита на основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП се възлага „доставка на 48 бр. необработени бандажи от валцувана нелегирана стомана за електрически локомотиви серии 44 и 45“.
Правомерното прилагане на избраното правно основание изисква да е налице необходимост от неотложно възлагане на поръчката поради възникнали изключителни обстоятелства. В съответствие с § 2, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОП, „изключителни обстоятелства” са такива, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Като такива обстоятелства възложителят определя рязкото изчерпване ресурса на бандажите, поради двойното увеличаване пробега на локомотивите, останали в експлоатация в Графика за движение на влаковете. Това се обяснява със зачестилите повреди по локомотивите, предизвикани основно от ниските температури и снега в периода: ноември 2016 – януари 2017 г., наложили извършването на продължителни ремонти на много от тях. В приложеният като доказателство Доклад № 03-07-167/16.02.2017 г. на директор-дирекция „ПЖПС“ е записано, че неосигуряването на необходимите части за локомотивите ще наруши Графика за движение на влаковете и може да доведе до тежки последици, свързани със здравето и безопасността на гражданите, ползващи услугите на „БДЖ“, като национален превозвач. Предвид посоченото, приема се, че за възложителя е възникнала необходимост от своевременно осигуряване на допълнително количество бандажи, с цел обезпечаване дейността на дружестото и запазване живота и здравето на гражданите. Заедно с изложеното, следва да се отбележи, че тежките метеорологични условия през посочения период не следва да се приемат като обстоятелство непредвидимо за възложителя, тъй като се отнася за зимен сезон, характеризиращ се с ниски температури и снеговалежи. В тази връзка усложнените атмосферни условия не могат да бъдат разглеждани като изключително обстоятелство, ускорило износването на наличните бандажи.
Наред с горното, законосъобразното прилагане на избраното правно основание изисква обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност да не се дължат на възложителя, както и да не е възможно спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 ЗОП и на съкратените срокове при спешно възлагане по чл. 178, ал. 3 ЗОП. Действително, по-тежката и продължителна зима, с която се обосновава наличието на неотложност не зависи от възложителя, но това не може да бъде пречка за своевременното планиране доставките на визираните части, така, че да се гарантира тяхното обезпечаване в случай на нужда, още повече че предходният договор е приключил на 12.11.2015 г. В подкрепа на подобен извод е съдържащата се в доклада от 16.02.2017 г. информация, която показва, че планирането на необходимото количество бандажи се извършва на база среден пробег на локомотивите - от монтажа на нови бандажи до изчерпване на техния ресурс, като за електрическите локомотиви - серии 44 и 45 е от 185 000 до 320 000 км, който пробег се осъществява за една до две години. В този смисъл възложителят е можел да предвиди настъпването на възникналата ситуация, с оглед техническото състояние на влаковете и степента на амортизация, като предпоставка за по-честото им авариране. В допълнение, в решението не са изложени доводи относно невъзможността за спазване на съкратените срокове по ЗОП (по чл. 178, ал. 3 ЗОП).
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).