ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Военномедицинска академия /ВМА/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 85
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за структурите на ВМА по следните обособени позиции: Обособена позиция № 1 - БПЛР-Банкя-ВМА, Блок „А” Обособена позиция № 2 - БПЛР-Банкя-ВМА, Блок „Б”; Обособена позиция № 3 - НЦР-РБХЗ Овча купел към ВМА-София; Обособена позиция № 4 - МБАЛ-Варна-ВМА.
Прогнозна стойност: 516666.66 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00085-2017-0006
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 308 от 24.02.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
 
Възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 308 от 24.02.2017 г. на началника на Военномедицинска академия за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В поле IV.3) от решението е посочено, че предметът на поръчката обхваща доставка на природен газ за структурите на ВМА по следните обособени позиции: Обособена позиция № 1- БПЛР- Банкя, Блок „А”; Обособена позиция № 2- БПЛР- Банкя-ВМА, Блок „Б”; Обособена позиция № 3-НЦР-РБХЗ Овча купел към ВМА- София; Обособена позиция № 4- МБАЛ-Варна- ВМА.
В поле V.2) от решението е посочено, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, покана за участие по смисъла на чл. 64, ал. 3 от същия няма да се изпраща, като договори ще бъдат сключени с дружеството „Овергаз Мрежи” АД, притежаващо изключителни права за доставка на природен газ на териториите на гр. София, Банкя и Варна.
При извършена справка на Интернет страницата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) се установи, че в Регистъра на издадените лицензии, поддържан на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) са вписани следните лицензии, с титуляр „Софиягаз“ ЕАД: под № 150 – лицензия № Л-184-12/27.04.2009 г.  за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията на Столична община и  Столична община, район Банкя със срок до 17.12.2039 г.; под № 410 - лицензия № Л-438-08/30.03.2015 г. за дейността „разпределение на природен газ” и лицензия № Л-438-12/ 30.03.2015 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията на общините Бургас, Карнобат, Айтос, Поморие, Несебър, Созопол, Приморско, Царево, Ямбол, Тунджа, Нова Загора, Стара Загора, Нови пазар и Варна с изключение на кметствата Владислав Варненчик, Младост и Аспарухово. Срокът им на действие е 26 години.
В справка за издадените лицензии от КЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, достъпна също чрез интернет страницата на Комисията, под № 32 са вписани лицензии № Л-184-08/17.12.2004 г. и № Л-184-12/27.04.2009 г., а под № 33 са вписани лицензии № Л-438-08/30.03.2015 г. и № Л-438-12/30.03.2015 г. Двата вида лицензии са с титуляр дружеството „Овергаз Мрежи” АД. При допълнителна справка в търговския регистър се установява, че дружество „Софиягаз” ЕАД е преобразувано в „Овергаз Мрежи” АД.
 
Изводи:
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейностите по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай от изложената фактическа обстановка и извършените справки може да се приеме, че дружество „Овергаз Мрежи” АД притежава изключителното право да осъществява дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на териториите, където са разположени обектите, обхванати от предмета на настоящата процедура. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ.
Изложеното дотук дава основание за извод, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).