ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална агенция за приходите /НАП/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Зареждане на 399 бр. електронни носители, собственост на НАП, с 1596 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт в гр. София за служители на НАП, разпределени в четири тримесечия или общo за 12 месеца с начална дата не по-рано от 21.03.2017 г.
Прогнозна стойност: 186732 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2017-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РЦУ-9 от 31.01.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РЦУ-9 от 31.01.2017 г. на главния секретар на НАП (упълномощен със Заповед № ЗЦУ-432/15.04.2016 г. на изпълнителния директор на НАП) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) на Решението за откриване е посочено, че прогнозната стойност на възлаганата услуга е 186 732 лв. без ДДС, т.е. под стойностния праг по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б“ от ЗОП за осъществяване на контрол. В допълнително изпратено писмо от 10.02.2017 г. се твърди, че отбелязаната прогнозна стойност е само за една от структурите на НАП – за Централно управление на НАП, а общата прогнозна стойност за всички структури на НАП за услуги по зареждане на карти/абонаментни превозни документи за пътуване по редовни тарифи в обществен градски транспорт е в размер на 354 065 лв. без ДДС. Доколкото общата стойност на възлагането е по-голяма от прага по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б“ от ЗОП, в случая е налице основание за осъществяване на контрол върху разглежданото договаряне.
В мотивите се посочва, че съгласно чл. 20, ал. 1 от Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община /Наредбата/, “Център за градска мобилност” ЕАД има изключителни права по силата на нормативен акт да издава, зарежда и продава превозни документи за пътуване по линиите на обществения градски транспорт на територията на Столична община /СО/. Твърди се, че в столицата няма други лица, които да са упълномощени за издаването, зареждането и продажбата на превозни документи за пътуване по линиите на обществения градски транспорт в СО.
В подкрепа на изложените мотиви е представено копие на Наредбата, приета от Столичния общински съвет с Решение № 520 по Протокол № 48 от 26.09.2013 г., изм. и доп. с Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г., изм. и доп. - Решение № 270 по Протокол № 12 от 14.04.2016 г., в сила от 1.06.2016 г.
Видно от поле VII.1) на Решението и представената покана за участие, в договарянето се кани дружеството “Център за градска мобилност” ЕАД.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели зареждане на 399 бр. електронни носители, собственост на НАП, с 1596 бр. тримесечни абонаментни превозни документи за пътуване по редовна тарифа в обществен градски транспорт в гр. София за служители на НАП, разпределени в четири тримесечия или общo за 12 месеца с начална дата не по-рано от 21.03.2017 г. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се допуска в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. Оттук следва да е безспорно доказано, че поканеното за участие в процедурата лице е единствен възможен изпълнител на възлаганата услуга.
Според чл. 20, ал. 1 от визираната в мотивите Наредба, “Център за градска мобилност” ЕАД има изключителните права да издава, зарежда и продава превозните документи за пътуване с обществения градски транспорт в СО. Посоченото обосновава заключението, че поканеното лице е единствен възможен изпълнител на услугата, предмет на разглежданата процедура, и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договора е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Предвид изложеното, прилагането на избраното правно основание се счита за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).