ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Хитрино
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 172
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата обществена поръчка е предоставяне на консултантски услуги при разработване и окомплектоване на проектни предложения за кандидатстване по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ към Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. и изготвяне на анализ „разходи-ползи“ за проекти, които след извършване на инвестицията ще генерират нетни приходи, включващи изпълнението на следните видове дейности: Дейност 1: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение, за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Дейност 2: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Дейност 3: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение, за изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Дейност 4: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение за реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Дейност 5: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение, за изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, включително мобилни такива, включително и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Дейност 6: Изготвяне и окомплектоване на Заявление за подпомагане, необходимо на община Хитрино за кандидатстване с проектно предложение, за реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските райони и изготвяне на анализ „разходи-ползи“; Възможно е да се породи необходимост една и съща дейност от 1 до 6 да бъде изпълнена повече от веднъж, от избрания изпълнител в рамките на договора за обществена поръчка, сключен в резултата на тази процедура. Броят на дейностите от даден вид от 1 до 6 зависи от броя на проектните предложения, който ще подаде възложителя, които към настоящия момент не са уточнени. В съответствие с чл. 48, ал. 1 от ЗОП необходимите характеристики на предмета на обществената поръчка са подробно индивидуализирани в Техническите спецификации и изискванията на Възложителя („Техническа спецификация“), неразделна част от настоящата документация.
Прогнозна стойност: 270000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00172-2017-0002
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-3 от 04.01.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
-да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опосност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
-   за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-3 от 04.01.2017 г. на заместник- кмета на Община Хитрино (упълномощен със Заповед № РД – 416/03.12.2015 год.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
От поле IV.7) на решението, става ясно, че прогнозната стойност на поръчката е 270 000 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението, лицата, до които се изпраща поканата за участие в процедура по договаряне без предварително обявление са „Консултации БГ“ ООД и „Европрограмконсулт“ ЕООД.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се цели осигуряване на „консултантски услуги при разработване и окомплектоване на проектни предложения за кандидатстване по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ към Програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. и изготвяне на анализ „разходи-ползи“ за проекти, които след извършване на инвестицията ще генерират нетни приходи”. Възлагането се аргументира с възникналия на 10.12.2016 г. тежък инцидент в района на ж.п. гара с. Хитрино, в следствие на който загиват 7 души, а десетки са ранени. В решението за откриване на процедурата се изтъква, че в резултат на инцидента са нанесени материални щети на повече от 150 къщи и други обществени сгради, напълно разрушени са част от проводите, транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея. Посочва се също, че със заповед на областния управител на област Шумен, в община Хитрино е обявено бедствено положение, което е останало в сила до приключване на операцията по обезвреждане на цистерните. В мотивите се излагат твърдения, че настъпилите последици от тежкия инцидент могат да доведат до последващо възникване на опасност, както за живота и здравето на хората, така и за обществения ред и съществено да затруднят и нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя. Посочените обстоятелства не са подкрепени с доказателства, но с оглед на това, че произшествието в с. Хитрино е общоизвестен факт, ежедневно отразяван от средствата за масово осведомяване, приема се, че необходимостта от възлагане на поръчката, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е породено от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, предизвикани от непредвидими за възложителя събития. Изложеното дава основание за извод, че е обосновано предприемането на  действия за преодоляване на тежките последици от инцидента, които са предпоставка да застрашат  както живота и здравето на хората, така и обществения ред.
Избраното правно основание е приложимо при възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката, т.е. нуждата от съответното изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно или в непосредствено кратки срокове от настъпилото събитие. В мотивите на решението е посочено, че за преодоляване на последствията от инцидента и възстановяване нормалното функциониране и начина на живот на хората, Европейската комисия  е отпуснала средства в размер на 20 000 000 лева по ПРСР, за реализиране на инфраструктурни проекти на територията на община Хитрино. В решението е отбелязано също, че съгласно заповед № РД 09-988 от 14.12.2016 г. на министъра на земеделието и храните е определен период за прием на заявления за включване в проекти, свързани с преодоляване на последиците от аварията в Хитрино. От цитираната заповед, публикувана на официалната страница на Министерството на земеделието и храните е видно, че предоставеният срок за прием на документи за кандидатстване е от 16.01.2017 г. до 16.03.2017 г. Доколкото естеството на щетите налага  възстановяване на компрометираните сгради, съоръжения и инфраструктура, следва да се приемат доводите на възложителя, че срокът за прием не е достатъчен за подготовка и провеждане на конкурентна по вид процедура, включително и при съкратените срокове.
Наред с горното, прилагането на избраното правно основание изисква възлаганите с такава процедура дейности да имат спешен характер, както и да бъдат ограничени до изрично необходимото за преодоляване на последците от възникналото събитие. От мотивите на решението за откриване на разглежданото договаряне става ясно, че отпуснатите от Европейската комисия средства са предназначени за реализиране на целеви проекти за възстановяване на разрушената инфраструктура. В тази връзка е трудно да се определи, доколко всички обекти, за които се възлагат услуги по разработване и окомплектоване на проектни предложения за кандидатстване по подмярка 7.2 от ПРСР, са свързани с изпълнение на дейности от неотложен характер. Аргументи и доказателства в тази насока не са представени. В този смисъл, прилагането на избраното правно основание би било обосновано, ако с възлаганите дейности се преодолеят преките и непосредствени последици от тежкия инцидент, които могат да доведат до възникване на нова опасност за живота и здравето на жителите на с. Хитрино и съществено да затруднят нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя. С оглед на посоченото, община Хитрино следва да може да обоснове, че всички дейности, по които ще кандидатства, са в пряка зависимост от възникналите щети в резултат на катастрофата от 10.12.2016 г.
Предвид изложените доводи и съображения, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление за реализиране на възлаганите услуги не може да се приеме за безспорно доказан.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).