Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-2 от 04.01.2017 г. на зам.-кмета на Община Хитрино, упълномощен със Заповед № РД-416/03.12.2015 г., в което са изложени мотиви за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление.
В подкрепа на изложените в решението мотиви не са приложени доказателства.
В поле IV.7) на решението е посочена прогнозната стойност на поръчката - 930 000 лв. без ДДС, а според информацията в поле V.2), лица, до които се изпраща поканата за участие в процедурата са: „Инвестиционно проектиране” ЕООД, гр. Шумен и „Профпроект България” ЕООД, гр. София.
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се цели осигуряване на проектна готовност чрез изработване на технически инвестиционни проекти във фаза „Технически проект” за 12 обекта в община Хитрино. Възлагането се аргументира с възникналия на 10.12.2016 г. тежък инцидент в района на ж.п. гара с. Хитрино, вследствие на който загиват 7 души, десетки са ранени, разрушени са повече от 150 къщи и друти обществени сгради, част от проводите, транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея. В мотивите за избор на процедура се посочва също, че със заповед на областния управител на област Шумен, в община Хитрино е обявено бедствено положение, което е останало в сила до приключване на операцията по обезвреждане на цистерните. Излагат се твърдения, че настъпилите последици от тежкия инцидент могат да доведат до последващо възникване на опасност, както за живота и здравето на хората, така и за обществения ред и съществено да затруднят и нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя. Посочените обстоятелства не са подкрепени с доказателства, но с оглед на това, че произшествието в с. Хитрино стана общоизвестен факт, ежедневно отразяван от средствата за масово осведомяване, приема се, че необходимостта от възлагане на поръчката, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е породено от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, предизвикани от непредвидими за възложителя събития. Изложеното дава основание за извод, че е обосновано предприемането на спешни действия за преодоляване на тежките последици от аварията, които са предпоставка да застрашат имуществото, живота и здравето на хората и околната среда в засегнатия район. Видно от мотивите, за справяне със ситуацията са отпуснати целеви финансови средства: от правителството в оставка - 5 млн. лв. по бюджета на Министерството на труда и социалната политика и 5 млн. лв. по бюджета на община Хитрино, както и 20 млн. лв., помощ, осигурена незабавно от Европейската комисия.
Избраното правно основание е приложимо при възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката, т.е. нуждата от съответното изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно или в непосредствено кратки срокове от настъпилото събитие. От наличната информация, може да се приеме, че естеството на щетите налага спешно възстановяване на компрометираните сгради, съоръжения и инфраструктура, което не позволява да се спазят сроковете вкл. съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. В тази насока са своевременните действия на възложителя, който в сравнително кратки срокове след настъпилата кризисна ситуация е открил разглежданата процедура. Взет е под внимание и определения времеви период за прием на заявления (16.01.-16.03.2017 г.) за включване в проекти, свързани с преодоляване на последиците от аварията в Хитрино, съгласно Заповед № РД 09-988/14.12.2016 г. на министъра на земеделието и храните, тъй като дейностите, предмет на поръчката са съставна част от документацията за кандидатстване и изготвянето им изисква технологично време.
Наред с горното, от мотивите на решението за откриване на разглежданата процедура става ясно, че отпуснатите от Европейската комисия средства са предназначени за реализиране на целеви проекти за възстановяване на разрушената инфраструктура и ще се даде възможност за разкриване на временни работни места в засегнатия район. В тази връзка е трудно да се направи разграничение кои от всичките 12 обособени обекта, за които се възлагат услугите по изготвяне на инвестиционни проекти са свързани с изпълнение на дейности от неотложен характер и кои от тях могат да се реализират с процедури по общия ред. За някои от дейностите е спорно доколко тяхното възлагане следва да бъде извършено незабавно, без да е възможно да се изчака провеждане на някоя от конкурентните процедури (напр. дейностите, включени в Обект 12, както и за сгради/съоръжения, за които няма данни за степента им на увреждане, вследствие аварията). Аргументи и доказателства в тази насока не са представени. В този смисъл, прилагането на избраното правно основание би било обосновано, ако с възлагане на поръчката, се преодоляват преките и непосредствени последици от тежкия инцидент, които могат да доведат до възникване на нова опасност за живота и здравето на жителите на с. Хитрино и за околната среда, или могат съществено да затруднят нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя.
С оглед на посоченото, община Хитрино следва да може да обоснове, че всички допустими дейности по подмярка 7.2. от Програмата за развитие на селските райони, по които ще кандидатства, са в пряка зависимост от възникналите щети в резултат на катастрофата от 10.12.2016 г.
Предвид изложените доводи и съображения, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление за реализиране на възлаганите услуги не може да се счeте за безспорно доказан. |