ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Хитрино
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 172
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предмет на настоящата обществена поръчка е изработване на технически инвестиционни проекти за обекти на територията на община/село Хитрино, с една част от които община Хитрино ще кандидатства по Подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от Мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“, от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г., във връзка с официално публикуваната Заповед РД 09-988 от 14.12.2016 г. на министъра на земеделието и храните с определен период за прием на заявления за подпомагане на община Хитрино с начална дата 16.01.017 г. и крайна дата 16.03.2017 г., за допустими дейности по чл. 4, т.1, 2, 3, 6, 7 или 8 от Наредба № 12 от 25.07.2016 г.. Останалата част от проектите ще бъдат използвани за реализиране целеви проекти за възстановяване на разрушената инфраструктура в засегнатия район, във връзка с отпуснатите средства от републиканския бюджет за 2016 г/2017 г. В предмета на обществената поръчка се включва изработване на инвестиционни проекти във фаза: „Технически проект“ за обекти на територията на град/община Хитрино в т.ч.: Обект 1: „Реконструкция и рехабилитация на уличната мрежа на с. Хитрино, област Шумен“ с приблизителна обща дължина 12 км; Обект 2: „Реконструкция и рехабилитация на общински пътища в община Хитрино, област Шумен“ с приблизителна обща дължина 4550 м, включващ, следните подобекти: Подобект 1: SHU1160 / III - 7004 / Хитрино - Граница общ. ( Хитрино - Венец) - Капитан Петко - Ясенково / III - 7002 / в участъка ул. „Възраждане“ до разклона за с. Добри Войниково с дължина 3160 м и SHU3153 / SHU1150, Трем - Развигорово / - Добри Войниково - / SHU1160 / в участъка от жп прелеза до кръстовище с път SHU1160 с дължина 150 м. Обща дължина на Подобект 1 – 3310 м.; Подобект 2: Път „I-7 – начало с.Хитрино – ул. „Еделвайс“ – жп прелез – ул. „Възраждане“ – край с.Хитрино – I-7“ с дължина 3750 м.; Обект 3: „Изграждане, реконструкция и обновление на улично осветление в с. Хитрино” с приблизителна обща дължина 12 км; Обект 4: „Реконструкция, възстановяване, оборудване обзавеждане и внедряване на мерки за енергийна ефективност на младежки културен център в с. Хитрино”; Обект 5: „Основен ремонт и енергоефективна рехабилитация на сградата на младежкия дом в село Хитрино, община Хитрино”; Обект 6: „Основен ремонт и енергоефективна рехабилитация на сградата на здравната служба в село Хитрино, община Хитрино”; Обект 7: „Основен ремонт и енергоефективна рехабилитация на административната сграда на общинска служба земеделие и гори в село Хитрино, община Хитрино”; Обект 8: „Реконструкция, възстановяване, оборудване обзавеждане и внедряване на мерки за енергийна ефективност на сграда на общинска администрация с. Хитрино”; Обект 9: „Реконструкция, обновяване и оборудване на автобаза с. Хитрино”; Обект 10: „Изпълнение на ремонтни дейности във физкултурния салон и подобряване на прилежащите пространства към СОУ „Д-р Петър Берон“ в село Хитрино, община Хитрино”; Обект 11: „Основен ремонт, енергоефективна рехабилитация и подобряване на прилежащите пространства към ЦДГ „1-ви Юни“ в село Хитрино, община Хитрино”; Обект 12: „Реконструкция, рехабилитация и благоустрояване на централни части, предназначени за обществено ползване в село Хитрино“ включващ, следните подобекти: Подобект 1: „Реконструкция, рехабилитация и благоустрояване на централен парк в село Хитрино“; Подобект 2: „Реконструкция, рехабилитация и благоустрояване на централен площад в село Хитрино“; Подобект 3: „Благоустрояване на зони за отдих и тихи игри в село Хитрино“; Подобект 4: „Изграждане на зелена зона за разходки и отдих на открито в с. Хитрино“; В съответствие с чл. 48, ал. 1 от ЗОП необходимите характеристики на предмета на обществената поръчка са подробно индивидуализирани в Техническите спецификации и изискванията на Възложителя/Задания за проектиране, неразделна част от документацията.
Прогнозна стойност: 930000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00172-2017-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-2 от 04.01.2017 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки  е постъпило Решение № РД-2 от 04.01.2017 г. на зам.-кмета на Община Хитрино, упълномощен със Заповед № РД-416/03.12.2015 г., в което са изложени мотиви за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление.
В подкрепа на изложените в решението мотиви не са приложени доказателства.
В поле IV.7) на решението е посочена прогнозната стойност на поръчката - 930 000 лв. без ДДС, а според информацията в поле V.2), лица, до които се изпраща поканата за участие в процедурата са: „Инвестиционно проектиране” ЕООД, гр. Шумен и „Профпроект България” ЕООД, гр. София.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се цели осигуряване на проектна готовност чрез изработване на технически инвестиционни проекти във фаза „Технически проект” за 12 обекта в община Хитрино. Възлагането се аргументира с възникналия на 10.12.2016 г. тежък инцидент в района на ж.п. гара с. Хитрино, вследствие на който загиват 7 души, десетки са ранени, разрушени са повече от 150 къщи и друти обществени сгради, част от проводите, транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея. В мотивите за избор на процедура се посочва също, че със заповед на областния управител на област Шумен, в община Хитрино е обявено бедствено положение, което е останало в сила до приключване на операцията по обезвреждане на цистерните. Излагат се твърдения, че настъпилите последици от тежкия инцидент могат да доведат до последващо възникване на опасност, както за живота и здравето на хората, така и за обществения ред и съществено да затруднят и нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя. Посочените обстоятелства не са подкрепени с доказателства, но с оглед на това, че произшествието в с. Хитрино стана общоизвестен факт, ежедневно отразяван от средствата за масово осведомяване, приема се, че необходимостта от възлагане на поръчката, на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е породено от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, предизвикани от непредвидими за възложителя събития. Изложеното дава основание за извод, че е обосновано предприемането на спешни действия за преодоляване на тежките последици от аварията, които са предпоставка да застрашат имуществото, живота и здравето на хората и околната среда в засегнатия район. Видно от мотивите, за справяне със ситуацията са отпуснати целеви финансови средства: от правителството в оставка - 5 млн. лв. по бюджета на Министерството на труда и социалната политика и 5 млн. лв. по бюджета на община Хитрино,  както и 20 млн. лв., помощ, осигурена незабавно от Европейската комисия.
Избраното правно основание е приложимо при възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката, т.е. нуждата от съответното изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно или в непосредствено кратки срокове от настъпилото събитие. От наличната информация, може да се приеме, че естеството на щетите налага спешно възстановяване на компрометираните сгради, съоръжения и инфраструктура, което не позволява да се спазят сроковете вкл. съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. В тази насока са своевременните действия на възложителя, който в сравнително кратки срокове след настъпилата кризисна ситуация е открил разглежданата процедура. Взет е под внимание и определения времеви период за прием на заявления (16.01.-16.03.2017 г.) за включване в проекти, свързани с преодоляване на последиците от аварията в Хитрино, съгласно Заповед № РД 09-988/14.12.2016 г. на министъра на земеделието и храните, тъй като дейностите, предмет на поръчката са съставна част от документацията за кандидатстване и изготвянето им изисква технологично време.
Наред с горното, от мотивите на решението за откриване на разглежданата процедура става ясно, че  отпуснатите от Европейската комисия средства са предназначени за реализиране на целеви проекти за възстановяване на разрушената инфраструктура и ще се даде възможност за разкриване на временни работни места в засегнатия район. В тази връзка е трудно да се  направи разграничение кои от всичките 12 обособени обекта, за които се възлагат услугите по изготвяне на инвестиционни проекти са свързани с изпълнение на дейности от неотложен характер и кои от тях могат да се реализират с процедури по общия ред. За някои от дейностите е спорно доколко тяхното възлагане следва да бъде извършено незабавно, без да е възможно да се изчака провеждане на някоя от конкурентните процедури (напр. дейностите, включени в Обект 12, както и за сгради/съоръжения, за които няма данни за степента им на увреждане, вследствие аварията). Аргументи и доказателства в тази насока не са представени. В този смисъл, прилагането на избраното правно основание би било обосновано, ако с възлагане на поръчката, се преодоляват преките и непосредствени последици от тежкия инцидент, които могат да доведат до възникване на нова опасност за живота и здравето на жителите на с. Хитрино и за околната среда, или могат съществено да затруднят нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя.
С оглед на посоченото, община Хитрино следва да може да обоснове, че всички допустими дейности по подмярка 7.2. от Програмата за развитие на селските райони, по които ще кандидатства, са в пряка зависимост от възникналите щети в резултат на катастрофата от 10.12.2016 г.
Предвид изложените доводи и съображения, изборът на процедура на договаряне без предварително обявление за реализиране на възлаганите услуги не може да се счeте за безспорно доказан.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).