ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на вътрешните работи /МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 752
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Ще бъдат закупувани самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и в чужбина на служители на Министерството на вътрешните работи. Възложителят може да заявява и закупува, в зависимост от нуждите си, двупосочни или еднопосочни билети до посочените в Техническата спецификация дестинации, както и за други дестинации в посочената категория икономична класа, така и в други категории на икономичната класа или при необходимост в бизнес класа за редовни двупосочни полети.
Прогнозна стойност: 420000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00752-2016-0029
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 12491оп-1 от 20.12.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 12491оп-1 от 20.12.2016 г. на Административния секретар на Министерство на вътрешните работи /МВР/ (определен за възложител съгласно Заповед № 8121з-1450/29.11.2016 г.), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Според поле IV.7), прогнозната стойност на поръчката е 420 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението се посочва, че лицата, до които се изпраща покана за участие в процедура на договаряне са „България Ер“ АД, „Елит Травел Интернешънъл“ ООД и „Аеротур ММ“ ООД.
В подкрепа на мотивите са приложени следните копия на документи:
- Ценова оферта от 12.01.2015 г. за участие в процедура с предмет: „Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багажи, за нуждите на Министерството на вътрешните работи“;
- Договор за възлагане на обществена поръчка № МП-27-5785мпд-17 от 27.08.2015 г. за осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж за нуждите на МВР, сключен между „Атлас Травелс“ ЕООД и МВР. Видно от документа, договорът е възложен след процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № МП-27-МР-57/19.11.2014 г. Според чл. 3, договорът е сключен за срок от 36 месеца. В чл. 6, ал. 6 е отбелязано, че максималната стойност на договора е 3 600 000 лв. без ДДС;
- Писмо с рег. № 812100-24656/1 от 19.10.2016 г. от МВР до управителя на „Атлас Травелс“ ЕООД, с което ги уведомяват, че прекратяват договор № МП-27-5785мпд-17 от 27.08.2015 г. поради виновно неизпълнение на задълженията от страна на дружеството.
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди, че с Решение № МР-57 от 19.11.2014 г. възложителят – МВР, е стартирал „открита“ процедура по ЗОП с предмет: „Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багажи, за нуждите на Министерството на вътрешните работи“, вписана в РОП под уникален № 00752-2014-0026. Сключен е договор № МП-27-5785мпд-17 с „Атлас Травелс“ ЕООД, с прогнозна стойност 3 600 000 лв. без ДДС.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багажи за изпълнение на основни дейности на Министерството на вътрешните работи. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска в случаите, когато съответната нужда от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В конкретния случай, необходимостта от прилагане на основанието се мотивира с прекратяване на договор № МП-27-5785мпд-17 от 27.08.2015 г. за осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж за нуждите на МВР на основание чл. 31, ал. 2, т. 2.2 от същия, поради виновно неизпълнение на задължения на изпълнителя -  „Атлас Травелс“ ЕООД. Доколкото невъзможността за осъществяване на служебни пътувания на служители на министерството по въздух би създало затруднения за изпълнението на основни дейности на възложителя, за обосновано се счита, че е необходимо предприемане на действия по осигуряването на изпълнител на услугата.
Законосъобразното прилагане на избраното правно основание при възлагане на необходимата услуга изисква негативните последици да не произтичат от действия или бездействия на възложителя, а да са резултат от обстоятелства, проявили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. В представеното предизвестие за прекратяване на договор № МП-27-5785мпд-17 се твърди, че във връзка с контрола по изпълнението на договора е установено, че в несъответствие с договореното, при подаване на заявка дружеството не е представило два варианта за самолетни билети, а е изпратило готови резервации, без да е обявило цените им. Отбелязва се, че за резервации за самолетни билети за градове, различни от столиците на държавите, дружеството не е представило три варианта за самолетни билети. Посочва се, че при проверка на издадените и представени в МВР протоколи за самолетни билети е установено, че в неизпълнение на договора, дружеството не е предложило на МВР самолетни билети по най-ниските за пазара цени, предлагани от авиокомпаниите. По принцип развалянето на договор поради „виновно неизпълнение на задълженията“ от страна на изпълнителя би могло да се разглежда като изключително обстоятелство, непредвидимо за възложителя. В конкретния случай не са приложени документи, които да доказват твърденията за неизпълнение и/или несъответствие с договорените условия. Не е предоставена информация относно становището на ответната страна по възникналата ситуация. Писмото с рег. № 812100-24656/1 е изпратено от възложителя, но не са представени доказателства, че е налице прекратяване на съществуващия договор. Посочените съображения не дават възможност за категорично заключение относно настъпването на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Допълнително условие за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита процедура, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. Съгласно чл. 31, ал. 2, т. 2.2 от сключения договор, същият може да бъде прекратен преди изтичане на неговия срок при виновно неизпълнение на задълженията на една от страните по договора с 10-дневно писмено предизвестие от изправната до неизправната страна. Изпратеното до „Атлас Травелс“ ЕООД предизвестие е от 19.10.2016 г. Текстът в писмото създава впечатление, че нееднократно е имало неизпълнение на изискванията на възложителя, поставени в сключения договор. В мотивите не се коментира възможността за осигуряване на изпълнител по ред, различен от избрания, след вземането на решение за прекратяване на договора. В решението за откриване на разглежданата процедура се споменава, че понастоящем и до края на м. януари 2017 г. услугата ще се извършва посредством действащ договор с идентичен предмет на Министерския съвет. Изложеното не дава основание за извод, че за обезпечаване на услугата не са могли да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. В мотивите към решението е отбелязано, че с поръчката се обезпечава дейността до сключване на договор въз основа на открита процедура по ЗОП или на рамково споразумение на Централния орган за покупки към Министерство на финансите. При проверка в РОП не е намерена, към датата на откриване на настоящото договаряне, информация за „открита“ процедура на възложителя за осигуряване на необходимата услуга.
Предвид изложеното, считаме, че в случая не са налице достатъчно аргументи и доказателства, които да обосноват прилагането на избраното основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).