ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Главна дирекция "Гранична полиция" /ГДГП/ към Министерство на вътрешните работи /МВР/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 2849
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Обществената поръчка е за извършване на услуга по възстановяване работоспособността на Интегрирана система за контрол и наблюдение на българо-турската граница в участъка от ГКПП-Капитан Андреево до ГКПП-Лесово, съгласно приложена Техническа спецификация за услугата /Приложение № 1/ към поканата за участие.
Прогнозна стойност: 2346960 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 02849-2016-0031
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 328200-22796 от 16.12.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 328200-22796 от 16.12.2016 г. на директора на Главна дирекция Гранична полиция (ГДГП) – МВР, в което са изложени мотиви за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление. С писмо № УРИ 328200-23660/30.12.2016 г. е предоставена допълнителна информация, обосноваваща необходимостта от неотложно възлагане и избора на правно основание.
В мотивите за избора на процедура се посочват следните обстоятелства: нарастване на оперативната обстановка; засилен миграционен натиск по българо-турската граница в зоните на отговорност на ГПУ - Елхово и ГПУ – Свиленград; установени признаци за готвещо се нарушаване целостта на възпрепятстващото съоръжение и необходимост от последващо успешно преследване и задържане на нарушителите; усложнена обстановка с бежанците и незаконните мигранти на територията на Република Турция, свързано с рискове и предпоставки за масирано навлизане и незаконно преминаване на държавната граница и др. В заключение се изразява мнение, че са налице основания за неотложно възлагане на поръчката, поради изключителни обстоятелства и невъзможност да бъдат спазени законоустановените срокове.
В подкрепа на изложените от възложителя мотиви не са приложени доказателства.
В поле IV.7) на решението е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 2 346 960 лв. без ДДС, а според информацията в поле V.2), лице, до което се изпраща поканата за участие в процедурата е  „Ериксон Телекъмюникейшънс България” ЕООД.
При извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че с Решение № 328200-5159 от 28.03.2016 г. ГДГП е стартирала „открита” процедура с предмет: „Осигуряване на надеждна поддръжка на Интегрирана система за контрол и наблюдение на българо-турската граница в участъка от ГКПП-Капитан Андреево до ГКПП-Лесово”, с обект „услуги”, на стойност 3 164 317 лв. без ДДС. Същата е прекратена с Решение № 328200-9681 от 03.06.2016 г. на основание чл. 39, ал. 1, т. 3 ЗОП - подадената оферта, която отговаря на предварително обявените от възложителя условия, надвишава финансовия ресурс, който той може да осигури (6 576 628 лв.).
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се цели възстановяването работоспособността на Интегрирана система за контрол и наблюдение на българо-турската граница в участъка от ГКПП-Капитан Андреево до ГКПП-Лесово. Възлагането се аргументира с нарастване на оперативната обстановка, изразяваща се в засилен миграционен натиск по българо-турската граница, установени признаци за готвещо се нарушаване целостта на възпрепятстващото съоръжение и необходимост от последващо успешно преследване и задържане на нарушителите, както и с усложнената обстановка, свързана с рискове и предпоставки за навлизане и незаконно преминаване на държавната граница от намиращите се в Република Турция бежанци и незаконни мигранти. Като допълнителен мотив се изтъква осигурените целеви финансови средства в размер на 1 200 000 евро по проект „Спешни мерки” от Фонд „Вътрешна сигурност” на Европейския съюз, чрез подписване на Грантово споразумение между МВР е Европейската комисия (ЕК), за възстановяване работоспособността на интегрирана система за наблюдение и контрол по българо-турската граница в участъка от ГКПП Капитан Андреево до ГКПП Лесово.
От предоставените данни в преписката, както и от ежедневния информационен поток от средствата за масово осведомяване може да се изведе заключение, че през последните години е налице многократно нарастване на миграционния натиск към България и Гърция, основни входни коридори към Европейския съюз. Безспорно е също, че през последната година значително е усложнена оперативната обстановка в Република Турция, което налага вземане на неотложни превантивни мерки за засилване и укрепване охраната на държавната граница в този район. В тази връзка, могат да се приемат за основателни аргументите на възложителя, за необходимост от спешно възстановяване на интегрираната система за наблюдение и контрол по българо-турската граница, между посочените ГКПП. Кредитират се и доводите на възложителя, че невъзможността да се осигури ефективно наблюдение на визирания граничен район чрез добре функционираща интегрирана система за наблюдение създава предпоставки за нарушаване на обществения ред в т.ч. и заплаха за националната сигурност. Тезата на ГДГП за неотложност се потвърждава и от решението на ЕК да отпусне средства чрез механизма за спешна помощ от фонд „Вътрешна сигурност”, като индикативния период за усвояването им е в рамките на една година – 01.10.2016 – 30.09.2017 г. В допълнение, неизпълнението или забавата на действията, свързани с възстановяване работоспособността на системата, ще се разглежда като неизпълнение на нормативно установени задължения на възложителя, регламентирани в чл. 45, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи. От посочените съображения може да се изведе заключение, че са налице предпоставки за възникване на „изключителни“ обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Наред с горното, видно от мотивите, системата за наблюдение и контрол не работи ефективно от 2014 г., поради липса на финансови средства по бюджета на МВР за нейното поддържане. ГДГП е открила „открита” процедура с Решение 328200-5159/28.03.2016 г. с предмет: „Осигуряване на надеждна поддръжка на Интегрирана система за контрол и наблюдение на българо-турската граница в участъка от ГКПП-Капитан Андреево до ГКПП-Лесово”. Същата е прекратена на 03.06.2016 г., тъй като подадената оферта, значително е надвишавала финансовия ресурс на възложителя. В преписката липсват данни относно датата, на която е подписано грантовото споразумение HOME/2016/ISFB/AG/EMAS/0033, с което се отпускат средства за финансирането на проекта.  В този смисъл, освен изложените мотиви за избор на процедура, ГДГП следва да разполага с доказателства (напр. справки, доклади, анализи), удостоверяващи, че освен осигурените финансови средства за възстановяване на дейностите, предмет на поръчката, са настъпили и други конкретни обстоятелства, които налагат спешното възстановяване на интегрираната система и не позволяват спазването на сроковете, вкл. съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. С оглед липсата на доказателства, е трудно да се прецени кога приблизително е възникнала хипотезата на неотложност.
Предвид изложеното и коментираните неизяснени аспекти, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП не може да се определи като безспорно доказано. Разглежданата процедура би била обоснована, в случай, че възложителят разполага с доказателства, че услугата не може да се реализира с конкурентна процедура, вкл. при хипотезите на съкратени срокове или спешно възлагане (чл. 74, ал 4; чл. 75, ал. 7 и чл. 76, ал. 6 ЗОП).
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).