Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ОП-022 от 01.12.2016 г. на кмета на Община Поморие за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на решението, прогнозната стойност на поръчката е 3 420 000 лв. без ДДС.
От поле V.2) на решението и от приложената покана, става ясно, че лицето, до което се изпраща е „РТК“ ООД.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
След извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се потвърди посоченото в мотивите на възложителя и се установи, че под уникален номер 00712-2011-0005 се съдържа информация за проведена от възложителя „открита” процедура по ЗОП, открита с Решение № ОП-029 от 09.08.2011 г. От публикуваната в РОП информация е видно, че в резултат на проведената процедура е сключен договор № Д-370/03.12.2012г. между Община Поморие и „РТК” ООД, с предмет: „Сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци, почистване на териториите за обществено ползване, измиване на улиците, снегопочистване и опесъчаване на улиците в Община Поморие“, със срок на действие 48 месеца.
При извършената проверка в РОП се установи също, че с Решение № ОП-023 от 05.12.2016 г. на възложителя е стартирана открита по вид процедура с уникален номер № 00712-2016-0011 и с предмет: „Събиране и транспортиране на битови отпадъци от населените места в Община Поморие; ръчно и машинно метене и миене на улици и територии за обществено ползване на територията на населените места в Община Поморие; зимно поддържане на улици, тротоари и територии за обществено ползване в урбанизираната територия на гр. Поморие“. Видно от информацията в регистъра, процедурата не е завършила.
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлагат услуги по сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци, почистване на териториите за обществено ползване, измиване, снегопочистване и опесъчаване на улиците в Община Поморие. Като причина за откриване на настоящото договаряне възложителят посочва изтичане на срока на предходния договор за изпълнение на възлаганите услуги и необходимостта същия да бъде продължен.
От мотивите на решението и след извършена справка в РОП става ясно, че в резултат на проведена „открита“ по вид процедура с уникален номер № 00712-2011-0005 и с предмет: „Сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци, почистване на териториите за обществено ползване, измиване на улиците, снегопочистване и опесъчаване на улиците в Община Поморие“ е сключен договор № Д-370/03.12.2012 г. между Община Поморие и „РТК” ООД, със срок на действие 48 месеца. В решението се отбелязва, че действието на договора изтича на 03.12.2016 г. Доколкото същият не е приложен към преписката, посочените твърденията остават недоказани. За удължаване срока на договор се извежда аргумента, че няма утвърдена методика за определяне на размера на такса битови отпадъци. Възложителят твърди, че това води до неяснота, относно всички основи и услуги, по които ще се определя таксата и нейния размер спрямо генерираното количество битови отпадъци. В решението се уточнява, че до 31 март 2016 г. Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България е следвало да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци. Допълва се, че до настоящия момент не са изпълнени разпоредбите на §13а от ЗР на ЗИД на ЗМДТ, като не е разработена и утвърдена методиката и не е приет окончателно проект за изменение на чл. 66 и чл. 67 от ЗМДТ. В допълнение, в мотивите се отбелязва, че Министерството на околната среда и водите подготвя проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне на размера на обезпеченията и отчисленията при депониране на отпадъци.
За да се приеме, че възникналата ситуация представлява изключително обстоятелство, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, последиците й не трябва да са резултат от действие или бездействие на възложителя, т.е. той следва да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предотврати настъпването им. От изложеното в мотивите и след извършена справка в РОП се установи, че действието на договора осигуряващ възлаганите услуги изтича на 03.12.2016 г. Като страна по него възложителят е бил наясно със срока на неговото действие. Той е следвало своевременно, преди неговото изтичане да открие конкурентна процедура по ЗОП за възлагане на обществена поръчка със същия предмет. В мотивите на решението за откриване на настоящото договаряне се посочва, че до момента няма утвърдена методика за определяне на размера на такса битови отпадъци и това оказва съществено влияние върху възможността ясно и точно да се определи техническото задание за поръчката. Доколкото обаче, визираните услуги предполагат непрекъсваемост и са нормативно установени задължения на общината, регланентирани в Закон за управление на отпадъците, то възложителят е следвало да се съобрази с действащите към момента нормативни разпоредби, регламентиращи реда, условията и параметрите за определяне на такса битови отпадъци. В допълнение, съгласно чл. 66, ал. 1 и 3 от ЗМДТ общинският съвет, въз основа на одобрена план-сметка, определя годишния размер на такса битови отпадъци за всяко населено място в рамките общината, а в случай че до края на предходната година не е определил нов размер, то таксата се събира на база действащия такъв. Наред с горното, след извършена проверка в РОП се откри информация за стартирана на 05.12.2016 г. открита процедура № 00712-2016-0011 за възлагане на поръчка с предмет: „Събиране и транспортиране на битови отпадъци от населените места в Община Поморие; ръчно и машинно метене и миене на улици и територии за обществено ползване на територията на населените места в Община Поморие; зимно поддържане на улици, тротоари и територии за обществено ползване в урбанизираната територия на гр. Поморие“. От посоченото възниква въпроса, доколко създадената ситуация се дължи на изложените в мотивите обстоятелства или е резултат от пропуски в планирането и организацията, свързани с осигуряване на непрекъсваемост на конкретната услуга в съответствие с принципите на ЗОП.
С оглед на изложеното считаме, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП не е безспорно доказано. |