Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД-16-73 от 22.11.2016 г. на зам. изпълнителния директор на ИАНМСП (с правомощия по чл. 7, ал. 2 от ЗОП, съгласно Заповед РД-13-135/22.11.2016г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП и доказателства, свързани с избора на процедура.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване на настоящото договаряне, прогнозната стойност на поръчката е 625 000 лв. без ДДС.
От поле V.2) на Решението и от приложената покана става ясно, че същата е изпратена до Айсиджен Корпорейшън ЕООД.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил копия на следните документи:
-Договор № ОА-1-11/11.10.2016 г. скючен между ИАНМСП и Айсиджен Корпорейшън ЕООД, за „внедряване на уеб базирана информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП“. В чл. 2 на договора се посочва, че гаранционната поддръжка на софтуерната система е за срок от 6 месеца, считано от датата на подписване на констативен протокол за внедряването й. От чл. 5 на документа е видно, че общата цена за изпълнение предмета на договора е 68 800,00 лв. без ДДС.
-Приемо-предавателен протокол № 1 от 14.10.2016 г. към договор № ОА-1-11/11.10.2016 г. за изпълнение на дейности по обществена поръчка № 9056814/21.09.2016 с предмет „внедряване на уеб базирана информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП“, относно извършване на необходимите дейности за внедряване на уеб базирана информационна система.
-Приема-предавателен протокол № 2 от 24.10.2016 г. към договор № ОА-1-11/11.10.2016 г. за изпълнение на дейности по обществена поръчка № 9056814/21.09.2016 с предмет „внедряване на уеб базирана информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП“, относно въвеждане в експоатация на уеб базирана информационна система.
-Техническа спецификация за „надграждане и разширяване на уеб базираната информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП.
-Стандартизиран образец за единния европейски документ за обществени поръчки (ЕЕДОП).
-Решение № РД-16-73/22.11.2016 г. на зам. изпълнителния директор на ИАНМСП (с правомощия по чл. 7, ал. 2 от ЗОП, съгласно Заповед РД-13-135/22.11.2016г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП с предмет: „Надграждане и разширяване на уеб базираната информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП“.
Изводи:
В конкректния случай се открива процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, буква „в“ от ЗОП, с която се цели „надграждане и разширяване на уеб базираната информационна система за обслужване и вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина (СТИВ) и ИАНМСП“. Законосъобразното прилагане на избраното правно основание е свързано с условието, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост, както и да не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция да не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката. Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), компютърните програми са обект на авторско право. По тази причина може да се приеме, че само лицето, което притежава авторски и/или изключителни права върху създадените продукти, е в състояние да реализира поддръжка на софтуерен продукт, внедрен в системата на възложителя. Това условие се приема за доказано с приложеният договор № ОА-1-11/11.10.2016 г. сключен между ИАНМСП и Айсиджен Корпорейшън ЕООД, от който става ясно, че поканеното лице притежава изключителни права на интелектуална собственост върху информационната система (СТИВ), предмет на настоящото договаряне . От изложеното може да се изведе заключение, че надграждането и разширяването на посочената информационната система, може да бъде извършена само от лицето носител на авторските права.
Наред с горното, правомерното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е обвързано и с условието правата, които служат като основание възложителят да игнорира общия ред за възлагане, да са възникнали законосъобразно. Видно от мотивите посочени в решението и представените доказателства правата, основание за игнониране на общия ред, са възникнали в резултат на договор № ОА-1-11/11.10.2016 г. сключен след проведена обществена поръчка по реда на чл. 187 във вр. чл. 20, ал. 3 от ЗОП (събиране на оферти с обява). Визираният ред е предназначен за доставки на стойност от 30 000 лв. до 70 000 лв. без ДДС. В случая за внедряването на информационна система са платени 68 800 лв. без ДДС, а според решението за откриване на разглежданото договаряне за надграждане и разширяване на системата прогнозната стойност на възлаганите дейности е 625 000 лв. без ДДС. С оглед развитието на информационните технологии, възложителят следва да е бил наясно, че с изграждането й, ще възникне потребност от надграждане с нови функции. Поради това, независимо към кой момент ще възникне необходимост за тяхното придобиване, би следвало в обществената поръчка за внедряване на продукта в ИАНМСП, да е предвидена възможността за надграждане, респ. да е възложена по реда, съответстващ на общата прогнозна стойност, което ще позволи създаването на конкурентен подбор и ще се избегне опасността от изкуствено стесняване параметрите на поръчката.
Предвид изложеното прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано. |