ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Варна
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 530
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: „Предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната и електропреносна мрежи за нуждите на административните сгради на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен”. Място на изпълнение - гр.Варна, бул."Осми Приморски полк" №128, ж.к."Дружба" бл.11, вх.А, ул. "Самарско знаме" №1A, вх.1,3,5; гр.Добрич - ул. "Независимост" №7, ул. "Независимост" №7 "/фронт офис/, ул. "Независимост" №31, гр. Разград - ул. "Независимост" №1; гр. Русе - ул. „Майор Атанас Узунов” №19, ул.„Рига” №1; гр.Силистра - ул. "Генерал Скобелев" №8, ул. "Шар планина" №75; гр.Търговище - пл. "Свобода" №1, пл. "П.Р.Славейков" №45, ул. "Христо Ботев", ТП „Драгоман”/резервно захранване/; гр.Шумен - пл. "Освобождение"№2, ул."А.Мицкевич"№1,ул. "Цар Иван Александър" №108, ул. "Съединение"№107. Срок на договора: 48 /четиридесет и осем/ месеца, с начало на изпълнение 1.01.2017 г. или от датата на подписване на договора, в случай, че същият бъде сключен след 01.01.2017г. Максимално допустимата стойност на поръчката е в размер на 600000лв. без ДДС, съответно 720000лв. с включен ДДС.
Прогнозна стойност: 600000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00530-2016-0110
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 28-16 от 21.10.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 28-16 от 21.10.2016 г. на директора на ТД на НАП – гр. Варна за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на Решението за откриване, прогнозната стойност на поръчката е 600 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) на Решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП, възложителят няма да прилага чл. 64, ал. 2 и 3 от ППЗОП (не изготвя и не изпраща покана за участие в процедурата), тъй като ще сключва договор на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП с „ЕНЕРГО-ПРО Мрежи“ АД, притежаващо изключителни права на обособена територия, обслужваща следните административни единици: област Варна, област Добрич, област Силистра, област Шумен, област Разград, област Търговище, област Русе, област Велико Търново и област Габрово.
В мотивите се посочва, че възложителят е открил процедура по чл. 73, ал. 1 от ЗОП с предмет: „Доставка на нетна електрическа енергия за ниско напрежение и избор на координатор на балансираща група за административните сгради на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен”, предвид което е необходимо и сключване на договор за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната и електропреносната мрежи за нуждите на административните сгради на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен. Твърди се, че за териториите на областите Варна, Добрич, Силистра, Шумен, Разград, Търговище и Русе, където попадат обектите, включени в предмета на разглежданото договаряне, изключителни права по смисъла на § 2, т. 47 от ДР на ЗОП за изпълнение на възлаганата дейност притежава „ЕНЕРГО-ПРО Мрежи“ АД, по силата на Лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. за разпределение на електрическа енергия, вписана под № 251 в регистъра на издадените лицензии по чл. 25, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Към мотивите не са представени доказателства.
След направена проверка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от КЕВР, се установи, че под номер 251 е вписана цитираната в мотивите лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г., издадена за дейността „разпределение на електрическа енергия“ за срок от 35 години, но неин титуляр е дружеството „Е.ОН България Мрежи“ АД. С решение № И1-Л-138-07/29.09.2008 г. е внесено изменение на лицензията. Под номер 104 отново фигурира същата лицензия, като според информацията, тя е изменяна с Решения № И1-Л-138/12.11.2012 г. и № И3-Л-138-/09.12.2013 г. Цитираните три решения за изменение не се откриват на интернет-страницата на КЕВР. В Регистъра не е посочен териториалният обхват на лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. Справка в Търговския регистър към Агенцията по вписванията установи, че името на „Е.ОН България Мрежи“ АД през 2012 г. е променено на „ЕНЕРГО-ПРО Мрежи“ АД, с ЕИК 104518621.
Справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди, че с Решение № 23-16 от 30.08.2016 г. възложителят е стартирал „открита“ процедура по ЗОП с предмет: „Доставка на нетна електрическа енергия за ниско напрежение и избор на координатор на балансираща група за административните сгради на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен“, вписана в РОП под уникален № 00530-2016-0084. Прогнозната стойност на поръчката е 400 000 лв. без ДДС.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели предоставяне на достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната и електропреносната мрежи за нуждите на административните сгради на ТД на НАП Варна и офиси за обслужване Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен, за срок от 48 месеца. Видно от мотивите и направената справка в РОП, възложителят е открил процедура за доставка на електроенергия ниско напрежение на либерализирания пазар. Твърди се, че е необходимо и сключване на договор за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната и електропреносна мрежи. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 13 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените за достъп и/или за пренос през електроразпределителните мрежи. Според чл. 39, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЕ дейностите по пренос и разпределение на електрическа енергия подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 1 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за разпределение на електрическа енергия. Предвид посоченото се приема, че дружествата, които притежават лицензия за тази дейност, имат изключителни права на съответната територия. Изложеното е основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката, респ. при възлагането на договор с такъв предмет е обосновано прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Съгласно чл. 14, ал. 1 от Правилата за търговия с електрическа енергия договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа се сключват между оператора на електроразпределителната мрежа (в случая „ЕНЕРГО-ПРО мрежи“ АД), от една страна, и крайния клиент присъединен към електроразпределителната мрежа при общи условия. Видно от направената проверка в ТР и регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, свободно достъпен на интернет страницата на КЕВР, по силата на лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. за дейността “разпределение на електрическа енергия”, „ЕНЕРГО-ПРО Мрежи“ АД придобива изключителни права да предоставя услугата за територията, за която същата е издадена. Информация по отношение на териториалния обхват на лицензията не бе открита, поради което становището се изразява под условие, че лицензионната територия обхваща областите Варна, Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен, в чиито район попадат обектите, включени в предмета на настоящата процедура.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП в конкретния случай се приема за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).