ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Професионална гимназия по машиностроене /ПГМ/ гр. Пловдив
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 4015
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Предмет на обществената поръчка е доставка на природен газ за отопление за нуждите на Професионална гимназия по машиностроене гр. Пловдив.Срока за изпълнение на договора е 36 месеца,считано от датата на подписване.
Прогнозна стойност: 480000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 04015-2016-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 50 от 05.10.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
-  авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 50 от дата 05.10.2016 г. на директора на Професионална гимназия по машиностроене за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал.1, т. 3 ЗОП.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
В поле V.2) на решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от ППЗОП в процедурата на пряко договаряне за снабдяване с природен газ, възложителят няма да прилага чл. 64, ал. 2 и ал. 3 от ППЗОП, като договора ще бъде сключен с единственото дружество, притежаващо лицензии за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител за територията на община Пловдив, а именно „Ситигаз България“ ЕАД, гр. София.
От извършената проверка в Регистъра на издадените лицензии от КЕВР се потвърди, че “Ситигаз България” ЕАД притежава лицензия № Л-209-12/27.04.2009 г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № Л-209-08/25.08.2006 г. за дейността “разпределение на природен газ”. Съгласно справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, същите са със срок на валидност до 20.09.2040 г. и в териториалния им обхат попадат Регион Тракия, който включва градовете: Белово, Лесичаво, Септември, Пловдив, Брезово, Калояново и др., както и общините Кърджали, Велинград, Павел Баня и Гурково, Твърдица и Брацигово.
Съгласно допълнителни данни относно двете лицензии, с Решение № И1-Л-209/ 29.11.2006 г. е изменена територията на лицензията на „Ситигаз България“ ЕАД, като към нея е включена територията на община Хасково, а с  Решение № И2-Л-209/27.04.2009 г. е прекратена лицензия № Л-209-12/25.09.2006 г. и е  издадена на лицензия № Л-209-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител“. Посочени са също и Решение № И3-Л-209/29.03.2010 г. за присъединяване на общ. Велинград и Решение № И4-Л-209/01.08.2011 г. за присъединяване на общините Павел баня и Гурково. При справката се установи, че лицензия № Л-209-08/25.09.2006 г., която е за „разпределение на природен газ“ е с променена дата на издаване № Л-209-08/03.10.2006 г. Информация относно промяната не е посочена.
 
Изводи:
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. В конкретния случай от изложената фактическа обстановка и направената проверка може да се приеме, че дружество “Ситигаз България” ЕАД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, на която се намират обектите, предмет на конкретната процедура. Правата са придобити в резултат на лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ. Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, буква „в“ ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).