Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № СОА16-РД93-149 от 10.10.2016 г. на зам.-кмета на Столична община (упълномощен за възложител съгласно Заповед № РД-09-1057/02.08.2016г. на кмета на Столична община), в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле IV.7) на решението е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 620 833,33 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) и представената покана, за участие в договарянето се кани ЕТ „Македония - Иван Даньовски“. В мотивите е уточнено, че договорът ще бъде със срок до сключване на договор с избран изпълнител по обжалвана открита процедура със същия предмет, но не по-дълъг от 12 месеца.
В подкрепа на мотивите са приложени образци, част от документацията за участие в разглежданото договаряне.
В Решение № СОА16-РД93-149 от 10.10.2016 г. не е посочена предходна процедура за обществена поръчка, свързана с разглежданото договаряне.
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че през 2013 г. Столична община е провела „открита” процедура по ЗОП с предмет: „Доставка на хранителни продукти за нуждите на комплексите за детско хранене /КДХ/ на територията на Столична община по обособени позиции: 1. КДХ район „Витоша” 2. КДХ район „Люлин” 3. КДХ с банка за майчина кърма район „Илинден”, публикувана в РОП под уникален № 00087-2013-0145. Според поле II.3 на обявлението, продължителността на поръчката е 24 месеца. Видно от публикуваното обявление за възложена поръчка, по трите обособени позиции са сключени договори от 09.12.2013 г. с избрания изпълнител ЕТ „Македония - Иван Даньовски“. В Регистъра няма информация за изпълнен договор.
Справката потвърди, че с решение № СОА16-РД93-57 от 23.03.2016 г. Столична община е стартирала „открита” процедура по ЗОП, вписана в РОП под уникален № 00087-2016-0037 с предмет: „Доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на комплексите за детско хранене на територията на Столична община: КДХ район „Витоша“, КДХ район „Люлин“ и КДХ с банка за майчина кърма район „Илинден“ по две обособени позиции: Обособена позиция № 1: „Хранителни продукти извън списъка на произвежданите и доставяни стоки от специализирани предприятия или кооперации на хора с увреждания”, Обособена позиция № 2: „Хранителни продукти включени в списъка на произвежданите и доставяни стоки от специализирани предприятия или кооперации на хора с увреждания”. В регистъра не е публикувана информация за сключен договор.
Изводи:
С разглежданото възлагане се цели доставка на хранителни продукти на едро за нуждите на комплексите за детско хранене на територията на Столична община - КДХ район „Витоша“, КДХ район „Люлин“ и КДХ с банка за майчина кърма район „Илинден“. Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска в случаите, когато съответната нужда от изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно. В конкретния случай, необходимостта от прилагане на основанието се мотивира с нуждата от неотложно обезпечаване на доставките на хранителни продукти за посочените комплекси за детско хранене, като част от основните нормативни задължения на възложителя. Изпълнението на задълженията се аргументира с чл. 118 и чл. 119 от Закона за здравето, чл. 1, чл. 34 и чл. 36 от Наредба № 26 за Устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях и чл. 55 от Устройствения правилник за организацията и дейността на Столичната общинска администрация. От цитираните разпоредби става ясно, че детските кухни се създават за подпомагане на семейството при отглеждане на деца до тригодишна възраст и за осигуряване на тяхното нормално физическо и психическо развитие, като дейността на общинските детски кухни се подпомага от съответния общински бюджет. В комплексите за детско хранене се приготвя рационално и диетично храна за деца от десетмесечна до тригодишна възраст и храна за децата в детски ясли и яслени групи в обединени детски заведения. За обосновано се счита, че прекъсването на доставките на хранителни продукти е пречка за нормалното функциониране на комплексите за детско хранене, което е потенциална опасност за здравето и живота на децата, за които са предназначени храните. Приема се и аргументът, че неизпълнението на дейността нарушава извършването на нормативно установени задължения на възложителя. Посоченото дава основание за извод, че доставките на хранителни продукти, обезпечаващи приготвянето на храна за децата, не могат да се прекъсват и е налице необходимост от предприемане на неотложни действия по осигуряването на изпълнител.
Законосъобразното прилагане на избраното правно основание при възлагане на необходимите доставки изисква негативните последици да не произтичат от действия или бездействия на възложителя, а да са резултат от обстоятелства, проявили се извън неговата воля и въпреки положената от него дължима грижа. Според мотивите, Столична община е стартирала „открита“ процедура (с уникален номер № 00087-2016-0037) на 24.03.2016 г. за обезпечаване доставките на хранителни продукти на едро в трите комплекса за детско хранене. Приема се, че възложителят е направил опит за осигуряване на изпълнител в условията на конкуренция, но по процедурата няма избран изпълнител, тъй като е обжалвана на етап решение за откриване. Пояснява се, че с Решение № 355/26.05.2016 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е оставила жалбата (преписка КЗК-184/26.04.2016 г.) без уважение, както и че решението на КЗК е обжалвано пред Върховния административен съд (ВАС). Уточнява се, че е образувано административно дело № 7407/2016г., заседанието на което е насрочено за разглеждане на 03.10.2016 г. Направена справка на интернет-страницата на ВАС не откри информация към 10.10.2016 г., когато е открита процедурата на договаряне, за приключване на производството по дело № 7407/2016 г. Приема се аргументът, че обжалването на откритата процедура не позволява сключването на договори по нея. Доколкото възможността за обжалване на процедурите за възлагане на обществени поръчки е разписана в ЗОП, подобно развитие е предвидимо и възможността за настъпването му следва да се планира при определяне на времето, необходимо за провеждане на процедурата.
В мотивите не е коментиран предходен договор за изпълнение на доставките. Видно от направената проверка в РОП, през 2013 г. Столична община е провела „открита“ процедура с предмет „Доставка на хранителни продукти за нуждите на комплексите за детско хранене /КДХ/ на територията на Столична община по обособени позиции: 1. КДХ район „Витоша” 2. КДХ район „Люлин” 3. КДХ с банка за майчина кърма район „Илинден”, като по трите обособени позиции са сключени договори от 09.12.2013 г. с ЕТ „Македония - Иван Даньовски“. Визираните договори не са приложени към преписката и не може да се установи за какъв срок са били сключени. В обявлението за проведената „открита“ процедура е посочена продължителност на поръчката от 24 месеца и би могло да се предположи, че договорите са изтекли през месец декември 2015 г., още повече, че в мотивите липсва информация как се осигуряват хранителните продукти към настоящия момент. Доколкото избраното правно основание изисква критичната ситуация, във връзка с която се прилага, да е настъпила въпреки положената от възложителя грижа, в случая остава неясно дали „откритата“ процедура от м. март 2016 г. е стартирана навреме. Аргументи и доказателства в тази насока не са представени. В този смисъл не може да се направи извод, че за обезпечаване на доставките не са могли да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. За да се приеме, че е положена дължимата грижа за непрекъснатото осигуряване на хранителни продукти в засегнатите обекти, трябва да се докаже, че неоткриването на конкурентна процедура за възлагане на визираните доставки в разумен срок, преди изтичането на последния действащ договор, се дължи на причини, за които възложителят няма вина. В мотивите липсва информация за наличието на подобни пречки. Посочените съображения не дават възможност за категорично заключение относно изпълнението на условията, обуславящи наличието на „изключителни“ обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Предвид изложеното, считаме, че прилагането на основанието по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в случая не е безспорно доказано. |