ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Държавно предприятие "Фонд затворно дело" /ДП "ФЗД"/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 537
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Доставка на хранителни и нехранителни стоки за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода“, по обособени позиции, както следва: Поз. 1. - „Доставка на нехранителни продукти“; Поз. 2.- „Доставка на перилни, почистващи и дезинфекционни препарати и домакински пособия“; Поз. 3. – „Доставка на месо, месни продукти и риба за нуждите на териториалното поделение“ /за ТП Бургас, ТП Белене и ТП Сливен
Прогнозна стойност: 633978 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00537-2016-0041
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № З-1-619 от 19.09.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опосност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № З-1-619 от 19.09.2016 г. на изпълнителния директор на Държавно предприятие „Фонд затворно дело“, в което са изложени мотиви за прилагане на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. 
В поле V.2) на решението се посочва, че лицата, до които се изпраща покана за участие в процедура на договаряне без обявление по реда на ЗОП са „Мира Фууд“ ЕООД, „Надежда-М“ ООД и „Хигиенно медицинска индустрия” ЕООД.
В подкрепа на мотивите са приложени следните копия на документи:
- Договор № 001-П-694/29.09.2014 г., сключен между ДП „Фонд затворно дело“ гр. София и „Килтекс“ ЕООД гр. Пловдив, за доставка на хранителни и нехранителни стоки за търговски обекти в местата за лишаване от свобода, за затворите в градовете Белене, Бобов дол, Бургас, Варна, Ловеч, Пазарджик, Пловдив, ЗО Смолян, Сливен, София и Стара Загора, със срок на действие до 31.08.2016 г. Стойността му не може да се установи, тъй като не е представено Приложение 1 към него;
- Договор с изх. № 001-П-667∕16.09.2014 г., сключен межу ДП “Фонд затворно дело“ гр. София и „Стелит 1“ ЕООД гр. Севлиево, за доставка на хранителни и нехранителни стоки за търговски обекти в местата за лишаване от свобода, за затворите в градовете Бойчиновци, Враца, Плевен, със срок на действие до 31.08.2016 г. Стойността му не може да се установи, тъй като представеното Приложение е непълно и не касае всички обекти на доставка;
- Уведомително писмо с изх. № 025∕09.03.2015 г. от ДП „Фонд затворно дело“ поделение гр. Плевен до „Стелит 1“ ЕООД, гр. Севлиево, с копие до изпълнителния директор на ДП „Фонд затворно дело“ гр. София, с което изпълнителят се уведомява, че след направено ценово проучване в търговската мрежа на гр. Плевен и представена информация от САПИ се е установило, че хранителни и нехранителни продукти, доставяни в изпълнение на договор № 001-П-667/16.09.2014 г., се предлагат на доста по-ниска цена от доставените. Направено е искане за преразглеждане цените на договора.
- Писмо с изх. № 1159∕18.06.2015 г. от ДП „Фонд затворно дело“ поделение гр. Враца до управителя на „Стелит 1“ ЕООД гр. Севлиево, с копие до изпълнителния директор на ДП „Фонд затворно дело“ гр. София. От документа става ясно, че доставените и фактурирани стоки, с които е заредена магазинната мрежа към ДП „ФДЗ“ Враца са по осреднени цени на САПИ за област София, а не за област Враца. Направено е искане за корекция на цените. Предложено е всички промени на цени по т. 5 от договора за доставка да бъдат изпращани за съгласуване до ГУ ДП „ФЗД“, като страна по договора. Към документа са приложени справки изх. № 1305/10.06.2015 г. и № 1314/11.06.2015 г. от „САПИ“ ООД за осреднени цени на едро с ДДС на хранителни продукти за област София към 10.06.2015 г. и 11.06.2015 г., издадена на „Стели 1“ ЕООД.
- Писмо с изх. № 1165∕19.06.2015 г. от ДП „Фонд затворно дело“ поделение гр. Враца до управителя на „Стелит 1“ ЕООД гр. Севлиево, с копие до изпълнителния директор на ДП „Фонд затворно дело“ гр. София. От документа става ясно, че изпълнителят уведомява възложителя за повишаване на цените на част от заявените стоките, едва след осъществяване на доставка. Отбелязано е, че от страна на възложителя е направено нееднократно искане за съгласуване на цените по направените заявки, преди тяхното осъществяване, но такива не са осъществени. Посочено е още, че исканията за издаване на справки от САПИ не са коректно зададени, защото в тях не е поставено изискване за цена на конкретна марки от продуктите. От посочените примери е видно, че разликата между отделни марки е 0,50 лв/бр, а при цена на продукта 1.50 повишение от 25 % е значително. Посочва се, че високите цени на предлаганите стоки в търговската мрежа на местата за лишаване от свобода води до тяхното недоволство, поради ограничения финансов ресурс, с който разполагат.
- Писмо № 1233∕02.07.2015 г. от ДП „Фонд затворно дело“ поделение гр. Враца до управителя на „Стелит 1“ ЕООД гр. Севлиево, с копие до изпълнителния директор на ДП „Фонд затворно дело“ гр. София,  във връзка с допуснати неточности при доставката на стоки в обекти „Керамична фабрика“ и Затвора Враца.
- Писмо с рег. № 123∕08.10.2015 г. от ДП „Фонд затворно дело“ поделение гр. Плевен до „Стелит 1“ ЕООД гр. Севлиево, с копие до изпълнителния директор на ДП „Фонд затворно дело“ гр. София, видно от което в изпълнение на Договор № 001-П-667/16.09.2014 г. трябва да започнат доставки на ръчен хляб, по Приложение № 1, във връзка с което е необходимо предоставяне на информация за датата на която трябва да се направи заявката.
- Покана за участие в процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП (отм.). Видно от приложената покана, прогнозната стойност на поръчката е 9 179 711 лв. без ДДС.
- Писмо  № 47-00-228/30.11.2015 г., подписано от изпълнителния директор на АОП, в отговор на писмо № 001-11-1293/10.11.2015 г. на ДП „Фонд затровно дело“.
- Решение на ВАС № 6982/10.06.2016 г. във връзка с касационна жалба от „Стелит 1“ ООД, гр. Севлиево срещу Решение № 39/27.01.2016 г. на КЗК.
От изложените мотиви става ясно, че цитираните по-горе договори са сключени не по реда на ЗОП, а общата им стойност надвишана 10 000 000 лв. без ДДС. Тази информация се потвърди и от извършената проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП).
 
Изводи:
С разглежданото възлагане се цели доставка на хранителни и нехранителни стоки за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода, по обособени позиции. На 26.09.2016 г., в РОП е публикувано обявление за възложена поръчка, от което е видно, че обособена позиция № 1 от предмета е прекратена. Във връзка с това и на основание чл. 135, ал. 2 от ППЗОП, тя не се разглежда в настоящото становище.
Необходимостта от прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП за осигуряване доставка на хранителни и нехранителни стоки за лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода се мотивира от възложителя с изтичане на действащите договори и невъзможността за сключване на нови. От приложените като доказателство документи е видно, че до 31.08.2016 г. за осигуряване на доставките са налице два сключени договора. Според мотивите, поради констатирани редица нарушения във връзка с изпълнението им, през през м. декември 2015 г., са стартирани две процедури на договоряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП (отм.). По тях няма избран изпълнител, тъй като са в постоянен процес на обжалване. Възложителят уточнява, че успоредно с провеждането на двете процедури на договаряне, в началото на 2016 г. са открити 13 „открити“ процедури за всички ТП и ЗО към ДПФЗД, които също са обжалвани. Изложената информация се потвърждава от РОП и регистъра на КЗК. Във връзка с това за безспорно се счита твърдението на възложителя, че сключването на договори по тях не е възможно. Доколкото предходните договори са изтекли на 31.08.2016 г., а „откритите“ процедури са стартирани през януари 2016 г., може да се приеме, че липсата на изпълнител не е резултат от ненавременното им откриване.
Като довод за нуждата от бързи и своевременни действия по обезпечаването на възлаганите доставки възложителят излага, че осигуряването им е „част от основните нормативни задължения на ДПФЗД“. В подкрепа на твърдението си, посочва разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража (ЗИНЗС), съгласно т. 1 от която средствата на предприятието се набират от приходите от стопанска дейност и от други дейности, осъществявани в местата за лишаване от свобода. Според мотивите стопанската дейност е „източник за финансиране на средства за подобряване на условията“, а посочените обстоятелства нарушават „нормалното изпълнение на нормативно задължение на възложителя, а именно осъществяването на управление на дейностите, свързани с подобряване на условията за изпълнение на наказанията, съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗИНЗС“. В посочените разпоредби на ЗИНЗС не е регламентирано задължение за зареждане със стоки на лавки и бюфети в местата за лишаване от свобода. Във връзка с това и доколкото други нормативни актове не са цитирани, от мотивите не става ясно къде е уредено коментираното нормативно задължение на възложителя.
Като друг аргумент за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП за осигуряване на възлаганите доставки, възложителят изтъква „регламентирани потребности на лицата, лишени от свобода“. Подчертава, че има реална опасност от размирици и действия за „търсене на законово регламентирани права“, но не конкретизира нормативния акт, в който са уредени коментираните права. Предвид посоченото е необходима допълнителна информация за да може да се приеме за безспорно наличието на изключителни обстоятелства по смисъла § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, както и че осигуряването на възлаганата дейност следва да е неотложно.
Предвид изложеното прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).