ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Троян
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 151
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет:  Обектът на разработката включва актуализация на проект в следните части: 1. Част Електро, фаза Технически и работен проект, включващ: 1.1. Обяснителна записка; 1.2. План за безопасност и здраве; 1.3. Количествена сметка; 1.4. Ел. схеми и схеми на фундамента. 2. Временна организация и безопсност на движението; 3. План за управление на строителните отпадъци.
Прогнозна стойност: 1833.33 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00151-2016-0027
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 988 от 12.08.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуалната собственост (чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ ЗОП);
- не съществува достатъчно добра алтелнатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката (чл. 79, ал. 2 ЗОП).
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки  е постъпило Решение № 988 от 12.08.2016 г. на и.д. кмет на община Троян съгласно (№ 981/11.08.2016г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Посочената в поле IV.7) на решението за откриване, прогнозна стойност на поръчката е 1833, 33 лв. без ДДС, а видно от поле IV.8) на същото решение общата стойност на поръчката, част от която се възлага с настоящата процедура е 269 166, 97 лв. без ДДС, поради което се приема, че последната попада в обхвата на контрола по чл. 233, ал. 2, т. 1, б. „б” ЗОП.
В поле V.2) на решението е посочено, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата е „Електропроект” ООД, гр. Ловеч.
В подкрепа на изложените от възложителя мотиви в АОП са изпратени копия от следните договори:
- договор за изработка на проучвателни и проектни работи от 20.11.2008 г. между община Троян и „Електропроект” ООД, гр. Ловеч, сключен на основание т. VIII от ЗЗД и чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/; Предметът на договора обхваща извършване на проучвателни и проектни работи от „Електропроект” ООД за „Реконструкция на ел. проводи 20 kV над пътна връзка между път II-35 и III-357, гр. Троян. Според т. I. 3.1 от договора се предвижда реконструкция на ел. проводи 20kV „Хлебозавод“ и „Галенова“- ситуация, надлъжен профил, изчисление на габаритите на проводниците над пресичаните съоръжения, количествена сметка и спесификация на материалите. Срокът за проектиране, предвиден в т. I.4 от договора е 30 дни от датата на подписването му, а стойността на договора, посочена в т. I.5 от последния е в размер на 2200 лв.;
- договор № СИИ-П5-2009 от 03.04.2009г. между община Троян и „Електропроект” ООД, сключен на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от НВМОП, за извършване на проучвателни и проектни работи за улично осветление на обект „Алтернативно трасе II-35 и III-357, гр. Троян”. Срокът на договора, според т. 2.2.1 от последния е до 15 дни от подписването на договора, а определената в т. 3.1  цена на дейностите по т. 1 от договора възлиза на 986 лв. крайна цена.
 
Изводи:
Предметът на възлагания договор касае проектиране на улично осветление на обекти в град Троян - ул. „Крайречна” и „Мост над р. Бели Осъм”, намиращи се между републикански пътища II-35 и III-357, в района на бензиностанция „Лукойл” Троян. В мотивите относно избора на процедура, възложителят изтъква, че изпълнението не може да се възложи на лице, различно от поканеното, тъй като това би довело до нарушаване на авторски права, възникнали по силата на закон – чл. 2 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП).
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 8, във връзка с чл. 2 от ЗАПСП одобрените архитектурни проекти, одобрените проекти по устройствено планиране, картите, схемите, плановете и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията и топографията са обект на авторско право, което възниква за автора му със създаването на съответния проект, план, карта или схема. Според чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение. В чл. 18, ал. 2, т. 8 от същия закон като „използване“ се определя преработката на произведението. В тази връзка може да се приеме, че всяко изменение и/или допълнение на изработения проект следва да се реализира от неговия автор. В конкретния случай, от предоставената информация не става ясно в какво се състои актуализацията, предвид което възниква въпросът дали се касае за цялостна промяна на проекта, т.е. по същество нов проект, чиито изпълнител може да е и лице, различно от авторите на първоначалната разработка.
Като доказателство за наличието на авторски права на покането лице са представени два договора за проектно-проучвателни дейности, чиито изпълнител е „Електропроект” ООД. Не са приложени конкретните проекти или други документи, удостоверяващи успешната реализация на договорите.
В допълнение, само предметът на договора от 2009 г. е за „улично осветление“. Заедно с това, и двата приложени договора касаят трасето между пътища II-35 и III-357, гр. Троян, но в тях не се споменават ул. „Крайречна“ и обект „Мост над р. Бели Осъм“, предмет на разглежданото възлагане. В този смисъл е трудно да се изведе безспорен извод, че се касае за едни и същи обекти.
По отношение правата, с които е аргументирано игнорирането на общия ред, от значение е те да са възникнали при спазване на законодателството в областта на обществените поръчки. В случая двата договора са сключени на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от НВМОП, приложим при поръчки за услуги на стойност до 15 000 лв. без ДДС. Договорът от 2008 г. е на стойност 2200 лв., а цената на дейностите по втория договор от 2009г. възлиза на 986 лв. крайна цена.
В обощение на изложеното, прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ ЗОП не е безпорно доказано от възложителя.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).