ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Шумен
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 138
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: НЕ
Прогнозна стойност: 2500000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00138-2016-0023
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП 23-01 от 30.06.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опосност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя);
-   за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № ЗОП 23-01 от 30.06.2016 г. на кмета на община Шумен, с което се открива процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В решението са изложени мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които са приложени копия на следните документи:
- Решение № 122 по протокол № 6 от 31.03.2016 г. на заседание на Общинския съвет (ОбС) – Шумен, с което се създава Общинско предприятие (ОП) „Чистота”, гр. Шумен, считано от 01.04.2016 г. В т. 6 на решението е определен срок до 31.05.2016 г., до която дата кметът на община Щумен да внесе информация в ОбС за предприетите мерки с цел осигуряване на нормално сметосъбиране и сметоизвозване от територията на гр. Шумен – след 23.07.2016 г.;
- Докладна записка, рег. № 93-00-914/23.06.2016 г. от директора на ОП „Чистота” гр. Шумен, адресирана до кмета на община Шумен. С документа се уведомява, че създаденото ОП няма да може да започне осъществяване на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на територията на община Шумен от м. юли 2016 г., поради предстоящи планирани процедури по ЗОП.
В поле IV.7) на решението за откриване на процедурата е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 2 500 000 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението и приложените покани, лицата до които се изпращат покани за участие в процедурата са: 1/ „Астон Сервиз” ООД; 2/ „Екомакс” ООД и 3/ „РТК” ООД.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлагат услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци, почистване и поддържане на улици, снегопочистване, опесъчаване и зимно поддържане на улици и места за обществено ползване на територията на гр. Шумен. От изложените в решението мотиви и приложените документи става ясно, че към датата на откриване на процедурата описаните дейности се осъществяват по силата на Договор за концесия № 25-01-177/2001 г., който изтича на 23.07.2016 г. В тази връзка с Решение № 122 по протокол № 6 от 31.03.2016 г. на заседание на ОбС - Шумен е създадено ОП „Чистота”, считано от 01.04.2016 г. с предмет на дейност: „Сметосъбиране и сметоизвозване; сметопочистване; снегопочистване и зимно поддържане, поддържане, експлоатация и следексплоатационни грижи на депо за неопасни отпадъци в кв. Дивдядово; експлоатация и поддържане на площадки за събиране и временно съхранение на опасни отпадъци от бита, съоръжения за сепариране на твърди битови отпадъци  и компостиране на зелени отпадъци и инсталации за разделно събирани зелени отпадъци и/или биоразградими отпадъци и инсталации за оползотворяване и депониране на строителни отпадъци”. С докладна записка от 23.06.2016 г., директорът на ОП „Чистота” уведомява кмета на община Шумен, че няма готовност да осъществява функциите си от месец юли 2016 г., във връзка с което общината прилага чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП. Според възложителя, непрекъсваемият режим на услугата и краткия срок до изтичането на срока на договора за концесия – 23.07.2016 г., е недостатъчен за провеждането на конкурентна процедура по ЗОП и обосновава наличието на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.  
За основателна се счита тезата на възложителя, че прекъсване изпълнението на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на територията на гр. Шумен дори за кратко, би създало риск от замърсяване на околната среда в града и е предпоставка да застраши живота или здравето на неговите жители. В допълнение, неизпълнението или забавата на действията, свързани с осигуряване на възлаганите дейности може да се разглежда като неизпълнение на нормативно установени задължения на общината, регламентирани в Закона за управление на отпадъците.
Наред с горното, за да се приеме, че възникналата ситуация представлява изключително обстоятелство, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, последиците й не трябва да са резултат от действие или бездействие на възложителя, т.е. той следва да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предотврати настъпването им. Приложеното в случая становище на директора на ОП „Чистота” Шумен удостоверява, че новосъздаденото предприятие не може да поеме изпълнението на дейностите след приключване на договора за концесия, а е необходим най-малко едногодишен период за подготовка. В тази връзка възниква въпросът, дали Община Шумен правилно е планирала момента за учредяване на специализираното звено и дали е било възможно това да стане на по-ранен етап, което да позволи реализацията на вменените му дейности в срок. Аргументи и доказателства в тази насока не са представени.
Посочените съображения не дават възможност за категорично заключение относно изпълнението на условията, обуславящи наличието на „изключителни“ обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП. Освен това, за предотвратяване на риска от настъпване на негативните последици, само част от възлаганите дейности са с неотложен характер – свързаните със сметосъбиране и транспортиране на битовите отпадъци, почистване и поддържане на улиците. За останалите дейности (снегопочистване, опесъчаване и зимно поддържане на улици) е спорно доколко тяхното възлагане следва да бъде извършено незабавно, без да е възможно да се изчака провеждане на някоя от конкурентните процедури по ЗОП.
Предвид изложеното, считаме, че прилагането на основанието по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП в случая не е безспорно доказано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание не е безспорно доказано

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).