ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Шумен
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 138
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: „Доставка на природен газ за обекти на Община Шумен”. Предметът на поръчката включва доставка на природен газ за обекти на Община Шумен за период от 36 месеца.
Прогнозна стойност: 1148875 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00138-2016-0020
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № ЗОП 20-01 от 09.05.2016 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато:
- поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител, поради наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция на се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № ЗОП 20-01 от 09.05.2016 г. на зам.-кмета по строителство и екология на община Шумен, упълномощено лице съгласно заповед №РД-25-862/20.04.2016 г., във връзка с чл. 7, ал. 1 от ЗОП, за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
В поле IV.7) от решението е отбелязано, че прогнозната стойност на поръчката е 1 148 875 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е посочено, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без предварително обявление е „Черноморска технологична компания” АД, ЕИК 813101815, със седалище и адрес на управление: град Варна, ул. „Цар Симеон” № 25. Тази информация се потвърждава и от приложена покана, изх. № 26 00 2016 от 09.05.2016 г.
В решението са изложени мотиви, че поканеното за участие в процедурата дружество е притежател на изключителни права за разпределение и снабдяване с природен газ на територията на община Шумен, по силата на административен акт – лицензии № Л-132-08/26.02.2004 г. и № Л-132-12/26.02.2004 г., издадени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Доказателства в подкрепа на избора на процедура не са представени, но е направена препратка към публичния регистър на издадените лицензии от КЕВР, достъпен чрез интернет страницата на Комисията.
Извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от КЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, потвърждава, че под № 98 с титуляр дружество „Черноморска технологична компания” АД, гр. Варна 9000, ул. „Цар Симеон I“ 25 са вписани следните лицензии:
- № Л-132-08/26.02.2004 г., за дейността „разпределение на природен газ за територията на регион Добруджа”;
- № Л-132-12/26.02.2004 г., за дейността „обществено снабдяване с природен газ“.
Двете лицензии са със срок на действие 35 години.
Видно от допълнителната информация, въведена под № 98 от регистъра с т. 2 от Решение № И1-Л-132/27.10.2008 г. се добавя територията на общините Добрич и Тервел, а с Решение № И2-Л-132/27.04.2009 г. се прекратява лицензия № Л-132-12/26.02.2004 г. и се издава лицензия № Л-132-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” със срок до 26.02.2039 г. Цитирано е и Решение № И3-Л-132 от 27.05.2013 г. за изменение на лицензия;
Справка за издадените лицензии от КЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, достъпна чрез интернет страницата на комисията, потвърждава, че поканеното лице притежава лицензии № Л-132-08/26.02.2004 г. и № Л-132-12/27.04.2009 г. със срок на действие до 26.02.2039 г., чиито териториален обхват е територията на регион Добруджа и общините Добрич, Тервел, Търговище и Омуртаг.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се цели възлагане на доставка на природен газ. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че дружество, което притежава лицензия за тези дейности има изключителни права за осъществяването им на съответната територия.
В конкретния случай, видно от изложената фактическа обстановка и извършената проверка в публичните регистри, поддържани от КЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, поканеното за участие в разглежданата процедура лице -„Черноморска технологична компания“ АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите, предмет на договарянето. Те са придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от КЕВР на основание ЗЕ.
Предвид изложеното, считаме, че в случая са изпълнени изискванията на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП. 
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прилагането на избраното правно основание е законосъобразно

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).