ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на туризма
Адрес гр. София 1052, общ. Столична, район Средец, ул. Славянска № 8
Партиден номер в РОП 5024
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 05024-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Изпълнение на реклама на туристическа дестинация „България“ по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини – жени, Банско 2015 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Т-12-00-453 от 05.12.2014 г. на министъра на туризма за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства за избора й.
В мотивите на решението са изложени доводи, че кумулативно са изпълнени следните условия на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт;
- няма друг алтернативен начин за възлагането на обществената поръчка;
- за участие в процедурата се кани лицето, носител на съответното/съответните права.
За избора на процедура на договаряне без обявление възложителят се позовава и на разпоредбите на чл. 19, ал. 1, т. 1 и т. 11 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС), съгласно които спортните федерации, получили спортна лицензия, имат право да регламентират и организират държавните първенства на страната по съответния вид спорт и притежават правата за реклама, за телевизионно- и радиоразпространение на спортните състезания, организирани от тях.
В мотивите възложителят се позовава на договор от 04.01.2011 г., сключен между „Българска Федерация по Ски” (юридическо лице с нестопанска цел) и „Български Ски Пул” ЕООД, за срок от 10 години от датата на неговото сключване. Твърди се, че с този договор „Българска Федерация по Ски” е възложила на „Български Ски Пул” ЕООД да управлява всички маркетингови, рекламни и медийни права по отношение на марката, състезанията и публичните прояви на „Българската Федерация по Ски” за периода на действие на договора, в това число, но не изчерпателно – правата по повод, организирани под егидата на Международната Федерация по ски състезания за световна и европейска купа, световни и европейски първенства, олимпиади, всякакви др. състезания от календара на ФИС, организирани от „Българска Федерация по Ски” други прояви и проекти и т.н., като за този период „Български Ски Пул” ЕООД става изключителен носител на изброените права. Цитираният договор не е приложен като доказателство.
В подкрепа на изложените доводи, че изпълнител на договора може да бъде само конкретно юридическо лице, поради притежаване на изключителни права, възложителят е приложил заверени копия на следните документи:
1. Лицензия № 000494 от 13.08.2013 г., издадена на основание Заповед № РД-10-1 от 24.01.2014 г. от министъра на младежта и спорта. Лицензията е в полза на Българска Федерация по Ски, със статут Спортна федерация, за извършване на спортна дейност за спорта: ски, сноуборд, ски скок, ски бягане и е валидна до 13.08.2017 г.;
2. Удостоверение, изх. № 20141031135952/31.10.2014 г., издадено от Агенцията по вписванията, за обстоятелства вписани по партидата на „Български Ски Пул” ЕООД, гр. София в част „Вписани обстоятелства“ и част „Обявени актове“ към 31.10.2014 г.;
3. Извадка от Международния правилник за ски състезания (чл. 206 и чл. 208), представена в оригинал и в превод от „Транслингва – Европа” ЕООД.
Съгласно чл. 206.1 от правилника, всяка Национална ски асоциация или нейният пул има право да сключва договори с търговски фирми или организации за спонсорство и/или доставка на спортни стоки или екипировка, при условие че съответната фирма или организация е призната за официален доставчик или спонсор от Националната ски асоциация. Според чл. 208.1.2 от правилника, всяка Национална ски асоциация – членка на ФИС, която организира състезания в страната си, включени в годишните календари на ФИС, има правомощието като притежател на правото на електронна медия да сключва договори за продажба на правата на електронните медии върху тези състезания. В случаите, в които Националната ски асоциация организира състезания извън пределите на собствената си страна, тези правила също се прилагат, при условията на двустранно споразумение с Националната ски асоциация на страната, където се провежда състезанието;
4. Писмо, изх. № 275/27.11.2014 г. на „Българска Федерация по Ски” до министъра на туризма относно ревизирано предложение за реклама на туристическа дестинация „България“ в Световна купа по ски алпийски дисциплини за жени – Банско, 28 февруари-1 март 2015 г. В писмото се посочва, че съгласно Правилника за организация на състезания на Световната ски федерация (чл. 206.1 и чл. 208.1.2), единствено Българска ски федерация/Български ски пул, като ексклузивен носител на всички рекламни и мултимедийни права, произтичащи от организацията на подобен ранг състезание, може да предоставя оферти за рекламни услуги и рекламни площи, свързани със състезанието;
5. Докладна записка, вх. № 70-00-08/28.10.2014 г. от Бранимир Ботев – заместник-министър на икономиката и енергетиката до г-н Васил Щонов – министър на икономиката и енергетиката относно реклама на туристическа дестинация България по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини – жени, Банско 2015 г. В докладната се посочва, че на основание утвърдената Програма за национална туристическа реклама за 2014 г. и приетото решение в Протокол от заседание на Националния съвет по туризъм на 21.07.2014 г. (приложен към преписката), е предвидено осъществяване на кампания за реклама на България по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини за жени – Банско (28 февруари – 1 март 2015 г.) Допълва се, че в МИЕ са постъпили писма с вх. № 70-00-08/11.07.2014 г. и вх. № 70-00-08/18.07.2014 г. от Българска ски федерация и Организационния комитет относно възможности за реклама на туристическа дестинация България. Пояснява се, че съгласно Правилника за организиране на ски състезания на Световната ски федерация – чл. 206.1 и чл. 208.1.2, ексклузивни права за провеждане на рекламни и мултимедийни услуги и рекламни площи по време на състезанието притежава Българската федерация по ски (БФС). В докладната е посочено, че БФС е преотстъпила правата за управление на всички маркетингови дейности, рекламни и медийни права по отношение на марката, състезанията и публичните прояви на „Български ски пул“ ЕООД съгласно сключен договор от 04.01.2011 г., за срок от 10 години.
6. Докладна записка, вх. № 70-00-08/03.12.2014 г. от директора на дирекция „Маркетинг, реклама и информация в туризма“ до министъра на туризма относно реклама на туристическа дестинация България по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини – жени, Банско 2015 г. В докладната се предлага да бъде проведена процедура на договаряне без обявление с предмет „Рекламна кампания на България по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини, Банско 2015“, с прогнозна стойност в размер на левовата равностойност на 100 000 евро без ДДС, в която да бъдат включени разходите за изработка на всички планирани носители на рекламата – съоръжения, пана и банери. Предлага се за участие в договарянето да бъде поканено дружество „Български ски пул“ ЕООД. Докладната записка е одобрена от министъра на туризма.
Видно от поле V.2) на решението и от приложената покана, за участие в настоящото договаряне е поканено дружество „Български Ски Пул” ЕООД.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и представените доказателства Българската федерация по ски притежава валидна лицензия „за извършване на спортна дейност за спорта: ски, сноуборд, ски скок, ски бягане“. Според чл. 17, ал. 4 и чл. 19, ал. 1, т. 1 и т. 11 от Закона за физическото възпитание и спорта, само една спортна федерация по определен или сходни видове спорт може да получи спортна лицензия. Въз основа на нея федерацията има право да регламентира и организира държавните първенства на страната по съответния вид спорт, и притежава правата за реклама, за телевизионно- и радиоразпространение на спортните състезания, организирани от нея.  
Възлаганият договор е за реклама по време на състезание от Световната купа по ски алпийски дисциплини – жени, Банско (28 февруари – 1 март 2015 г.). Видно от чл. 206.1 и чл. 208.1.2 от Правилника за организиране на ски състезания на Световната ски федерация, ексклузивни права за провеждане на рекламни и мултимедийни услуги и рекламни площи по време на състезанието притежава Българската федерация по ски.
За избора на настоящата процедура на договаряне без обявление възложителят се позовава на изключителни права на поканеното дружество, произтичащи от сключен договор на 04.01.2011 г. между него и Българската федерация по ски, с който на дружеството се възлагат дейностите по управление на всички маркетингови, рекламни и медийни права по отношение на марката, състезанията и публичните прояви на Българската федерация по ски, за период от 10 години. Цитираният договор не  е приложен като доказателство.
Предвид изложеното, считаме, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП е обосновано, доколкото възложителят разполага с надлежни доказателства, че в конкретния случай поканеното дружество е единственият възможен изпълнител на дейностите по реклама на туристическа дестинация „България“ по време на Световната купа по ски алпийски дисциплини – жени, Банско 2015 г.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.