ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Дом за медико-социални грижи за деца /ДМСГД/ - Стара Загора
Адрес Стара Загора 6000, ул. Каменец 3
Партиден номер в РОП 424
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00424-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за нуждите на ДМСГД - Стара Загора.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 217 от 18.11.2014 г. на директора на Дом за медико-социални грижи за деца, гр. Стара Загора, за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски и други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, възложителите могат да възлагат обществена поръчка чрез процедура на договаряне без обявление. Твърди се, че Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е издала  на “Овергаз изток” АД, гр. Бургас лицензия № Р-104 от 20.07.2009 г. за дейността “разпределение на природен газ” за територията на община Стара Загора. Във връзка с това се счита, че по силата на издадената лицензия дружеството протежава изключителни права за снабдяване с природен газ за община Стара Загора. Прави се заключение, че “Овергаз изток” АД има изключително право за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” за територията на община Стара Загора, в чийто обхват попадат и сградите на ДМСГД - Стара Загора.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП, покана няма да бъде изпращана, като договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за територията на гр. Стара Загора - “Овергаз изток”АД, гр. Бургас.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
Проверка в Интернет страницата на ДКЕВР установи, че дружеството “Овергаз изток” АД притежава лицензия Л-189-12/27.04.2009 г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № Л-189-08/03.06.2005 г. за дейността “разпределение на природен газ”. Лицензиите са валидни до 03.06.2040 г. Информацията се съдържа в Справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, където дружеството е вписано под номер 16. В териториалния обхат на лицензиите попадат общините: Бургас, Карнобат, Айтос, Поморие, Несебър, Созопол, Приморско, Царево, Ямбол, Тунджа, Нова Загора, Стара Загора, Нови Пазар и Варна, с изключение на кметствата Вл. Варненчик, Младост и Аспарухово. Дейностите, за които са издадени лицензиите - съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и “разпределение на природен газ” са видни от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където са вписани под номер 155.
 
Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия.
В конкретния случай, от направената проверка може да се приеме, че дружеството “Овергаз Изток”АД притежава изключителното право да осъществява дейностите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензия, издадена от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.