ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Областна дирекция /ОД/на Министерство на вътрешните работи/МВР/ - Благоевград
Адрес гр. Благоевград 2700, ул. "Владо Черноземски" № 3
Партиден номер в РОП 3005
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 03005-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Периодични доставки на природен газ за отопление на сгради, ползвани от ОДМВР Благоевград, както следва: административна сграда на РУП Банско, находяща се на ул. "Глазне" №29а и административна сграда на РУП Разлог, находяща се на ул. "Братя Каназиреви" №1 за срок от три години, считано от датата на подписване на договора.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 244000 от 14.11.2014 г. на директора на ОДМВР - Благоевград за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), на лицензиране по същия закон подлежат дейностите - производство, пренос, рапределение, обществена доставка и снабдяване от крайни снабдители на природен газ. Отбелязва се, че съгласно чл. 43, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗЕ, на територията на страната се издава само една лицензия за рапределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Допълва се, че Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е издала на „Овергаз Запад“ АД лицензия с № 163-08/17.12.2004 г. за осъществяване на дейността разпределение на природен газ за срок до 2039 г. и лицензия с № Л-163-12/27.04.2009 г. за осъществяване на дейността снабдяване с природен газ от краен снабдител на обособената територия на общините Банско и Разлог за срок до 17.12.2039 г. Твърди се, че предвид изложеното и на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, ОДМВР - Благоевград не следва да прилага чл. 91, ал. 1, чл. 92, и чл. 92а от ЗОП и не следва да изпраща покана.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
При направена проверка в Регистъра на издадените от ДКЕВР лицензии се потвърди, че под № 129 е записано дружеството „Овергаз Запад“ АД, на което са издадени лицензии № Л-163-08/17.12.2004 г. за дейността „разпределение на природен газ“ на територията на община Кюстендил и лицензия № Л-163-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител“. Посочено е, че с Решение № И5-Л-163/07.12.2009 г. към територията на лицензиите са присъединени териториите на общините Банско и Разлог. Видно от публикуваната Справка за издадените лицензии от ДКЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, територията на горецитираните лицензии на „Овергаз Запад“ АД обхваща общините Кюстендил, Монтана, Мездра, Петрич, Банско и Разлог (вж. т. 8).
В поле V.2) на решението е отбелязано, че поканата за участие в договарянето ще бъде изпратена до дружеството „Овергаз Запад“ АД.
 
Изводи
От изложените мотиви и направената проверка, се установи, че „Овергаз Запад“ АД е носител на изключителни права за разпространение и снабдяване с природен газ от краен снабдител на обособената територия на гр. Банско и гр. Разлог, придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ.
Предвид установеното, считаме, че са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.