ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Средно училище "Д-р Петър Берон", гр. Свиленград
Адрес гр. Свиленград 6500, ул. ОТЕЦ ПАИСИЙ № 28
Партиден номер в РОП 1815
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01815-2014-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: "Периодични доставки на природен газ за нуждите на СОУ "Д-р Петър Берон" гр.Свиленград"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 122 от 17.11.2014 г.  на директора на СОУ "Д-р Петър Берон", гр.Свиленград за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите към решението се посочва, че разглежданата процедра се открива по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Пояснява се, че посоченото основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на договаряне без обявление.
По-нататък се твърди, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по смисъла на ЗЕ е разпределение на природен газ. Във връзка с горното се уточнява, че  юридическите лица, предлагащи посочената  услуга следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Допълва се, че съгласно чл. 43, ал 2, т. 1 и 2а от ЗЕ за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители.
Посочва се, че мястото на изпълнение на възлаганата обществена поръчка е град Свиленград. Твърди се, че ДКЕВР е издала на дружество “Свиленград – Газ“ АД необходимите лицензии за извършване на възлаганите дейности, предмет на разглежданата поръчка. Уточнява се, че дружество „Свиленград – Газ“ АД притежава издадени лицензия № Л – 301 – 08 / 06.04.2009 г. за дейността “разпределение на природен газ” на територията на община Свиленград и лицензия № Л – 301 – 12 / 06.04.2009 г. за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител”. Посочва се, че лицензиите са със срок на валидност 35 /тридесет и пет/ години / до 2044 г. Пояснява се, че изложените данни са вписани в Елекронната страница на ДКЕВР (позиция 272).
Предвид изложеното се стига до извод, че дружеството “Свиленград – Газ” АД e носител на изключителните права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на община Свиленград по силата на административен акт. Отбелязва се, че за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител. Прави се заключение, че няма  алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка, освен чрез процедура на договаряне по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на решението за откриване е записано, че на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗОП, покана за участие по смисъла на чл.91, ал.2 от ЗОП няма да се изпраща и няма да бъдат прилагани чл.92 и чл.92а от ЗОП. Допълва се, че  договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител за територията на община Свиленград – “Свиленград газ” АД.
В поле VIII) на решението се отбелязва, че прогнозните количества за потребление на природен газ за нуждите на СОУ "Д-р Петър Берон" гр. Свиленград за срок от 2 години е 70 хил. nm, а прогнозната стойност на поръчката е 76 600,00 лв. без ДДС и без акциз.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
След извършена справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от ДКЕВР, на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ се установи, че “Свиленград газ” АД притежава лицензия № Л – 301 – 08 / 06.04.2009 г. и лицензия № Л – 301 – 12 / 06.04.2009 г., като и двете са със срок на действие до 06.04.2044 г. В териториалния им обхват попада община Свиленград, което е видно от т. 26 на справка за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2 - 4, 7, 9 и 10 от ЗЕ. Дейностите, за които са издадени лицензиите са “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител”.
 
Изводи
Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае дейности, които са обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ подлежат на лицензиране. Съобразно чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗЕ лицензиите се издават от ДКЕВР.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че дружеството “Свиленград газ” АД притежава изключителното право да осъществява дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и “разпределение на природен газ” на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензия, издадена от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за законосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.