ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование 163-то основно училище - Черноризец Храбър, гр. София
Адрес гр. София 1582, ж.к. ДРУЖБА 2-3
Партиден номер в РОП 3539
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 03539-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: "ДОСТАВКА НА ТОПЛИННА ЕНЕРГИЯ ЗА НУЖДИТЕ НА 163 ОУ "ЧЕРНОРИЗЕЦ ХРАБЪР", НА ТЕРИТОРИЯТА НА РАЙОН "ИСКЪР", СТОЛИЧНА ОБЩИНА"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 225 от 07.11.2014 г. на директора на 163 ОУ „Черноризец Храбър“ за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че правното основание за възлагане на настоящата обществена поръчка по реда на договаряне без обявление е обусловено от обстоятелството, че възлагането на поръчката на друго лице, различно от „Топлофикация София“ ЕАД, би довело до нарушаване на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт – обстоятелство, което е нормативно предвидено в чл. 90, ал. 1 т. 3 от ЗОП. Във връзка с конкретното възлагане се отбелязва, че съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ) преносът на топлинна енергия е дейност, която подлежи на лицензиране. Пояснява се, че според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само един лиценз за пренос на топлинна енергия. Допълва се, че възложителят избира процедура на договаряне без обявление и сключване на договор с „Топлофикация София“ ЕАД гр. София, поради това, че дружеството е единствено за град София, което по смисъла на чл. 43, ал. 2, т. 2а от ЗЕ има издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 година за пренос на топлинна енергия от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за територията на гр. София, със срок на действие 20 години. Твърди се, че съгласно регистъра на ДКЕВР, дружеството „Топлофикация София“ ЕАД е преобразувано от дружеството „Топлофикация София“ АД. Посочва се, че „Топлофикация София“ ЕАД има изключителни права по смисъла на § 1, т. 26 от Допълнителните Разпоредби на ЗОП на територията на град София. Отбелязва се, че предвид посоченото се обуславя и необходимостта от провеждане на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и сключване на договор с „Топлофикация София“ ЕАД , без да се изпраща покана до избраното дружество на основание чл. 93, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) се посочва, че на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП във връзка с чл. 90, ал. 1, т. 3 от същия закон възложителят няма да изпраща покана за участие в поръчката до „Топлофикация София“ ЕАД, тъй като договорът за пренос на топлинна енергия може да бъде сключен единствено с „Топлофикация София“ ЕАД. Посочва се, че видно от интернет страницата на ДКЕВР, лицензия № Л-033-05/15.11.2000 година е издадена на дружеството „Топлофикация София“ АД /понастоящем „Топлофикация София“ ЕАД/ за срок от двадесет години за пренос на топлинна енергия на територията на град София и е публикувана в регистъра на лицензиите, поддържан от ДКЕВР.
В поле VIII) е посочено, че прогнозната стойност на настоящата обществена поръчка е в размер на 250 000 лева без ДДС, а срокът на договора – 60 месеца от датата на подписване.
След направена справка в Регистъра на издадените лицензии, поддържан от ДКЕВР, се установи, че на Топлофикация – София ЕАД /преобразувано предприятие от „Топлофикация – София“ АД/ е издадена лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за пренос на топлинна енергия на територия в град София за срок от 20 години, вписано под № 20 в Регистъра.
 
Изводи
В чл. 130 от ЗЕ е регламентирано задължение топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание да се направи извод, че снабдяването с топлинна енергия на конкретна територия е дейност, която може да се реализира само от определени лица, поради което при възлагането ѝ е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай, от изложените мотиви и извършената справка в публичния регистър на издадените лицензии, поддържан от ДКЕВР, е видно, че дружеството „Топлофикация – София“ ЕАД е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП е законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.