ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Свиленград
Адрес Свиленград 6500, бул. България 32
Партиден номер в РОП 40
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00040-2014-0022
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Периодични доставки на природен газ за нуждите на: Общинска администрация – гр. Свиленград, ВБР"ЦДГ, ДЯ и Здравни кабинети“,включващ следните обекти:ЦДГ,, Слънце ‘’, ЦДГ ,, Радост ‘’,ЦДГ ,, Снежанка ‘’, ОДЗ ,, Зорница ‘’,ДЯ ,, Пролет ‘’ и ,Дневен център за възрастни с увреждания-седмична грижа” , „Защитено жилище”, Многофункционална спортна зала, стадион "Колодрума";
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 4503 от 06.11.2014 г. на кмета на Община Свиленград за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че процедурата се открива на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, според който в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. Твърди се, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по този закон е разпределение на природен газ, т.е. юридическите лица, предлагащи услугата следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за съответната територия / в случая гр. Свиленград/. Допълва се, че на основание чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Уточнява се, че мястото на изпълнение на възлаганата обществена поръчка е гр. Свиленград.
Във връзка с конкретното възлагане, възложителят твърди, че ДКЕВР е издала лицензии на „Свиленград-Газ“ АД за осъществяване на тези дейности. Посочва, че за дейността „разпределение на природен газ“ на територията на община Свиленград е издадена лицензия № Л-301-08/06.04.2009г., а за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител“ е издадена лицензия № Л-301-12/06.04.2009г. Посочва, че от Регистъра на издадените лицензии от електронната страница на ДКЕВР /позиция 272/ и справка за издадените лицензии от ДКЕВР за „разпределение на природен газ“ № Л-301-08/06.04.2009г. и „снабдяване с природен газ от краен снабдител“ № Л-301-12/06.04.2009г /позиция 272/ са издадени в полза на „Свиленград-Газ“ АД, което го прави притежател на изключителните права за осъществяване на цитираните дейности на територията на община Свиленград. Уточнява, че лицензиите са издадени на основание на ЗЕ със срок на валидност 35 /тридесет и пет години/, до 2044 година. Твърди , че въз основа на описаната фактическа обстановка и представените доказателства счита, че „Свиленград-Газ“ АД, ЕИК: 200462966, със седалище и адрес на управление: гр. Свиленград, пл. Свилена, хотел „Свилена“, ет. 1, ап. 2, е носител на изключителните права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на град Свиленград по силата на административен акт. Допълва, че във връзка с изложеното и предвид факта, че за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, което изключва алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка, счита, че е налице правният състав на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) се посочва, че на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗОП, покана за участие по смисъла на чл. 91, ал. 2 от ЗОП няма да се изпраща и няма да бъдат прилагани чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, като договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител за територията на Община Свиленград – „Свиленград-Газ“ АД, ЕИК: 200462966, адрес: Свиленград 6500, пл. Свилена, х-л Свилена, ет. 1, ап. 2.
В поле VIII (друга информоция) се твърди, че прогнозните количества за потребление на природен газ за 2015 г. са около 126 123 nm3, а прогнозната стойност на поръчката за 2015 г. е около 139 857 лв. без ДДС и без акциз. Допълва се, че общата прогнозна стойност на поръчката за 2015 г. и 2016 г. е около 279 714.96 лв. без ДДС и без акциз. Посочва се и хипервръзка към профила на купувача: http://svilengrad.nit.bg/obshhestveni-porchki/dostavka-na-priroden-gaz/.
Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
При извършена проверка в Регистъра на издадените от ДКЕВР лицензии се установи, че под № 272 е вписано дружеството “Свиленград– газ” АД и то притежава посочените в мотивите лицензии за дейностите “разпредeление” и “снабдяване с природен газ” от краен снабдител. Териториалният обхват на лицензиите е посочен в Справка за издадените лицензии от ДКЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9, и 10 от ЗЕ, която също е достъпна чрез Интернет страницата на ДКЕВР. В нея е указано, че „свиленград-газ“ АД оперира на територията на община Свиленград.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и направената проверка в регистъра на ДКЕВР може да се приеме, че поканеното дружество „Свиленград – Газ“ АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите, предмет на настоящата поръчка.
С оглед на изложеното, считаме, че са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.