ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Професионална техническа гимназия, гр. Варна
Адрес гр. Варна 9009, бул. СЛИВНИЦА № 158А
Партиден номер в РОП 3400
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 03400-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за нуждите от отпление на Професионална техническа гимназия Варна
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № ЗОП-03-01 от 05.11.2014 г. на директора на Професионална техническа гимназия, гр. Варна, за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от Закона за енергетиката (ЗЕ), юридическите лица, предлагащи услугата, следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена на основание чл. 21, ал. 1, т. 1 от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за съответната територия / в случая гр. Варна/. Уточнява се, че съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от ЗЕ, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Прави се разяснение, че за територията на гр. Варна, която е част от обособена територия на Община Варна, ДКЕВР е издала лицензии за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на “Примагаз”АД, гр. Варна. Твърди се, че видно от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, под № 119 е вписано дружеството “Примагаз”АД, гр. Варна, за което е записано, следното:
- с Решение № Л-153-08/17.12.2004 г. е издадена лицензия за дейността “разпределение на природен газ” на територията на Община Варна - за срок от 6 /шест/ години
- с Решение № Л-153-12/17.12.2004г.  е издадена лицензия за дейността “обществено снабдяване с природен газ”- за срок от 6 /шест/ години;
- с Решение № И1-Л-153/19.11.2007г. са издадени лицензии за продължаване на срока от 32 /тридесет и две/ години на лицензии с № Л-153-08/17.12.2004г. (за доставка на природен газ) и № Л-153-12/17.12.2004г.(за обществено снабдяване с природен газ);
-  с Решение № И2-Л-153/27.04.2009г. се прекратява лицензия, издадена с Решение № Л-153-12/17.12.2004г. (за обществено снабдяване с природен газ) и се издава лицензия с № Л-135-12/27.04.2009г. за дейността “за снабдяване с природен газ от краен снабдител”.
В края на мотивите се прави заключение, че дружеството “Примагаз”АД, гр. Варна, притежава необходимите съгласно ЗЕ лицензии за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на град Варна, от което следва, че то е носител на изключителни права за посочената дейност по смисъла на § 1, т. 26 от Допълнителните разпоредби на ЗОП. Счита се, че посоченото изключва алтернативен начин за възлагане на обществена поръчка и че е налице правният състав на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че поканата за участие в договарянето няма да бъде изпратена, съгласно условията на чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗОП, като договор ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права по смисъла на § 1, т. 26 от ДР на ЗОП - “Примагаз”АД.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
Проверка в Интернет страницата на ДКЕВР установи, че дружеството “Примагаз”АД, гр. Варна притежава лицензия № Л-153-12/17.12.2004г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № № Л-153-08/27.12.2009 г. за дейността “разпределение на природен газ”. Лицензиите са валидни до 17.12.2036 г. Информацията се съдържа в справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, където дружеството е вписано под номер 4. В териториалния им обхат попада община Варна. Дейностите, за които са издадени лицензиите - “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са видни от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където са вписани под номер 119, както е посочено в мотивите на възложителя. Прави впечатление, че в двете справки, публикувани на страницата на ДКЕВР, датите на издаване на лицензиите са различни.
 
3.      Изводи
Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае дейност, която е обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ подлежи на лицензиране. Съобразно чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗЕ лицензиите се издават от ДКЕВР.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че дружеството “Примагаз”АД, притежава изключителното право да осъществява възлаганата дейност на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензии, издадени от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.