ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Попово
Адрес Попово 7800, ул. Александър Стамболийски 1
Партиден номер в РОП 12
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00012-2014-0021
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Доставка на природен газ за нуждите на Община Попово”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено решение № З-14-967 от 31.10.2014 г. на кмета на община Попово за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В мотивите на решението е посочено, че в съответствие с нормата на чл.39, ал.1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), дейността по снабдяването с природен газ от крайни снабдители подлежи на задължително лицензиране от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Възложителят се позовава на разпоредбата на  чл.43, ал.2, т.1 и т.2а, според която за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение и снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Уточнява, че предметът на настоящата обществена поръчка е „Доставка на природен газ за нуждите на Община Попово”, както и че съгласно ДКЕВР, на дружество „Овергаз Север“ ЕАД е издадена лицензия за осъществяване на дейността „Разпределение на природен газ” № Л-223-08/08.03.2007 г. и лицензия за осъществяване на дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” с № Л-223-12/27.04.2009 г., която обхваща община Попово. Възложителят изтъква, че видно от изложената фактическа обстановка, горепосоченото дружество е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите „разпределение на природен газ“ и „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на съответната обособена територия. В заключение, отбелязва, че с оглед на изложените дотук обстоятелства, счита за изпълнени условията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, тъй като възлагането на обществената поръчка на лице, различно от посоченото, би довело до нарушаване на цитираните изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
В поле V.2) от решението е посочено, че поканата за участие в договарянето ще бъде отправена до дружество „Овергаз Север” ЕАД - гр. Русе, ул.“Николаевска” № 12.
Извършена допълнително справка в публичния регистър, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ потвърждава, че под № 189 от регистъра са вписани следните два вида лицензии с титуляр дружеството „Овергаз Север” ЕАД /преобразувано предприятие/: лицензия № Л-223-08/ 08.03.2007 г. за дейността „разпределение на природен газ” и на лицензия  №Л-223-12/ 08.03.2007 г. за дейността  „снабдяване с природен газ”. Срокът на действие на лицензиите е 34 години. В допълнителната информация, вписана под № 189 от регистъра е посочено издадено Решение № И1-Л-223/26.03.2007 г. за изменение на лицензия № Л-223-08 и № Л-223-12 от 08.03.2007 г., като се добавя територията на община Габрово. Цитирано е Решение № И2-Л-223/14.01.2008 г. за преобразуване чрез вливане като се добавя територията на дружествата „Газоснабдяване Русе” ЕАД, „Раховецгаз 96” ЕАД, „Газоснабдяване Разград“ ЕАД, „Газоснабдяване Попово” ЕАД, „Ловечгаз 96“ ЕАД, „Плевенгаз“ ЕАД и „Павгаз“ ЕАД, както и Решение № И2-Л-223/27.04.2009 г. за прекратяване на лицензия № Л-223-12/ 08.03.2007 г. и издаване на лицензия № Л-223-12/ 27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител”, посочена по-горе в мотивите на решението за откриване на настоящата процедура.
Извършен допълнително преглед на информацията, включена в публикуваната на интернет-страницата на ДКЕВР справка за издадените лицензии от ДКЕВР за  осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, потвърждава, че дружеството „Овергаз Север” ЕАД, вписано под № 21 от справката, е титуляр на горепосочените лицензии № Л- 223-08/ 08.03.2007 г. и № Л-223-12/ 27.04. 2009 г. с териториален обхват регион Дунав и общините: Г. Оряховица, В. Търново, Лясковец, Павликени, Русе, Разград, Исперих, Попово, Левски и Ловеч и срок на действие до 08.03.2041 г.
 
Изводи
Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае извършване на дейности по разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител, които са обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно разпоредбите на чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ подлежат на лицензиране. Съобразно нормата на чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от ЗЕ за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за всяка от двете дейности. Представените от възложителя мотиви и допълнително проведените справки потвърждават, че дружеството „Овергаз Север” ЕАД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите „разпределение на природен газ” и „снабдяване с природен газ от краен снабдител”, придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ. Лицензиите се отнасят за обособени територии, които обхващат територията на община Попово /регион Дунав и общините: Г. Оряховица, В. Търново, Лясковец, Павликени, Русе, Разград, Исперих, Попово, Левски и Ловеч/.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.