ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Главна дирекция - Пожарна безопасност и защита на населението/ГДПБЗН/ към Министерство на вътрешните работи - МВР, гр. София
Адрес София 1309, ул. Пиротска 171а
Партиден номер в РОП 2443
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02443-2014-0018
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Доставка на топлинна енергия за стопански нужди за обекти на Главна дирекция Пожарна безопасност и защита на населението - Министерство на вътрешните работи в гр. София, на адрес ул. "Никола Габровски" 30 и ул. "Пиротска" 171А"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е изпратено решение № ОП-РЕ-50 от 29.10.2014 г. на директора на ГД „ПБЗН“ към МВР за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.

В мотивите на решението, се посочва, че разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП е приложима в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на лице, различно от посоченото от възложителя, би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. Относно конкретното възлагане се твърди, че е възникнала необходимост от  сключване на договор за доставка на топлоенергия. Пояснява, че „Топлофикация – София“ ЕАД /преобразувано предприятие/ от „Топлофикация – София“ АД гр. София – 1680, ул. „Ястребец“ 23 е единственото дружество за гр. София, което по смисъла на чл. 43, ал. 2, т. 3 от Закона за енергетиката притежава издадена лицензия № Л-031-02/15.11.2000 г. за производство на топлинна енергия и № Л-033-05/15.11.2000 г. за пренос на топлинна енергия от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), със срок на действие 20 години. Посочват се няколко решения за изменение на лицензиите.  В заключение, възложителят изтъква, че предвид изложеното в мотивите и с оглед обстоятелството, че „Топлофикация София” ЕАД е единственото дружество, което притежава изключителни права за производство и пренос на топлоенергия за гр. София по смисъла на § 1, т. 26 от ДР на ЗОП, счита, че се обуславя необходимост от провеждане на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.

В поле V.2) от решението е отбелязано, че лицето, до което ще бъде отправена поканата за участие в договарянето е „Топлофикация София” ЕАД, както и че посоченото лице е единственото дружество, което притежава изключителни права за производство и пренос на топлоенергия за гр. София. Уточнено е, че съгласно чл. 93, т. 1 от ЗОП се допуска при посочения предмет на обществената поръчка (доставка на топлоенергия) при сключването на договор, възложителят да не прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП.

Доказателства относно изложените мотиви не са представени.

Извършена справка в публичния регистър, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, потвърждава, че под № 20 от същия са вписани следните три лицензии с титуляр дружеството „Топлофикация - София“ ЕАД /преобразувано предприятие/ „Топлофикация- София“ АД, гр. София: лицензия № Л-031-02/ 15.11.2000 г. за дейността „производство на топлинна енергия“, лицензия № Л-032-03/15.11.2000 г. за „производство на електрическа и топлинна енергия“ и лицензия № Л-033-05/15.11.2000 г. за „пренос на топлинна енергия“ на територията на гр. София. Трите лицензии са със срок на действие 20 години. В допълнителната информация в регистъра е посочено Решение № И1-Л-031-02/13.06.2005 г. за изменение на лицензия Решение № И3-Л-032/10.10.2011 г. и за изменение на лицензия за производство на електрическа и топлинна енергия. Пояснява се, че с Решение № И2-Л-031 от 29.03.2010 г., се продължава срока на лицензия № Л-031-02/15.11.2000 г., чрез следните временни отоплителни централи (ВОЦ) – ВОЦ „Суха река”, ВОЦ „Хаджи Димитър”, ВОЦ „Левски Г”, ВОЦ „Инжстрой” и ВОЦ “Орландовци”, с 10 (десет) години, считано от 23.12.2010 г. Посочва се и Решение № И2-Л-033/12.12.2011 г., без информация какви действия са предприети с него.


Изводи
В чл. 130 от ЗЕ е регламентирано задължение топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия клиентите, присъединени към топлопреносната мрежа. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от ЗЕ, преносът на топлинна енергия е дейност, подлежаща на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Посоченото е основание за извод, че снабдяването с топлинна енергия на конкретна територия е дейност, която може да се реализира само от определени лица, поради което при възлагането й е приложим редът на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай, от изложените мотиви и извършената справка в публичния регистър, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, е видно, че дружество “Топлофикация София” EАД е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия, придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ.
С оглед на изложеното, считаме че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП в случая е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.