ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Районен съд гр. Свиленград
Адрес гр. Свиленград 0000, общ. СВИЛЕНГРАД, ул.ГЕОРГИ БЕНКОВСКИ № 12
Партиден номер в РОП 1684
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01684-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: ПЕРИОДИЧНИ ДОСТАВКИ НА ПРИРОДЕН ГАЗ ЗА НУЖДИТЕ НА РАЙОНЕН СЪД СВИЛЕНГРАД
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 318 от 27.10.2014 г. на Административен ръководител – Председател на Районен съд Свиленград за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП се прилага в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на договаряне без обявление. Допълва се, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по този закон е разпределение на природен газ, т.е. юридическите лица, предлагащи услугата следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕВР) за съответната територия /в случая гр. Свиленград/. Уточнява се, че съгласно чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители, каквато обособена територия е община Свиленград. Прави се разяснение, че мястото на изпълнение на възлаганата обществена поръчка е гр. Свиленград, който попада в обособена територия, за която ДКЕВР е издала лицензии на “Свиленград-газ”АД за осъществяване на тези дейности. Твърди се, че ДКЕВР е издала на “Свиленград-газ”АД лицензия за дейността “разпределение на природен газ” на територията на община Свиленград с    № Л-301-08/06.04.2009г., а за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” лицензия № Л-301-12/06.04.2009г. Пояснява се, че видно от Регистъра на издадените лицензии на ДКЕВР /позиция 272/ и цитираните в мотивите лицензии са издадени в полза на “Свиленград-газ”АД, което го прави притежател на изключителните права за осъществяване на дейности “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и “разпределение на природен газ” на територията на община Свиленград. Прави се разяснение, че лицензиите са издадени на основание на ЗЕ и са със срок на валидност 35 /тридесет и пет години/, до 2044 година. Във връзка с това се счита, че“Свиленград-газ”АД, е носител на изключителните права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на град Свиленград по силата на административен акт.
Във връзка с гореизложеното и предвид факта, че за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, което изключва алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка, възложителят прави заключние, че е налице правният състав на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че на основание чл. 93 от ЗОП, Районен съд Свиленград няма да прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, тъй като ще сключва договор със “Свиленград-газ”АД.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
Проверка в Интернет страницата на ДКЕВР потвърди, че дружеството “Свиленград-газ”АД притежава лицензия № Л-301-12/06.04.2009г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № Л-301-08/06.04.2009г. за дейността “разпределение на природен газ”. Лицензиите са валидни до 06.04.2044 г. Информацията се съдържа в справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, където дружеството е вписано под номер 26. В териториалния им обхат попада община Свиленград. Дейностите, за които са издадени лицензиите - “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са видни от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където са вписани под номер 272, както е посочено в мотивите на възложителя.
 
Изводи
Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае дейност по “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, която е обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ подлежи на лицензиране. Съобразно чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗЕ лицензиите се издават от ДКЕВР.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че дружеството “Свиленград-газ”АД притежава изключителното право да осъществява дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензия, издадена от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.