ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Детска градина "Зора" гр. Пловдив /Обединено детско заведение - Зора, гр. Пловдив/
Адрес гр. Пловдив 4000, ул."Д-р Никола Ковачев"№7
Партиден номер в РОП 3524
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 03524-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Предоставяне на услуга по газоснабдяване на ОДЗ "Зора" - Пловдив, находяща се на адрес: ул. "Д-р Никола Ковачев" № 7
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 30 от 15.10.2014 г. на директора на ОДЗ “Зора”, гр. Пловдив за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че процедурата се открива във връзка със заповед № 30 от 15.10.2014 г. за сключване на договор за срок от една година от датата на подписването му, уреждащ доставка по газоснабдяване. Допълва се, че съгласно чл. 39, ал. 1 и чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от Закона за енергетиката (ЗЕ), дейността по разпределение и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежи на задължително лицензиране от Държавна комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), като за една обособена територия се издава само една лицензия. Твърди се, че в регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката са видни следните решения и лицензии за “Ситигаз България” ЕАД:

- Лицензия за разпределение на природен газ № Л-209-08/25.09.2006 г. за 35 години;

- Лиценция за обществено снабдяване с природен газ № Л-209-12 от 25.09.2006 г. за 35 години;

-   Решение № И1-Л-209 от 29.11.2006 г. за изменение на територията на лицензия на “Ситигаз България” ЕАД, като се включва община Хасково;

-  Решение № И2-Л-209 от 27.04.2009 г. за прекратяване на лизенция № Р-209-12 от 25.09.2006 г. и издаване на лицензия № Л-209-12 от 27.04.2009 г. за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител”;

- Решение № И3-Л-209 от 29.03.2010 г. за присъединяване на община Велинград;

- Решение № И4-Л-209 от 01.08.2011 г. за присъединяване на общините Павел баня и Гурково.

Уточнява се, че справката за издадените лицензии от ДКЕВР за осъществяване на дейностите по чл. 39 ал. 1, т. 2, 4, 7, 9 и 10 от ЗЕ показва, че “Ситигаз България” ЕАД притежава лицензия № Л-209-08 от 03.10.2006 г. за разпределение на природен газ и лицензия – Л-209-12 от 27.04.2009 г. за снабдяване с природен газ.

Във връзка с гореизложеното възложителят прави заключение, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, тъй като “Ситигаз България” ЕАД притжава необходимите лицензии, видни от списъка на ДКЕВР, от което следва, че дружеството е носител на изключителни права за дейностите по разпределение и обществено снабдяване с природен газ на територията на район “Тракия”, в чийто териториален обхват попада и община Пловдив. Пояснява се, че последните обстоятелства обуславят хипотезата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във връзка с параграф 1, т. 26 от ДР на ЗОП.

В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП няма да се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление до изрбаното лице и до АОП. Посочва се също, че договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за дейностите по разпределяне и снабдяване с природен газ на територията на община Пловдив - “Ситигаз България” ЕАД.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
Проверка в Интернет страницата на ДКЕВР потвърди, че дружеството “Ситигаз България” ЕАД притежава лицензия № Л-209-12/27.04.2009г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № Л-209-08/03.10.2006г. за дейността “разпределение на природен газ”. Лицензиите са валидни до 20.09.2040 г. Информацията се съдържа в справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, където дружеството е вписано под номер 18. В териториалния им обхат попадат Регион Тракия и общините: Кърджали, Велинград, Павел Баня и Гурково. В края на справката е уточнено, че в Регион Тракия попада община Пловдив. Дейностите, за които са издадени лицензиите - “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са видни от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където са вписани под номер 175, както е посочено в мотивите на възложителя. Прави впечатление, че в двете справки, публикувани на страницата на ДКЕВР, датите на издаване на лицензиите са различни.

 

Изводи
Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае дейност по “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, която е обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ подлежи на лицензиране. Съобразно чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗЕ лицензиите се издават от ДКЕВР.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че дружеството “Ситигаз България” ЕАД, гр. София притежава изключителното право да осъществява дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензия, издадена от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.