ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Хайредин
Адрес с. Хайредин 3357, ул. Г. Димитров 135
Партиден номер в РОП 614
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00614-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Авторски надзор на обект „Открита спортна площадка УПИ III, кв.25, с. Манастирище”. Предвид разпоредбата на чл.162, ал.2 и ал.3 от ЗУТ и във връзка с чл.3, ал.1, т.8 от Закона за авторското право и сродните му права, авторския надзор се упражнява от проектанта като предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното изпълнение на инвестиционния проект са задължителни за останалите учатници в строителството. Поради това възлагането на обществената поръчка да се възлижи по реда на чл. 90, ал.1, т.3 от ЗОП чрез процедура на договаряне без обявление.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило решение № РД-665 от 15.10.2014 г. на кмета на община Хайредин за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че предвид разпоредбата на чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), авторският надзор се упражнява от проектанта, като предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното изпълнение на инвестиционния проект са задължителни за останалите учатници в строителството. Твърди се, че поради това обществената поръчка трябва да се възложи наоснование чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, чрез процедура на договаряне без обявление. Допълва се, че автор на инвестиционите проекти във фаза технически проекти е фирма „Радиян Митов“ ЕООД с адрес гр. Враца, ул. Скобелев № 4, ЕИК 106572233.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до фирма „Радиян Митов“ ЕООД с адрес гр. Враца, ул. Скобелев № 4, ЕИК 106572233.
В придружителното писмо възложителят е посочил, че е приложена покана за участие в процедурата, но тя не е получена в АОП.
Като доказателство е приложено копие на Договор за проектиране № Д-213∕20.02.2014 г., сключен между община Хайредин и „Митов“ ЕООД, с предмет: „Проектиране на обект „Открита спортна площадка“ УПИ III; кв. 25; с. Манастирище“. Срокът за изпълнение на договора е 20 работни дни, а стойността на проектирането – 2 500 лв. В т. 5.3. от договора е посочено, че възнаграждението за извършване на авторски надзор се заплаща от възложителя отделно. От приложения договор не става ясно какъв е редът, по който е сключен.
От предоставената информация не може да се установи прогнозната стройност на авторския надзор.
 
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 ЗУТ, авторският надзор се осъществява от проектанта и е задължителен за строежите от определена категория. В този смисъл, възложителят е обективно ограничен в избора си, като следва да възложи тази дейност на определеното от закона лице.
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от начина, по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане. В конкретния случай провеждането на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП е аргументирано с наличието на права, които са възниквали в резултат на предходен договор № Д-213 от 20.02.2014 г., сключен между възложителя и поканеното лице. От приложения договор и изложеното в мотивите не става ясно как е избран изпълнителят на услугата. С оглед на това се приема, че договорът е сключен на основание чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП. В тази връзка и поради липсата на информация за прогнозната стойност на настоящото възлагане, остава неясно дали възложителят е приложил описания ред при сключване на договора за проектиране.
Предвид горното, изборът на процедура на договаряне без обявление се приема за законосъобразен, при условие, че при избора на ред за възлагане възложителят е спазил законодателството в областта на обществените поръчки.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.