ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пазарджик
Адрес Пазарджик 4400, бул. България 2
Партиден номер в РОП 385
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00385-2014-0017
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Община Пазарджик сключи договор за строителство № 945 / 09.08.2013 г. със “СТРОЙМОНТАЖ” ЕООД , гр.Пазарджик с предмет: „Извършване на строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик”, по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик” финансиран по Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие, ДБФП № BG161РО001/1.4-09/2012/002. При изпълнение на строителните дейности се констатира необходимост от възлагане на допълнително строителство, което не може технически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя и са съществено необходими за изпълнението на поръчката. Количеството СМР предвидено за изпълнение е посочено в количествена сметка, неразделна част от покана за участие. Настоящата поръчка цели да бъдат договорени /определени/ условията на договора за извършване на допълнителни строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик” на Обект 5: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват прилежащ тротоар и велоалея на Ул. "Ал. Стамболийски" и ул."Стоян Ангелов" към жилищен район Устрем; Обект 6: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем - ул."Одрин" и прилежащите тротоари на ул."Петър Бонев"; Обект 7: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 380; Обект 8: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 359 - югоизточна част; Обект 9: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 359 - северозападна част; Обект 10: Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 331.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 2402 от 30.09.2014 г. на кмета на община Пазарджик за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
В поле V.2) от изпратеното решение е посочено, че поканата за участие в процедурата ще бъде изпратена до лицето „Строймонтаж” ЕООД с ЕИК 130169509, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Черноризец Храбър” № 1.
В подкрепа на изложените твърдения в АОП са представени копия от следните документи:
- Договор за авторски надзор № 743/21.06.2013г., сключен на основание чл. 92а, ал. 7 от ЗОП и въз основа на решение № 1374/ 12.06.2013 г. на кмета на община Пазарджик за определяне на изпълнител;
- Договор за строителство № 945/09.08.2013г. с предмет „Извършване на строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на община Пазарджик“, сключен на основание чл. 41 от ЗОП и въз основа на решение № 1801/25.07.2013г. на кмета на община Пазарджик за определяне на изпълнител. Според чл. 2, договорът влиза в сила от подписването му, като строителството по всеки от обектите 5-10 следва да се реализира в срок между 360 и 365 календарни дни, считано от определена, с възлагателно писмо на възложителя, дата за стартиране на строително-монтажните работи. Съгласно чл. 6, ал. 1 от договора, стойността му е до 6 809 884, 81 лв. без ДДС и е формирана, като сбор от стойностите на 10 обекта, предмет на договора.  Стойността за обектите от 5 до 10 е както следва: за обект 5- не повече от 356 306, 82 лв. без ДДС; за обект 6- не повече от 237 650, 82 лв. без ДДС; за обект 7- не повече от 376 169, 23 лв. без ДДС; за обект 8- не повече от 374 318, 83 лв. без ДДС; за обект 9- не повече от 375 120, 25 лв. без ДДС и за обект 10- не повече от 374 315, 61 лв. без ДДС, т.е общата стойност за шестте обекта е не повече от 2 093 881, 56 лв. без ДДС.
- КСС за обекти:
- обект 5: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват прилежащ тротоар и велоалея на ул. „Ал. Стамболийски” и ул. „Стоян Ангелов” към жилищен район Устрем;
- обект 6: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем- ул. „Одрин” и прилежащите тротоари на ул. „Петър Бонев”;
- обект 7: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 380;
- обект 8: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 359- югоизточна част;
- обект 9: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 359- северозападна част;
- обект 10: „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик в обхват жилищен район Устрем ПИ 331;
- Становище от лицето, осъществяващо авторски надзор /BG161РО001/1.4-09/2012/002-К-01/ от 24.09.2014 г.;
- Заявление на граждани, в което се иска изграждането на допълнителни паркоместа пред два блока на ул. „Стоян Ангелов” № 91 и № 93. Искането е подписано от 54 лица.
Приложени са и документи, които нямат отношение към доказването на избраното от възложителя правно основание.
При извършена справка в Регистъра по обществени поръчки /РОП/ се установи, че под уникален номер 00385-2013-0008 е публикувана информация за проведена от възложителя открита процедура с предмет: „Извършване на строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на община Пазарджик”. Под същия номер е публикувана и информация за сключен договор № 497 от 15.04.2014 г., за изпълнител на който е избрано „Строймонтаж” ЕООД. В документа е посочено, че стойността на договора е 6 809 884, 81 лв. без ДДС.
 
Изводи
С разглежданото договаряне се цели възлагане на допълнителни строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на община Пазарджик” за 6 обекта. Видно от изложените мотиви и представените доказателства между възложителя и поканеното лице на 09.08.2013 г. е сключен договор за строителство с предмет: „Извършване на строително-монтажни работи по проект „Подобряване и реновиране на градската среда на територията на Община Пазарджик””. Предметът му обхваща десет обекта, сред които и конкретните шест обекта. Видно от приложения договор, началото на възложеното строителство по тях е обвързано с изпращането на възлагателно писмо, в което се определя датата за стартиране на строително-монтажните работи за всеки от обектите. Визираните възлагателни писма не са приложени, но в решението за откриване на разглежданото договаряне се посочва, че началната дата за започване на изпълнението е 05.03.2014 г. Същото се твърди и в Становището на изпълнителя на авторския надзор. В тази връзка и доколкото договорът е сключен на 09.08.2013 г. и в него е предвиден срок за реализация между 360 и 365 дни за всеки от възлаганите обекти може да се приеме, че към момента на стартиране на договарянето (30.09.2014 г.) строителството по тях не е завършило.
В решението за откриване като непредвидени възложителят определя следните обстоятелства:
- За Обект 05: При разкриване на фундаментите на съществуващите стълбове от УО на ул. „Стоян Ангелов” е установено, че котата на горния им ръб е с 10-15 см по-висока от заложената в проекта кота на настилка и на земна почва в оформяните зелени площи, което налага задигане на нивото с 10-15 см чрез полагане на почвена смес.
- За Обект 06: В процеса на СМР в северната част на територията на обекта (краят на ул.„Одрин”) поради денивелация е установена необходимост от обезопасяване на оформения скат чрез изграждане на нова подпорна стена.
- За Обекти 07 и 08: В процеса на изпълнение на СМР по реновиране на съществуващи подпорни стени е установено, че след възстановяване на бетонните шапки почвената основа в обособените помежду им зелени площи не е на необходимото ниво и затова е наложително да се насипва до достигане на горен ръб бет.шапки.
- За Обекти 07, 08, 09 и 10: При извършване на СМР не е било възможно да бъдат запазени част от предвидените да останат детски съоръжения, за които са проектирани и се изпълняват детски площадки, тъй като са повредени вследствие на вандализъм, което налага да бъдат подменени с нови.
- За Обекти 07, 08 и 10 е наложително и изпълнение на ново осветление, във връзка с изискванията относно осветеност на съоръженията.
- За Обект 08: 1. След допълнително демонтиране на съществуващи преместваеми обекти– гаражи и др., се налага да бъдат оформени алеи и зелени площи, които не са били предвидени. 2. В процеса на строителство на новопроектираната улица в централната част на обекта е установено, че липсва част от подземната инфраструктура, а именно канализационна инсталация, в която да се отвеждат дъждовни води. Указано е, че е предложено  решение за изграждането на такава.
- За Обект 09: По искане на граждани, живущи в района на обект на адрес ул. „Стоян Ангелов” 91-93, е предвидено разширение на находящия се в непосредствена близост паркинг с оглед недостатъчност на свободни паркоместа.
Изложеното от възложителя се потвърждава от приложеното становище от 24.09.2014 г. на дружеството, автор на инвестиционния проект и осъществяващо авторския надзор по проекта „Архонт” ЕООД. В него се твърди, че предложените промени допълват проектното решение и допринасят за по-добрата функционалност на обекта, като не нарушават условията за изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания. Подчертава се, че визираните строителни дейности не са предвидени, като количества в КСС за обектите по договора, тъй като дейностите не са могли да бъдат известни на проектантите. Въз основа на посоченото може да се приеме, че настъпилите обстоятелства са възникнали след сключването на договора и не са резултат от действие или бездействие на страните.
По отношение неделимостта на допълнителните от основните дейности, в мотивите си възложителят посочва, че е налице техническата обвързаност между тях и че е необходимо координираното им извършване. В тази връзка за обосновано се счита, че  изпълнението на допълнителните СМР следва да бъде реализирано от един строител, с оглед осигуряване на техническата и функционална съвместимост между едновременно изпълнявани участъци и яснота при определяне на гаранционната отговорност. В подкрепа на това е представеното становище, в което проектантът изразява заключение, че те са необходими за завършване на обекта и реализиране на целите на проекта.
За изпълнено се приема изискването допълнителните дейности да не надвишават 50 на сто от стойността на основния договор. Прогнозната стойност на поръчката, посочена в раздел V на приложената покана за участие е не повече от 292 919, 55 лв. без ДДС., а общата стойност на основния договор е до 6 809 884, 81 лв. без ДДС., от които за обекти от 5 до 10 е не повече от 2 093 881, 56 лв. без ДДС/ .
Поканата за участие е отправена до лицето, изпълнител на основния договор за строителство- „Строймонтаж” ЕООД.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен. Възложителят следва да може да докаже, че недостатъците на подготвените от проектанта КСС не се дължат на негови действия или бездействия, както и че допълнително възлага само дейности, които са резултат от непредвидени обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.