ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Средно училище /СУ/ "Паисий Хилендарски" - Хасково
Адрес Хасково 6300, ул. Кресна № 1
Партиден номер в РОП 1771
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01771-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: ”Доставка на природен газ за отопление за нуждите на СОУ "Св. Паисий Хилендарски", гр. Хасково
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Р 1752-3 от 30.09.2014 г. на директора на СОУ “Св. Паисий Хилендарски”, гр. Хасково за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на договаряне без обявление. Допълва се, че съгласно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по ЗЕ е разпределение на природен газ, т.е. юридическите лица, предлагащи услугата следва да притежават валидна лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕВР) за съответната територия, в случая гр. Хасково. Уточнява се, че съгласно чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители, каквато обособена територия е гр. Хасково. Разяснява се, че мястото на изпълнение на възлаганата обществена поръчка е СОУ “Св. Паисий Хилендарски”, гр. Хасково, която попада в посочената обособена територия. Трърди се, че ДКЕВР е издала лицензии на “Ситигаз България” АД, гр. София за осъществяване на тези дейности, като за дейността “разпределение на природен газ” на територията на община Хасково е издадена лицензия № Л-209-08/25.09.2006г., а за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” е издадена лицензия № Л-209-12/27.04.2009 г. Прави се разяснение, че видно от приложената към докладна записка разпечатка от Регистъра на издадените лицензии от електронната страница на ДКЕВР /позиция 175/ и справка за издадените лицензии от ДКЕВР, лицензиите за дейносттите “разпределение на природен газ” и “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са издадени в полза на “Ситигаз България” АД, което го прави притежател на изключителните права за осъществяване на дейностите на територията на община Хасково. Отбелязва се също, че лицензиите са издадени на основание на ЗЕ и са със срок на валидност 35 /тридесет и пет години/ - до 2040 година.
Видно от описаната фактическа обстановка и представените доказателства, възложителя прави заключение, че “Ситигаз България” АД, гр. София, е носител на изключителните права за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител на територията на гр. Хасково по силата на административен акт. Във връзка с горното и предвид факта, че за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, което изключва алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка, възложителят счита, че е на лице хипотезата на чл. 90, ал. 1,т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура е записано, че на основание чл. 93 от ЗОП няма да се прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, тъй като ще сключи договор със “Ситигаз България” АД, гр. София.
Въпреки твърденията на възложителя, че е представил доказателства в подкрепа на изложените мотиви, в АОП такива не са постъпили.
Проверка в Интернет страницата на ДКЕВР потвърди, че дружеството “Ситигаз България” ЕАД притежава лицензия № Л-209-12/27.04.2009г. за осъществяване на дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” и лицензия № Л-209-08/03.10.2006г. за дейността “разпределение на природен газ”. Лицензиите са валидни до 20.09.2040 г. Информацията се съдържа в справката за издадените лицензии по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7, 9 и 10 от ЗЕ, където дружеството е вписано под номер 18. В териториалния й обхат попадат Регион Тракия и общините: Кърджали, Велинград, Павел Баня и Гурково. В края на справката е уточнено, че в Регион Тракия попада община Хасково. Дейностите, за които са издадени лицензиите - “разпределение на природен газ” и съответно “снабдяване с природен газ от краен снабдител” са видни от Регистъра на издадените лицензии от ДКЕВР, където са вписани под номер 175, както е посочено в мотивите на възложителя. Прави впечатление, че в двете справки, публикувани на страницата на ДКЕВР, датите на издаване на лицензиите са различни.

 

 Изводи

Видно от предмета на разглежданата обществена поръчка, настоящото договаряне касае дейност по “снабдяване с природен газ от краен снабдител”, която е обект на регулиране от ДКЕВР и съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ подлежи на лицензиране. Съобразно чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 1 от ЗЕ лицензиите се издават от ДКЕВР.
От изложената фактическа обстановка може да се приеме, че дружеството “Ситигаз България” ЕАД, гр. София притежава изключителното право да осъществява дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител” на територията, в чийто обхват попада обектът, предмет на разглежданата процедура. Правата са придобити в резулат на лицензия, издадена от ДКЕВР, на основание ЗЕ.
Посоченото дава основание за извод, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП за възлагания предмет е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.